Mijn beste zelfzuchtige beslissingen van 2018

zelfzuchtige beslissingen

zelfzuchtige beslissingen

Meer genieten van de dingen die ik heb gedaan is een belangrijk leerpunt van het afgelopen jaar. Vandaar dat ik deze evaluatie met je deel. Een overzicht van de beste zelfzuchtige beslissingen die ik in 2018 maakte.

Het jaar waarin ik 50 werd. Vijftig. Wow en het voelt alsof ik nog maar op de helft ben. Het idee dat ik nog 50 jaar mag werken aan dat wat ik het allerleukste vind geeft mij een goed gevoel en veel energie.

Tegelijkertijd zie ik ook dat het morgen voorbij kan zijn. Het stoïcisme heeft daar een mooie kijk op. Continu bewust zijn van de dood. Je leven zo besteden dat je ieder moment werkt aan het juiste.

Bijvoorbeeld:

Kus je kind ‘s avonds alsof ze de volgende dag niet wakker wordt. Wees de volgende dag gelukkig dat ze weer wakker is geworden. Geef aandacht aan de kleine momenten zoals het moment dat je de deur uitgaat voor je werk of een afspraak. Aandacht voor elkaar alsof je niet meer terugkomt. Aandacht voor het moment. Ieder moment kan het laatste zijn.

Tegelijk werk ik met een groots doel dat ik mogelijk nooit bereik, maar iedere dag de energie geeft om eraan te werken.

  1. Duurloop + voeding
  2. Coaching voor mijn bedrijf
  3. Mastermind in New York
  4. Focus op business coaching voor ondernemers
  5. Massive Action Days
  6. Focus op aandacht voor klanten
  7. Fysieke ontmoetingen
  8. Werkplek
  9. Focus op proces in plaats van doelen
  10. Geduld bewaren
  11. Minimaliseren aanbod
  12. Prijzen verhogen
  13. Administratie zelf bijhouden
  14. Kiezen voor senioren
  15. Boekje gepubliceerd

1 Duurloop + voeding

Het afgelopen jaar heb ik gekozen om mijn conditie verder uit te bouwen. Zo had ik de wens om een halve marathon te lopen.

Dit combineren met het sneller sprinten als assistent scheidsrechter valt niet mee. Het betekende vooral tijdens het voetbalseizoen de focus op sprinten en daarbuiten op de lange duurloop.

Mijn eerste halve marathon moest dan ook gebeuren in de zomermaanden, na het voetbalseizoen. Na wat zoekwerk, had ik de halve marathon in Apeldoorn gevonden.

Doordat ik steeds meer bezig was mijn fitheid en gestel ging ik meer letten op de voeding. Ik las er steeds meer over, van LCFHF (Low Carbs High Fat), via intermittent fasting naar bewust minder dierlijke producten in het afgelopen jaar.

Sinds mijn tienerjaren heb ik mij niet meer zo fit gevoeld als het afgelopen jaar. In een gemiddelde week train ik ten minste 2 keer en heb tenminste één wedstrijd, maar meestal is het meer. Met 4.254.626 stappen was het een topjaar, 11% meer dan vorig jaar. Ofwel 11.656 stappen gemiddeld per dag.

Het was een belangrijke schakel in de andere beslissingen van het afgelopen jaar. De fysieke verbetering geeft energie voor de verbeteringen op de overige vlakken (mentaal, emotioneel en spiritueel).

Logisch dat ik dit in 2019 doorzet. Er is een planning gemaakt van de mogelijk hardloopwedstrijden in 2019, met opnieuw de halve marathon van Apeldoorn.

2 Coaching voor mijn bedrijf

De mastermind met Pieter en Monique was sinds 2010 ieder jaar belangrijk voor mij als ondernemer en mijn bedrijf. Met kritische vragen kreeg ik nieuwe inzichten. Plannen werden gemaakt, gedeeld en verbeterd. Eind 2017 kreeg ik de behoefte om vaker dan eens per kwartaal te werken aan mijn bedrijf.

Na de eerste gesprekken in 2017 ging ik in mei 2018 werken met Nico Oud als coach voor mijn bedrijf. Hij hielp mij om op bepaalde punten nog meer focus te krijgen en zette me aan tot actie.

Enkele waardevolle resultaten die voort kwamen uit deze keuze waren focus op business coaching en geen andere producten, beldagen en afspraken plannen, meer aandacht voor de klant.

