Beste werkgevers van Nederland – meest tevreden en gemotiveerde medewerkers

Door Erno Hannink | Happy at Work

mrt 31

Donderdag 29 maart ontvingen de vier beste werkgevers van Nederland de Effectory Awards van 2007. De organisaties met de hoogste medewerkerstevredenheid, evenals de organisaties die de grootste stijging in medewerkerstevredenheid realiseerden ten opzichte van de vorige meting, ontvingen een Award.

De Effectory Awards zijn in het leven geroepen om:

  1. Organisaties aan te moedigen de tevredenheid van hun personeel in beeld te brengen. Tevreden personeel levert een organisatie immers veel toegevoegde waarde op en maakt organisaties succesvoller.
  2. Organisaties te stimuleren aan de slag te gaan met hun medewerkerstevredenheidsonderzoek, zodat de tevredenheid van hun medewerkers (nog) verder omhoog gaat. Op die manier kunnen organisaties een nog hoger rendement uit hun personeel en de organisatie te halen.
  3. Organisaties, die een hoge tevredenheid en/of grote stijging in de tevredenheid weten te realiseren, te belonen.


De categorieën worden op basis van het aantal medewerkers gevormd:

Categorie 1 Organisaties met meer dan 1000 medewerkers
Categorie 2 Organisaties met 100 tot 1000 medewerkers

Deze onderverdeling is gemaakt, omdat het lastig is om bedrijven met 200 medewerkers te vergelijken met bedrijven met 30.000 medewerkers.

Binnen deze twee categorieën maken organisaties kans op twee Awards:

Hoogste tevredenheid meest tevreden medewerkers De organisatie waar de medewerkers de werkgever met de hoogste tevredenheid waardeert.
Grootste Stijger grootste stijging in de tevredenheid De organisatie die ten opzichte van de vorige meting c.q. onderzoek onder de medewerkers de grootste stijging in de tevredenheid van de medewerkers heeft gerealiseerd.

Welke organisaties ontvingen dit jaar deze prestigieuze beloning voor goed werkgeverschap?

Hoogste tevredenheid Grootste stijger
Meer dan 1.000 medewerkers hunkemoller awards-capgemini
Minder dan 1.000 medewerkers awards-claudia-strater awards-de-woonplaats

Twee van deze winnaars komen uit de stal van Maxeda. In de categorie ‘grote organisaties’ won winkelketen Hunkemüller, terwijl de prijs in de categorie ‘middelgrote organisaties’ ging naar modebedrijf Claudia Sträter. Met respectievelijk een 8.1 en een 8.3 zaten deze twee bedrijven ruim boven de gemiddelde waardering van een 6.9.

Zou het Smile programma dan werkelijk zo’n invloed op de werknemers hebben?

Meer dan een half miljoen medewerkers konden door middel van een vragenlijst hun oordeel laten meewegen, ongeveer 250 Nederlandse organisaties hebben een medewerkeronderzoek uit laten voeren.

Het onderzoek is voor mij verder een beetje onduidelijk. Nergens zie ik de andere deelnemers. Waarom staat bijvoorbeeld Pentascope niet bovenaan of Schitterend Organiseren

250 bedrijven meegenomen??

Hoeveel bedrijven zijn er in Nederland?

Aantal bedrijven in Nederland, ingedeeld naar grootte klasse fulltime werkzame personen, per 1 januari 2006.

Aantal fulltime
werkzame personen
Vestigingen op 1-1-2006
Aantal Percentage
Niet fulltime 216.780 21
1 433.449 42
2 tot 4 238.227 23
5 tot 9 73.163 7
10 tot 49 59.733 6
5 tot 99 6.174 0,6
meer dan100 4.827 0,5
Totaal bedrijfsleven 1.032.368 100

Weet iemand welke bedrijven nog meer hebben deelgenomen of wie nummer 2 en 3 waren in deze categorieën?
Ik heb het gevoel dat dit meer een award is ter promotie van Effectory het bedrijf achter deze award. Het bedrijf zit ook achter de Nationale Tevredenheidsindex.

Dat mag natuurlijk, maar noem de winnaars dan niet de beste werkgevers van Nederland.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.

Comments are closed