Beslissingen die je niet verder helpen

Beslissingen die je niet verder helpen
Beslissingen die je niet verder helpen

Je neemt iedere dag allerlei kleine beslissingen die je niet verder helpen in de toekomst. Hoe verander je dit?

De meeste beslissingen lijken weinig voor te stellen. Je neemt ze onbewust. Het zijn gewoontes waarbij je niet echt meer nadenkt over de beslissing of je iets wel of niet doet.

Zo denk ik in het weekend na over een reden om wel of geen chips of chocolade te snoepen. “Ik heb hard gewerkt vandaag, dan mag het,”  “Ik heb een rondje gelopen, dan mag het,” of “Ik heb eigenlijk geen goede reden, maar het is weekend, dus dan mag het.” Terwijl ik op vrijdag overdag zeker weet dat ik ’s avonds geen chips ga eten.

De gewoonte om chips te eten in het weekend zit zo diep geworteld dat ik het lastig vind om haar te veranderen. De beste oplossing is om ervoor zorgen dat er geen chips in huis zijn. Dit is een klein voorbeeld dat je ook kunt doortrekken naar je bedrijf.

Jouw agenda staat al helemaal vol. De omzet van je bedrijf groeit. Je weet dat het tijd wordt om kieskeuriger te worden in welke klanten je accepteert en welke niet.

Dan komt er een nieuwe potentiële klant op je af. Ze is doorverwezen door een andere goede klant van je. Eigenlijk past dit bedrijf net niet in de omschrijving van jouw doelklant of de principes die je hebt opgeschreven, maar toch ga je in gesprek. Tijdens het gesprek weet je het zeker: je kunt haar helpen, ook al is ze niet je doelklant.

Je neemt een nieuwe klant aan die niet goed past bij de langetermijnvisie van je bedrijf. De gewoonte drijft je, nog een klant er bij. Je blijft klanten aannemen, je agenda staat al helemaal vol, maar je medewerkers hebben nog wel wat ruimte. Toch?

Diezelfde tijd kon je ook gebruiken om te werken aan de toekomst van je bedrijf. Je had een afspraak kunnen maken met je businesscoach of met de mastermind waar je deel van uitmaakt. Dit soort dingen helpen je namelijk verder op de lange termijn. Of je had meer aandacht en tijd kunnen besteden aan de klant die wel je doelklant is, zodat ze superenthousiast wordt over jouw oplossing.

Nu moet je de afspraak afzeggen of verplaatsen, want je weet niet hoe je anders al het werk voor je klanten afkrijgt deze week.

Dit zijn beslissingen die snel genomen zijn: “Vandaag even niet,” of “Oké, deze keer nog wel.” Keuzes waarvan het op dat moment lijkt alsof ze geen verschil maken. Alleen op de lange termijn maken ze dus wel verschil. Een kleine verandering vandaag heeft op termijn een groot effect, het effect van rente op rente.

“Vandaag sla ik het sporten even over, dat sport ik er morgen wel bij,” “Die afspraak daar bel ik morgen over,” of “Volgende week plan ik wat meer ruimte in de agenda voor mijzelf.”

Wanneer ik vandaag geen artikel schrijf  en publiceer, lijkt dit niet veel uit te maken, maar dan is mijn ritme weg. Als ik vandaag te druk ben, dan morgen waarschijnlijk ook. Voordat ik het weet heb ik een week niet geschreven en gepubliceerd. Dat heeft weer effect op de publicaties op LinkedIn en dat heeft weer effect op de wekelijkse e-mail.

Nu ik dit ritme heb ontwikkeld sinds februari 2019 is het eenvoudiger voor mij om dit ritme vast te houden dan om na enkele dagen weer opnieuw te beginnen. Dit publicatieritme is op de lange termijn belangrijk voor mij.

Het dagelijks publiceren geeft mij de kans om:

  • Mijn gedachten te ordenen over het onderwerp “betere beslissingen voor ondernemers”.
  • Te lezen en onderzoek te doen naar dit onderwerp.
  • Zichtbaar te worden op dit onderwerp.
  • Een nieuw boek te schrijven.

Zo gaat het dus ook met ruimte nemen voor leren, beter worden, je team ontwikkelen, een betere werkgever worden, fysiek fit worden, een betere partner zijn et cetera.

Hoe neem je andere beslissingen?

  1. De beste beslissing die je kunt nemen begint bij jouw identiteit, bij wie je wilt zijn. Dit is wie ik wil zijn.
  2. Dan is de volgende beslissing: wat zijn de kleine gewoontes die je moet aanleren om te worden wie je wilt zijn?
  3. Dan is de volgende beslissing dat je begint en niet meer stopt. Dit vraagt wilskracht en discipline.

Wilskracht heb je in een eindige hoeveelheid. Het is dus belangrijk dat je goed weet waarvoor je haar wilt gebruiken. Bij de ontwikkeling van een nieuwe gewoonte heb je veel wilskracht nodig. Wanneer de gewoonte eenmaal loopt, kost ze nauwelijks nog wilskracht.

Zo kost het mij nu nauwelijks moeite om iedere werkdag een artikel te schrijven en publiceren. Ik heb een vast ritme ontwikkeld, met enkele vaste handelingen waardoor ik als vanzelf ga schrijven. Al weet ik 5 minuten daarvoor soms nog niet waarover ik ga schrijven.

Dit betekent dat ik weer wilskracht over heb om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen.

Wat is jouw volgende kleine beslissing die niet belangrijk lijkt voor de toekomst van je bedrijf? Wat betekent dit voor de lange termijn?

De kleine beslissingen die je iedere dag neemt bepalen of je door het omzetgroeiplafond gaat of niet. Ben jij in staat om de gewoontes die belangrijk voor je waren in de startupfase te veranderen in gewoontes die belangrijk zijn in de rollercoasterfase?

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.