In 2019 ga op zoek naar een nieuwe coach. Dit omdat Nico in ik samen een nieuwe mastermind starten dit jaar en dat gaat niet samen met coaching.

3 Mastermind in New York

In onze mastermind ontmoeting van mei 2017 hadden we besloten dat we het volgende jaar onze afspraak op een andere plek wilden doen. Die plek werd New York. In 2018 werd daarom een week in de agenda geblokkeerd voor de mastermind ontmoeting in New York.

Het afgelopen jaar was zakelijk gezien een zwaar jaar, met de overgang naar de focus op business coaching en met een andere doelklant. Helemaal opnieuw beginnen dus. Langzaam opbouwen, klant voor klant, zonder grote lancering.

Ondanks de lastige financiële periode had ik besloten om mee te gaan naar New York. Het was al lang een wens om deze stad te bezoeken. Het was tijd om op reis te gaan. Hiervoor moest ik gebruik maken van mijn reserves.

De week samen in één appartement was heel bijzonder. Heel intensief kwamen we langs de worstelingen en ontwikkelingen van een ieder van ons. Daarnaast hebben we genoten van de stad en veel gelachen.

Door de veranderingen van onze behoefte en fases van ons bedrijf werd na New York duidelijk dat deze mastermind ten einde liep. We besloten om ermee te stoppen. Ik vond het lastig want ik heb gemerkt hoe waardevol de mastermind was voor mij tot nu toe. Tegelijk zag ik de toegevoegde waarde van 1-op-1 coaching met Nico iedere maand.

Meedoen aan een mastermind kan ik ieder ondernemer aanbevelen. Logisch dus dat ik werk aan een nieuwe mastermind die in 2019 start.

Tijdens een ontmoeting met Anna-Maria Ganastassio (@puur) stelde ze me een aantal vragen over mastermind en nam deze video op:

4 Focus op business coaching voor ondernemers

Volledig gaan voor business coaching, het was een uitdagende stap met veel gevolgen voor mijn bedrijf in 2018.

Opnieuw een nieuwe richting voor mij en mijn bedrijf. Snappen mensen die mij volgen dit?

Een andere doelgroep aanspreken en aantrekken. Geen zelfstandigen meer als klant, maar ondernemers die werknemers in dienst hebben. Ondernemers die doorgroeien van een startup naar de rollercoaster fase met hun bedrijf. Dat is nu mijn klant.

De keuze heeft effect, ik kreeg gave nieuwe klanten waarmee ik samenwerk. Het aantal klanten nam langzaam maar zeker toe. Doordat alle andere inkomsten waren weggevallen met deze focus, was het financieel niet eenvoudig. Ik moest gebruik maken van de opgebouwde reserves.

In 2019 ga ik verder met alle aandacht geven aan business coaching en mijn klanten. Rustig uitbouwen met een nieuwe klant per maand. Vragen stellen en helpen bij zelfzuchtige keuzes maken blijft dit jaar het belangrijkste wat ik doe. De reserves weer aanvullen is belangrijk voor het komende jaar.

5 Massive Action Days

In mijn eerste coachingsgesprek met Nico kreeg ik de opdracht om twee ‘massive action’ dagen in te plannen. Twee dagen waarin ik niets anders mocht doen dan mijn contacten bellen om een afspraak voor een gesprek te maken.

Voor Nico was dit de manier die altijd werkte om snel meer omzet binnen te krijgen. Tijd voor actie en vooral meer mensen op de hoogte brengen van de ontwikkelingen in mijn bedrijf. Kijken of zij ondernemers kennen die mijn hulp hard nodig hebben.

De timing om dit te doen, tijdens de zomermaanden, bleek ideaal. Veel bedrijven en ondernemers doen het rustig aan. Ze hadden zelf juist minder afspraken omdat hun klanten met vakantie waren.

Het was redelijk eenvoudig om afspraken te plannen met de mensen in mijn netwerk. Daarnaast was het rustig onderweg op weg naar de afspraken door de vakantieperiode.

Uit deze ontwikkelingsgesprekken kreeg ik opdrachten en leads. De massive action days ga ik in 2019 zeker weer gebruiken. Totale focus op afspraken maken, geen enkele digitale afleiding op zo’n dag.

