Word beroemd en rijk, en wees duur

Word beroemd en rijk, en wees duur
Word beroemd en rijk, en wees duur

Terwijl ik naar huis reed van een afspraak luisterde ik naar een podcastaflevering van Tim Ferris. Het was een gesprek van Tim met Derek Sivers. Ik hoopte op een nieuw gesprek, maar het was een gesprek uit 2015 in de herhaling, en toch bleef ik luisteren.

Als je Derek Sivers niet kent: hij is de oprichter van CD Baby (Wikipedia). Nadat hij zijn bedrijf had verkocht richtte hij een stichting op. Bijna alles dat hij verdiende met de verkoop van zijn bedrijf ging naar deze stichting.

Zijn presentaties, artikelen en boeken zijn heerlijk om te lezen. Lees bijvoorbeeld zijn boek Anything you want, met korte en duidelijke teksten over hoe je alles krijgt wat je wilt. Dit boek heb ik al meerdere keren gelezen.

Terug naar het gesprek tussen Derek en Tim. Terwijl ik opnieuw luisterde naar dit gesprek sprong er dit keer iets uit voor mij. Tijdens dit deel ging er een lampje aan bij mij en ik dacht: “Ja, logisch, dat moet ik nog meer doen.”

Het is het onderdeel waarin hij een aantal van de richtlijnen opnoemt die hij heeft verzameld voor een presentatie. De richtlijnen zijn de beste adviezen uit boeken die hij heeft gelezen, samengevat in korte zinnen.

Derek heeft veel boeken gelezen en van alle boeken heeft hij een samenvatting gemaakt en een beoordeling gegeven. Zo kun je snel zien of een boek goed is volgens Derek en waar het ongeveer over gaat. Een mooi startpunt om te zien welke boeken ik nog wil lezen.

Tijdens dit gesprek in de podcast vertelde Derek kort over de richtlijnen voor hoe je nuttig kunt zijn voor anderen. Dit onderwerp begint bij 1:12:36 in de podcastaflevering, maar je kunt ook onderstaande video kijken om te leren over deze richtlijnen.

  1. Get famous.
  2. Get rich.
  3. Share strong opinions.
  4. Be expensive.

Word Beroemd

De eerste richtlijn, word beroemd, raakte mij in het bijzonder:

  • Doe alles publiekelijk en voor het publiek.
  • Hoe meer mensen je bereikt, hoe nuttiger je bent.
  • Het tegenovergestelde is je verstoppen, wat voor niemand van waarde is.  

Beroemd worden is geen doel voor mij, maar alles publiek doen wel. Ik deel het proces en deel de uitkomst. Ik volg ondernemers als Bryan Harris (@harris_bryan) en Femke Hogema (@femkehogema) en zij zijn voor mij een voorbeeld van hoe ik mijn inzichten met veel meer mensen kan delen.

Word rijk

Richtlijn twee, word rijk, is direct gekoppeld aan de eerste richtlijn. Nuttig zijn voor anderen is gekoppeld aan waarde en geld.

Derek zegt: geld is een neutrale manier om te bewijzen dat je waarde toevoegt aan andermans leven. Wanneer je waarde levert aan anderen, krijg je daar (meestal) geld voor. Help je meer mensen en lever je meer waarde, dan krijg je meer geld.

Het bijkomende voordeel is dat wanneer je eenmaal veel geld hebt verdiend, je dit weer kunt besteden aan het publiek. Je kunt bijvoorbeeld met een goed doel nog meer mensen helpen.

Wees duur

Richtlijn vier, wees duur, is herkenbaar en tegelijk lastig voor veel ondernemers in de rollercoasterfase (8-25 medewerkers). Ondernemers help ik om regelmatig hun prijs te verhogen, omdat ze meer waarde leveren dan ze zelf erkennen.

Wanneer je meer geld vraagt voor jouw oplossing, wordt jouw hulp meer gewaardeerd door de mensen die haar gebruiken.

Wanneer je een hoge prijs hanteert neemt de kans toe dat mensen je oplossing ook werkelijk gebruiken, en dat ze meer moeite doen om hun gedrag te veranderen. Dat is belangrijk voor een succesvolle ervaring met jouw oplossing. Hiermee boeken klanten meer resultaat en zijn ze blij met jouw hulp. Dit vertellen ze weer aan anderen.

Richtlijnen

Naar aanleiding van deze podcastaflevering heeft Derek alle richtlijnen op een rij gezet op zijn website:

Derek Sivers is een bijzondere ondernemer met een ontspannen levenshouding. Luister de podcastaflevering om meer over hem te leren, of volg zijn blog.

Er is ook een vervolg op deze aflevering (https://tim.blog/2015/12/28/derek-sivers-reloaded-on-success-habits-and-billionaires-with-perfect-abs/) in de podcast.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.