Betere beslissingen voor de lange termijn met tijdrebellen

Door Erno Hannink | Langetermijnbeslissingen

feb 23

Het grootste deel van mijn beslissingen is gericht op de korte termijn. Dit is een natuurlijke focus van mijn brein, gericht op overleven. Wat als ik me ontwikkel tot een tijdrebel en me veel meer concentreer op de lange termijn? Een tijdrebel bespaart tijd en aandacht en heeft minder stress.

Lees ook het boek Impact beslissingen van tijdrebellen (jun 2021 verschenen).

Kortetermijnhorizon

In de snel veranderende wereld waarin we nu leven lijkt het lastig om langetermijndoelen te bepalen voor je bedrijf. Van een twintigjarenplan gingen we naar een tienjarenplan, toen gingen we naar een vijfjarenplan, en nu lijkt een plan voor één jaar al ingewikkeld.

In de tweede baan na mijn studie werkte ik voor een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf en maakte ik kennis met de stress van kwartaalcijfers. Ieder kwartaal weer moesten de cijfers worden gepresenteerd en moest de waarde van het aandeel stijgen om de aandeelhouders tevreden te houden en nieuwe aandeelhouders te vinden.

De bizarste keuze was dat we een tijd lang aan het einde van het kwartaal geen kosten meer mochten maken, zelfs niet voor kantoorspullen. Een van de collega´s ging dan naar de kantoormanager van het bedrijfsverzamelgebouw waar we zaten en haalde daar papier voor de printer en het kopieerapparaat, zodat dit op de factuur kwam voor de volgende maand. Alles om de cijfers van dit kwartaal op te poetsen, zelfs op pakken papier werd bespaard. Ik begreep het niet en vond dit vooral een kortzichtige keuze.

In de inleiding van mijn nieuwe boek Betere beslissingen voor meer impact schrijf ik over de kortetermijnhorizon van mijzelf. De horizon die niet veel verder gaat dan mijn leven en dat van mijn kinderen. We kopen spullen bij bedrijven die veel meer aandacht voor de omgeving moeten hebben. Als gezin kijken we naar voedsel dat gunstig geprijsd is en naar een hypotheek met een lage rente, we investeren in een indexfonds dat te weinig aandacht heeft voor duurzaamheid. Er zijn zoveel dingen die we doen vanuit gemak en waarbij we niet denken aan de langetermijneffecten.

Focus op laagste kosten of hoogste opbrengsten

Ieder jaar kun je veranderen van energieleverancier, ziektekostenverzekeraar, de fondsen waarin je belegt. Door reclame rond het einde van het jaar lijkt het ook normaal om dit te doen, omschakelen naar de leverancier die op dat moment de beste voorwaarden heeft. Ieder jaar opnieuw onderzoek, uitzoeken, inlezen, vergelijken. Ieder jaar opnieuw stress en keuzes maken.

Wat als je leveranciers kiest op basis van duurzaamheid? Een energieleverancier die investeert in de lange termijn, die voorwaarden heeft waar jij de komende tien jaar tevreden over bent. Een ziektekostenverzekeraar die duurzaam kiest en investeert in de gezondheid en financiële wereld. Een pensioenfonds dat belegt in duurzame bedrijven of zijn slagkracht gebruikt om niet-duurzame bedrijven te helpen om duurzamer te worden. Beleggen in een indexfonds waar je de komende jaren niet meer naar om hoeft te kijken omdat je weet het ze duurzaam investeert.

Hiermee krijg je financieel misschien niet de hoogste opbrengst op de korte termijn, maar je levert een bijdrage aan de duurzame verandering van onze wereld. Het geeft een goed gevoel om te werken aan ons welzijn en niet alleen naar mijn eigen welvaart te kijken. Plus het kost minder stress en bespaart ieder jaar weer tijd.

De tijdrebel

Aan welke duurzaam ontwikkelingsdoelen wil jij een bijdrage leveren? De duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN zijn een handvat om eerste keuzes te maken over wat voor jou belangrijk is. Wanneer je de eerste keuze hebt gemaakt dan kun je zelf verder onderzoeken hoe je hier een bijdrage aan gaat leveren met je bedrijf.

In de documentaire van Tegenlicht over tijdrebellen (Time Rebels) leerde ik over de zeven generaties. De gast in deze documentaire, Roman Krznaric, schreef onder andere De goede voorouder. In dit boek vertelt hij over hoe we goede voorouders zijn. Hij laat zien dat we veel meer ruimte en rust krijgen door veel minder met de korte termijn bezig te zijn en meer met tijd over meerdere generaties.

Hoe kunnen wij goede voorouders zijn van de de zeven generaties die na ons komen? 

In een gesprek met Anke Sitter dat binnenkort in de podcast wordt gepubliceerd noemt zij de volgende drie vragen als hulp om betere beslissingen te nemen voor de lange termijn. 

Wanneer je voor de beslissingen van een nieuw project, een nieuwe opdracht of een nieuwe leverancier staat, laat deze drie vragen je helpen:

  • is het goed voor de planeet?
  • Is het goed voor de maatschappij?
  • Is het goed voor mij?

Wanneer je alle drie vragen met ‘Ja’ kunt beantwoorden zit je goed, anders begin je niet met het project, de klant of de leverancier.

Niets is zo eenvoudig als het lijkt, want een project kan goed zijn voor de planeet op meerdere onderdelen en tegelijkertijd op andere duurzame ontwikkelingsdoelen tekortschieten. Dit vind ik nog lastig. Hoe ga jij hiermee om?

Belangrijke langetermijnbeslissingen voor ondernemers

De langetermijnbeslissingen die ondernemers nemen gaan bijvoorbeeld over:

  • Groei: overname – marketing – verkoop – financiering – ritme – opschalen – locatie
  • Focus: producten – gewoontes – waan van de dag – prioriteit
  • Team: cultuur – werving – afscheid – begeleiding – organisatiestructuur – luisteren – coaching
  • Impact: eigenaarschap – alle betrokkenen

Wat kun je veranderen in de beslissingen die je neemt op deze onderwerpen wanneer je de drie vragen gebruikt die Anke noemde of nadenkt over hoe je een goede voorouder kunt zijn?

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.