6 Focus op aandacht voor klanten.

Samen met mijn coach had ik besloten om volledig voor business coaching te gaan. Geen andere producten meer. Eerst had ik naast de coaching ook nog een workshop. Daardoor was mijn aandacht bij het werven van deelnemers voor deze workshop.

Nadat de workshops waren geschrapt uit mijn agenda en van mijn website verwijderd was, ging alle focus naar de klanten waarmee ik samenwerkte. Het gaf mij de de ruimte om alleen maar bezig te zijn met de coachgesprekken.

Ik had alle ruimte om de coachgesprekken goed voor te bereiden. Tijdens de gesprekken had ik alle rust om volledig daarmee bezig te zijn. Na de gesprekken was er ruimte om de klanten te volgen in hun acties en te ondersteunen waar nodig.

Wanneer er een vraag komt van een klant kan ik snel reageren en met volle aandacht. Door alle aandacht voor de klant werden de gesprekken leuker en waardevoller voor de klant.

De energie die ik nu voel voor de klanten en de energie die ik terugkrijg van de klanten heb ik lang niet gevoeld.

Voor nu voelt het voor mij heerlijk om samen te werken met enkele klanten. Meer te doen voor de klant in plaats van de aandacht naar meer klanten.

In 2019 ga ik starten met groepscoaching, meerdere ondernemers samenbrengen in een groep. Hier blijf ik de aandacht houden op enkele klanten. Vooral een mooie groep opbouwen van ondernemers die elkaar gaan helpen. Geen doel voor het aantal deelnemers.

Daarnaast ga ik in juni 2019 weer een evenement organiseren. Hier gaat het over gelijkgestemde ondernemers samenbrengen om te ontmoeten. Hiervoor heb ik een aantal sprekers die de rollercoasters gaan helpen bij enkele belangrijke thema’s.

De zelfzuchtige keuze om niet meer te werken met enthousiaste doelen over aantal klanten of omzet, maar vooral beginnen met de eerste klanten en daar alle aandacht aan geven, heeft veel effect gehad op mijn bedrijf.

7 Fysieke ontmoetingen

Bijna alles ging digitaal in de afgelopen jaren in mijn bedrijf. De opnames voor de podcast gingen via Skype. De mentorgesprekken met klanten en groepen, via Skype. De workshops, via mijn online platform en webinars.

In de jaren waarin ik veel resultaat boekte (2009-2012) had ik juist heel veel fysieke ontmoetingen en organiseerde ik evenementen samen met andere ondernemers.

Vanaf 2012 kroop ik steeds meer terug in mijn cocon. Het veilige kantoor, want zo kon ik veel meemaken van de ontwikkeling van mijn kinderen. Ik was heel veel thuis. Het is geen fase waar ik spijt van heb. Ik vind het heerlijk om mijn kinderen te zien wanneer ze thuiskomen vanuit school.

In 2018 heb ik gemerkt dat deze fase voorbij is voor mij. De kids zijn volwassen en redden zichzelf prima. Ik zie ze minder, omdat ze aan het studeren zijn, bij de vriend(in) zijn, aan het werk zijn, of werken voor de stage van school. Nog een paar jaar en ze zijn het huis uit. Het voelt dat deze periode op zijn einde loopt.

Zo ontwikkelde zich het afgelopen jaar het gevoel dat ik juist weer mensen wil ontmoeten. Hier heb ik de keuze gemaakt, gestimuleerd door mijn coach, om ondernemers op te zoeken. Relaties en oude contacten opzoeken en persoonlijk spreken.

Het afgelopen jaar waren de meeste gesprekken voor de podcast op locatie, vaak in het kantoor van de gast. Alle ontwikkelingsgesprekken waren op locatie. De intake- en coachingsgesprekken zijn nu in het Hanzepand, mijn werkplek, of bij de klant.

In 2018 had ik weer meerdere workshops georganiseerd, enkele samen met andere ondernemers. Voor 2019 staan er weer leuke samenwerkingen en workshop in de planning. De enige online afspraken die ik maak zijn voor podcast opnames met gasten uit het buitenland.

De keuze om alles weer fysiek te doen voelt super goed. Daar waar ik veel ondernemers zie werken aan online programma’s en workshops word ik vooral blij van ontmoetingen.

8 Werkplek

In de afgelopen 12 jaar heb ik zoveel mogelijk vanuit huis gewerkt. Zoveel mogelijk digitale producten als online workshops, trainingen, webinars, boeken en mentoring.

