Betere beslissingen in tijden van crisis

Door Erno Hannink | Keuzes

mrt 18
Betere-beslissingen-in-tijden-van-crisis

Betere beslissingen nemen is lastig wanneer de toekomst onzeker is. We hebben geen idee hoe lang de huidige crisis duurt, twee tot drie maanden minimaal. De gevolgen duren veel langer.

Belangrijk is dat we kijken wat we wel kunnen doen. Snel reageren zonder paniek.

Ga je voor een offensieve of een defensieve aanpak? Ga je iets tijdelijks ontwikkelen om je door deze crisis te leiden? Ga je iets duurzaams ontwikkelen dat na de crisis blijft staan? Of ga je de tijd uitzitten, gebruikmaken van je reserves en je optimaal voorbereiden op het moment dat we elkaar weer mogen ontmoeten?

  • Offensief – je komt met aanvullingen op je aanbod, maar dan in een vorm waarbij je de klant op afstand kunt helpen. Waarbij er geen fysiek contact is. Denk hierbij aan digitale producten, online ontmoetingen, online trainingen, online coaching of begeleiding. Je zet vol in op dit nieuwe aanbod met PR, marketing en verkoop. 
  • Defensief – je verandert niets structureels aan je aanbod. Je blijft in contact met je huidige klanten en probeert zoveel mogelijk de huidige omzet vast te houden. Voor de rest maak je gebruik van je reserves.

Enkele dingen die je nu kunt doen:

Klanten

Zoek contact met je klanten en netwerk om oprecht te vragen hoe het met ze gaat en wat je kunt betekenen. Wat kun jij doen om ze te helpen? Welke expertise heb je in huis om anderen te ondersteunen in deze crisis? Wat kun je doen met je bedrijf en met je team, en wat kun je doen als persoon?

Team

Plan zo snel mogelijk een brainstorm met je kernteam in. Dit doe je virtueel met Zoom.us, Whereby of Skype. Bedenk met elkaar hoe je de expertise van alle mensen gaat inzetten om het maximale uit het bedrijf en je team te halen.

Ondernemers netwerk

Brainstorm met andere ondernemers. Bel een aantal ondernemers die je goed kent van de netwerken waar je lid van bent en vraag of ze interesse hebben in betere beslissingen in deze crisistijd. Spreek met elkaar af op hetzelfde tijdstip als de normale netwerk bijeenkomst. 

Dit doe je nu virtueel met Zoom.us, Whereby of Skype. Leg de ideeën, die je hebt opgedaan met je team, voor aan de andere ondernemers en vraag om feedback. Geef geen commentaar, maar beantwoord alleen vragen om opheldering en schrijf verder de reacties opschrijven.

Sluit je aan bij de groep van ondernemers waarmee ik wekelijks contact heb om met elkaar te delen waar we aan werken en hoe zich dit ontwikkelt. We geven elkaar oprechte feedback om betere beslissingen te stimuleren. Stuur een bericht met je nummer voor meer info.

Geld nodig

Vraag je accountant of boekhouder wat je kunt doen om de misgelopen inkomsten op te vangen. Arbeidsduurverkorting aanvragen voor een deel van je team. Uitstel van betaling van belastingen. Hoe kan zij jou daarin ondersteunen? Ga het niet zelf doen.

Zo sterk mogelijk

Plan iedere dag een moment in waarop je tijd voor jezelf neemt. Dit doe ik in de ochtend voordat ik begin met schrijven, door te lezen. Plan daarnaast iedere dag een moment van bewegen in. Het idee is om gezond te blijven en zo sterk mogelijk te zijn wanneer je het virus krijgt. Zo ga ik iedere avond om 19.00u bewegen, wandelen of hardlopen of andere oefeningen doen.

In tijden van onzekerheid lijkt hard werken de enige oplossing om eruit te komen. Je hebt veel overleg met medewerkers, klanten, leveranciers, de boekhouder, de bank misschien. Al is hard werken niet erg, goed voor jezelf zorgen is nu cruciaal.

Zorg ervoor dat je voldoende slaap krijgt. Zo heb ik besloten om nog iets eerder naar bed te gaan, zodat ik fit aan de volgende dag begin. Dit betekent vooral minder Netflix.

Betere beslissingen

Gebruik het PMIXA-beslissingsmodel om je beslissingen te toetsen. Laat je onderbuik los voor nu. De onzekerheid voor de toekomst zorgt ervoor dat je onderbuik niet echt behulpzaam is bij de beslissingen waar je voor staat. 

Kijk naar de kansen, maar ook naar de mogelijke negatieve impact van de ideeën die je ontwikkeld hebt. Een duurzame oplossing is een mooie kans voor de toekomst van je bedrijf.

Impact – goed doen

Een crisis is het moment om te kijken hoe je met je bedrijf meer impact kunt hebben op de omgeving. We zitten allemaal in onzekere tijden. We worden allemaal getroffen, de één wat harder dan de ander. Hoe kun jij met je team mensen helpen?

Bijvoorbeeld met inzet van uren, met jullie producten of met financiële middelen. Bak dit nu in de kern van je cultuur in. Geven maakt gelukkig.

Lees People over Profit voor inspiratie.

Ontwikkelen maakt gelukkig

Kijk met je team waar je kunt ontwikkelen. Persoonlijke en professionele groei maakt mensen gelukkig. Welke online cursus kunnen jullie samen doen? Welke specialisatie kun je ontwikkelen met je team? Welke nieuwe expertise kunnen de mensen in je team ontwikkelen waardoor ze een nieuwe stap zetten voor de toekomst.

Meer structuur en ritme

Nu er meer ruimte is omdat je geen klanten kunt bezoeken, of geen klanten kunt ontvangen, kun je gaan onderzoeken hoe je de organisatie kunt verbeteren. Wat kun je veranderen in de structuur van je bedrijf? Denk bijvoorbeeld aan het leggen van meer verantwoordelijkheid bij je mensen, het inplannen van structureel overleg, duidelijk communiceren wat je wilt bereiken zodat iedereen zich ervoor gaat inzetten.

Plan ieder kwartaal een overleg in om samen de plannen te maken voor het komende kwartaal en bespreek wat iedereen daarin gaat doen (3 uur). Zorg voor een wekelijks overleg voor de acties van de komende week (1 uur). Bekijk dagelijks wat er speelt en wat je gaat doen (15 min). Dit doe je nu ook virtueel.

Contact met aandacht

Gebruik de tijd om een overzichtelijke lijst te maken van klanten en relaties met wie jij met aandacht contact wilt onderhouden, niet omdat het moet maar omdat je ze leuk vindt. Een lijst waarin je allerlei contactmomenten hebt vastgelegd.

Je kunt mensen nu een kaartje sturen of een WhatsApp-bericht. Wees nieuwsgierig en oprecht geïnteresseerd in de ander. Hiervoor verzamel je mobiele nummers, verjaardagen, persoonlijke e-mailadressen en adresgegevens. Via de website van de klant en LinkedIn vind je veel.

Heb je vragen hierover? Stel ze gerust hieronder of stuur mij een bericht.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Drie keer per jaar organiseer ik het 4B evenement, voor ondernemers die met andere ondernemers willen sparren over onderwerpen als focus, missie, winst, communicatie, marketing, medewerkers en meer. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.