De beste branding voor je bedrijf

Door Erno Hannink | Keuzes

jul 29
beste branding voor je bedrijf

De afgelopen weken merk ik dat het bij een aantal klanten steeds beter begint te lopen. Waar ze nu vooral naar op zoek zijn is aandacht van de juiste mensen. Meer in beeld komen op het juiste moment.

Ze willen meer in beeld komen bij de juiste klant, bij mogelijke partners en bij potentiële medewerkers. Het wordt tijd om te werken aan de branding van hun bedrijf.

Wat je het liefste wilt is dat de doelklant aan jouw oplossing denkt wanneer ze bezig is met haar probleem. Dat ze precies op het juiste moment aan jouw merk of producten denkt.

Dat je denkt aan Venz als je in de winkel op zoek bent naar broodbeleg. Of aan Page denkt wanneer je toiletpapier zoekt. Dat je aan Tesla denkt wanneer je een elektrische auto wilt.

Branding voor kleine bedrijven is lastiger, omdat het met investeringen gepaard gaat en het lang duurt voordat je de opbrengsten ziet. Het gaat niet direct over verkoop, maar over marketing en beïnvloeden. Je moet dus een keuze maken om te investeren terwijl je nog niet ziet wanneer je dit gaat terugverdienen.

Toch is het mogelijk voor kleinere bedrijven om slim aan branding te doen, met focus.

Focus op:

  1. De doelklant
  2. Het kanaal waar jouw doelklant veel is
  3. Het middel dat past bij jou
  4. Ondersteuning

Focus op jezelf. Jij als ondernemer komt in beeld.

How to build your brand

In de aflevering How to build your brand vertelt Gary Vaynerchuk – vanaf 13 min – hoe je dit kunt doen als ondernemer in een klein bedrijf.

Vrij vertaald:

Wanneer je dit jaar € 100.000 verdient, kun je € 100.000 mee naar huis nemen en er dingen van kopen, zodat je je oude vrienden kunt laten zien dat het goed met je gaat. Je kunt ook € 60.000 mee naar huis nemen en € 40.000 investeren in een video-persoon die jou enkele keren per week volgt en video-opnames maakt. Zij bewerkt de video’s zodat jouw doelklant deze graag kijkt en verspreidt de video’s via het kanaal waar jouw doelklant is.

Dan heb je volgend jaar niet 20% meer omzet, maar 100% meer resultaat.

In beeld

Wat wil je vooral in beeld brengen? Jouw verhaal. Het verhaal achter het bedrijf. Waarom ben je dit gestart? Wat ben je aan het bouwen? Wat is je missie?

Wat kun je nog meer in beeld brengen:

  • Jullie keuzes en beslissingen
  • Gesprekken met medewerkers
  • Bijeenkomsten met medewerkers
  • Gesprekken met klanten
  • Meetings met partners
  • Beursbezoek
  • Wat jij doet als ondernemer
  • Wat je kernteam doet

Zoals Gary Vaynerchuk zegt:

Document, don’t create.

Leg vast. Zo veel mogelijk. Creëer geen verhaal in de video, dat kost te veel tijd en daar heb je geen ruimte voor.

Leg alles vast, dan ontstaat er vanzelf een verhaal over de tijd. Het enige wat je hoeft te doen is doorgaan, ook als je na enkele maanden nog maar een paar kijkers per video, luisteraars per aflevering of bezoekers per artikel hebt.

Consistent vasthouden aan het ritme. Hulp inschakelen om de kwaliteit te verhogen, zie hieronder.

Goede voorbeelden

Enkele ondernemers die de vorm hebben gekozen die bij ze past en resultaat oplevert.

Jason Fried en DHH van Basecamp – blog

De eigen manier van werken. Een opvallend ander geluid in de wereld van ondernemen. Het is niet slim om altijd hard te werken. Rust is belangrijk. Het draait niet om groeien. Dit delen Jason en DHH in hun blog en in boeken. Je leert als ondernemer hoe het ook anders kan en komt zo in aanraking met de software.
Noot: DHH staat voor David Heinemeier Hansson

Signal v Noise blog

Gary Vaynerchuk van Vaynermedia – video en podcast

Gary heeft tegenwoordig een team dat hem helpt om alle inhoud te maken. Al heel vroeg werkte Gary met video voor het bedrijf van zijn vader met Wine Library TV. Later heeft hij podcast toegevoegd, met onder andere de Ask Garyvee Show. Hij deelt veel kennis over social media met ondernemende mensen, met veel jongeren ook. Grote merken willen dit ook en die worden bediend via Vaynermedia.

Gary Vaynerchuk op Youtube

Anna-Maria van Puur – afbeeldingen

Je ziet Anna-Maria’s dag voorbij komen aan de hand van allerlei foto’s en korte video’s. Ze zijn eenvoudig te volgen via Instagram-story’s. Alles van de gekte van de stad, het gezin, ziek zijn, stagiaires, het team, haar partner, haar Italiaanse familie, onderzoeken en leren. Je maakt kennis met haar en haar bedrijf.

Anna-Maria op Instagram

Dan Sullivan van Strategic Coach – podcast

Dan kan goed vertellen. Niet uit zichzelf, vooral als mensen hem vragen stellen. Dit heeft hij dan ook zo georganiseerd. Hij heeft verschillende podcasts waarin mensen hem vragen stellen zodat hij kan vertellen. Je leert hoe hij denkt en welke resultaten je met zijn denkwijzen kunt behalen.

Strategic Coach podcasts.

Middelen

Kies het middel dat het beste bij jou past en dat zo min mogelijk tijd kost. Kies één middel:

  • Video 
  • Audio
  • Tekst
  • Afbeeldingen

Schakel hulp in om video’s te maken, bewerken en verspreiden. Dagelijks jij in beeld, dagelijks je omgeving in beeld. Vertel verhalen en deel ze.

Maak een podcast. Je kunt ervoor kiezen om interviews af te nemen, maar dat wordt al door veel mensen gedaan en je hebt maar weinig ruimte om je eigen verhaal te delen. Het is nog beter om over je eigen ideeën en acties te praten, zoals Bryan Harris of Garyvee doen.

Schrijf dagelijks, zoals Seth Godin in zijn blog, of wekelijks, zoals Erik Barker. Je kan over heel veel schrijven: wat klanten meemaken, de techniek achter je product, de resultaten die je behaalt, verhalen die je hebt gehoord, de historie van je bedrijf, onderzoek dat je aan het doen bent. Deel je kennis.

Gedeelde kennis is macht.

Martijn Aslander

Kies het middel dat bij jou past, om ervoor te zorgen dat je het eenvoudig kunt blijven gebruiken voor een lange tijd.

Huur iemand in die het werk voor je doet. Iemand die al het werk van je overneemt behalve de inhoud; het verhaal is jouw ding. Stel de wie-vraag, niet de hoe-vraag. Niet ‘Hoe maak ik betere video’s?’ maar ‘Wie kan me helpen meer aandacht te krijgen voor mijn video’s?’

Doe.
Maak een merk van jou.
Veel plezier.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.