Klanten en andere contacten ontving ik regelmatig in mijn woonkamer, kantoor aan huis of aan de keukentafel. Dat voelde toen goed.

In 2018 ontstond meer en meer het gevoel dat ik vanuit huis werken kon loslaten. Ik wilde juist weer mensen ontmoeten. Ik wilde ook geen afspraken meer in mijn huis. Het blijft rommelig en afleidend.

In het Hanzepand heb ik een mooie locatie gevonden om potentiële klanten en klanten te ontvangen. Het is een mooie locatie om workshops te organiseren, intakes en coaching te doen.

Het is een mooi pand met een prettige ontvangst. De plek is goed bereikbaar met het OV en de auto. Voor mij is het 10 minuten fietsen wat ik ook heerlijk vindt.

Het afgelopen jaar zat ik er alleen wanneer ik een afspraak had met anderen. In 2019 ga ik hier vaker zijn.

9 Focus op proces in plaats van doelen

Niet meer werken met doelen, maar een duidelijk proces. Bij de mastermind ontmoeting in januari 2018 heb ik niet gesproken over omzetdoelen of over hoeveel nieuwe klanten ik als doel had voor 2018. Ik had vooral uitgewerkt wat ik moest doen om mijn grootse doel te bereiken.

Welke acties moest ik iedere dag doen om mijn lange termijn doel te ondersteunen. In de loop van het jaar veranderde mijn richting, maar wat ik dagelijks deed was ongeveer hetzelfde.

Voor mijn jaarplan heb ik 5 grote acties die ik ga doen om mijn grootse doel te ondersteunen. Dit is vertaald naar 3 acties per kwartaal. Met deze acties bij de hand schrijf ik dagelijks de 3 belangrijkste acties op voor die dag. Die acties zijn belangrijk voor mijn doel.

De focus is iedere dag weer op het proces, de 3 acties afronden. Daarbij maak ik me niet druk over mijn grootse doel.

Ik besteed 80% van mijn tijd aan de dingen waarin ik het allerbeste in ben, vragen stellen en luisteren. De 3 dingen die continu in mijn agenda staan zijn,

  1. gesprekken met klanten (business coaching)
  2. gesprekken met ondernemers (podcast)
  3. gesprekken met contacten/leads

Het andere proces waar ik dagelijks aan werk is schrijven. Een artikel voor de website en de abonnees van mijn e-mails. Een pagina voor het nieuwe boekje.

Het proces geeft me de rust om kwaliteit te leveren, rust om aandacht te geven en rust om goed voorbereid te zijn.

10 Geduld bewaren

Met de belangrijke keuzes van het afgelopen jaar voor business coaching en mensen ontmoeten, had ik iets nodig. Geduld. Veel geduld.

Zoals gezegd heb ik veel ontmoetingen gepland met mensen uit mijn netwerk. Oud collega’s, oud studiegenoten, oud klanten, leads die geen klant zijn geworden, veel mensen waarvan ik niet verwachte dat ze een opdracht zouden hebben voor mij.

Het waren gesprekken om te leren. Leren wat de ontwikkelingen waren in het leven van deze mensen. Leren hoe het nu met hun bedrijf ging. Leren om steeds duidelijker uit te leggen wat de ontwikkelingen waren voor mijn bedrijf. Vragen of ik ze ergens bij kan helpen.

De meeste gesprekken leveren niet direct een nieuwe opdrachten op. Het waren wel allemaal waardevolle en leuke gesprekken. Enkele gesprekken leverden onverwacht wel een opdracht op, een mooie meevaller.

Samenwerking met bestaande klanten die langzaam maar zeker richting business coaching schoof. Waarbij de online marketing een rol speelt, maar niet de hoofdrol.

De keuze die ik had gemaakt, voor business coaching, betekende ook de keuze voor geduld bewaren. Niet in paniek raken wanneer ik wil/hoop dat het sneller gaat. Dat er sneller klanten, opdrachten en omzet bij komt.

Geen rare sprongen van mij om dingen te doen in paniek voor snel meer omzet. De keuze om gebruik te maken van mijn reserves omdat ik voelde dat het goed gaat komen.

Geduld dat zich nu steeds meer vertaald in een stabiele en terugkerende omzet van klanten die blij zijn met het effect op hun manier van werken en onderneming.

De keuze om te gaan voor het proces en niet meer te concentreren op een omzetdoel heeft hierin een belangrijke rol gespeeld.

11 Minimaliseren aanbod

Tijdens het vierde gesprek met mijn coach werd het duidelijk, alle aandacht moest naar de business coaching. Niet meer communiceren over online marketing.

De workshops die ik zelf organiseerde trokken niet de deelnemers aan die ik als doelklant heb voor de business coaching. Het doel van de workshop was mensen aantrekken die daarna konden doorschuiven naar de coaching. Dat was maar één keer gebeurt in het afgelopen half jaar.

Tijd om het aanbod nog eens goed te bekijken. De business coaching is veel breder dan marketing. De workshop had vooral aandacht voor de online marketing. Super leuk om te doen, maar niet handig voor het proces.

Tijdens het gesprek met de coach werd besloten om te stoppen met de workshop. Het product moest uit mijn agenda en van de website verwijderd worden. Duidelijke communicatie op de website, business coaching dat is wat ik doe. Het enige dat ik doe.

Vanaf dat moment was mijn aanbod maar één product. Super helder en daardoor eenvoudig om te vertellen aan anderen. Doordat het zo eenvoudig is, blijkt het ook eenvoudig voor anderen om dit te delen.

Deze zelfzuchtige keuze zorgde ervoor dat ik nog meer ruimte had voor de klanten waarmee ik samenwerkte in de business coaching. Nog meer ruimte om met mensen uit mijn netwerk af te spreken en te ontmoeten.

Meer ruimte om mijn ritme van één gesprek voor de podcast iedere week. Ruimte om iedere week weer een artikel te schrijven en te publiceren.

12 Prijzen verhogen

In 2018 lag mijn focus bij de klant en business coaching. Het was een verandering voor mijn bedrijf en een nieuwe dienst. De prijs voor mijn business coaching lag lager dan het gemiddelde in de markt.

De prijs was lager want ik wilde klanten binnenhalen en ik was nieuw in deze markt, met dit product en deze klant.

Nadat ik meer vertrouwen in mijzelf had gekregen voor dit product en de klanten enthousiast waren over de resultaten was het tijd om de prijs te verhogen. Voordat het jaar voorbij was heb ik de prijs verhoogd naar het volgende niveau.

Uit de gesprekken met enkele ondernemers leerde ik dat het continu verhogen van je prijzen belangrijk is voor je bedrijf. Ik lever meer waarde omdat ik meer ervaring krijg. Wanneer ik daarnaast meer klanten krijg dan ik wil helpen, dan wordt het opnieuw tijd om de prijzen te verhogen.

Ik wil de prijzen blijven verhogen, omdat ik meer aanvragen krijg en mijn expertise groeit. Zo heb ik de actie in mijn agenda gepland om ieder half jaar de prijzen te verhogen voor nieuwe klanten met een minimaal percentage.

13 Administratie zelf bijhouden

Zelf de administratie bijhouden klinkt als een beslissing die niet efficiënt is. De meeste ondernemers besteden de administratie zo snel mogelijk uit. In 2018 ging ik het juist zelf doen.

In de eerste jaren deed ik mijn eigen administratie in excel. Al snel werd het groter en kreeg ik bestellingen digitaal binnen. Mijn vrouw heeft ervaring als administratief medewerker, zij ging op mijn verzoek, mijn administratie bijhouden.

Vanaf het begin heeft dit veel gedoe opgeleverd. Doordat ze nu de administratie deed kende ze de volledige boekhouding en maakte zich vaak zorgen over de omzet en facturen die niet voldaan waren.

Het is goed wanneer iemand mij achter de broek zit, maar het was voor mij op deze manier niet fijn. Ik wilde er niet mee bezig zijn en zij bleef het aankaarten, want de administratie moet wel kloppen. Het was voor haar ook niet eenvoudig, als ze mij iets vroeg over de administratie reageerde ik al snel knorrig.

Dit jaar wilde ik minder gedoe op het gebied van administratie. Eind 2017 besloot ik om over te gaan naar een andere administratie software om mee te werken vanaf 2018. Met de software van Moneybird en de Profit First methode (Profit First met Femke) was het veel eenvoudiger om zelf te doen.

Het bijkomende voordeel was dat ik weer binding kreeg met de administratie. Door de boekingen goed bij te houden was het minder werk. Hiervoor heb ik een standaard proces opgezet dat ik iedere twee weken gebruik.

Zo weet ik veel beter hoe ik er financieel voor sta op ieder moment. Aan het einde van het jaar heb ik de administratie helemaal bijgewerkt en kan deze in januari 2019 al naar de boekhouder voor de jaarrekening. Alle bonnen en boekingen zitten in Moneybird.

Automatisch worden de boekingen van de bank ingeboekt. Moneybird werd steeds slimmer het afgelopen jaar. Bij bonnen en facturen die ik vaker invoer herkent het systeem bijna alles. Ik hoef nauwelijks nog iets te doen. Zelfs de koppelingen met de boekingen van de bank gaan steeds meer automatisch.

Het kost mij dus steeds minder tijd en ik blijf er bovenop zitten. Hierdoor blijf ik bewuster van hoe het financieel er voor staat. Niet altijd fijn het afgelopen jaar, maar wel duidelijk.

In het begin van het jaar maakte ik de offertes in Moneybird. Met alleen maar business coaching en een vast tarief ben ik later gestopt met offertes maken.

14 Kiezen voor senioren

Sinds een aantal jaren ben ik assistent scheidsrechter bij de KNVB. Dit betekent dat we als trio naar een voetbalvereniging gaan om de wedstrijd te leiden. Dit is meestal in de eerste klasse of hoofdklasse.

Om goed te vlaggen is het belangrijk dat je net als de scheidsrechter de regels goed kent en weet wanneer je ze moet toepassen. Om dit te leren werd ik ook scheidsrechter bij de jeugd. Samenwerken met jongens en meiden tijdens de wedstrijd is leuk om te doen.

Om mezelf te ontwikkelen op het gebied van leiderschap en weerstand bieden in lastige situaties, had ik besloten om te gaan fluiten bij de senioren. Daarnaast wilde ik blijven vlaggen. Nadat ik deze keuze eind vorig seizoen had doorgegeven aan de KNVB floot ik in september mijn eerste wedstrijden bij de senioren in de competitie. Meestal in de vijfde klasse op de zondag.

Het fluiten bij de jeugd vind ik nog steeds leuk, maar bij de senioren leer ik veel meer. Bij lastige beslissingen is er in de jeugd meestal acceptatie. Bij de senioren niet altijd. Het goed toepassen van de regels is veel belangrijker voor de acceptatie heb ik gemerkt de afgelopen maanden.

Het is belangrijk dat je duidelijk bent in je gebaren en overtuigd handelt in de beslissingen. Dan is er veel minder discussie. In 2019 heb ik nog genoeg te leren op dit gebied. Geen eenvoudige, maar wel een belangrijke beslissing om te fluiten bij senioren.

Ik leer het meeste buiten mijn comfortzone.

15 Boekje gemaakt

Een paar jaar geleden had ik een klein boekje gekregen van een ondernemer. Het boekje ging in op de methode waarmee hij werkt. Een boekje om van te leren en tegelijk een visitekaartje. Ik vond het een geweldig idee en een goede uitvoering. Dat wilde ik ook.

De afgelopen jaren lag het boekje in de vensterbank van mijn kantoor zodat ik het niet kon vergeten. Begin 2018 had ik besloten om het proces dat ik gebruikte bij klanten voor de online marketing in een boekje vast te leggen.

Eindelijk het boekje kwam er. Een boekje dat niet te groot is en ik eenvoudig kan weggeven. Met de opmaak van Leoniek (HoopWerk) ziet het boekje er goed uit en krijg ik altijd enthousiaste reacties.

In de gesprekken die ik het afgelopen jaar had met contacten gaf ik het weg. Bij iedere intake met een potentiële klant voor de coaching gaf ik het weg. Het voelde goed om aan het einde van het gesprek iets tastbaars mee te geven als dank voor de tijd.

De digitale versie van het boekje krijgen abonnees die zich inschrijven op mijn e-mails gratis toegestuurd. Wanneer je de papieren versie van het boekje graag wilt ontvangen dan betaal je alleen de verzendkosten.

Voor 2019 heb ik opnieuw die keuze gemaakt, er komt nog een boekje. Dit keer gaat het over belangrijke zelfzuchtige beslissingen voor ondernemers in de rollercoaster fase.

Wil je weten wanneer dit boekje klaar is? Meld je dan hier aan…

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

2 reacties

Reacties zijn gesloten.