Het boek Blitzscaling is geschreven door Reid Hoffman, lid van de Paypal mafia (Wikipedia), mede-oprichter van onder andere LinkedIn en vroege investeerder in vele bekende bedrijven waaronder Facebook. Waar ik hem van ken is vooral zijn podcast Masters of Scale, erg mooi gemaakt.
De structuur van het boek bestaat uit zes blokken:
Bij blitzscaling gaat het om de overweldigende snelheid waarmee je de markt verrast. Je geeft voorrang aan snelheid boven efficiency bij continue onzekerheid.
Dit boek is gebouwd op de Angelsaksische gedachten. Je wilt de grootste worden in de markt voor alle winst, voordat een ander bedrijf de grootste wordt. Ondernemen is een gevecht dat vooral verliezers kent. Alleen de grootste overleeft.
Hoffman wil de principes van Blitzscaling delen met zoveel mogelijk ondernemers omdat hij gelooft dat meer bedrijven harder moeten groeien, want dat levert veel goeds op. Zo gaf hij les op een universiteit Stanford over dit onderwerp met verschillende ondernemers van snelgroeiende bedrijven als gastspreker (kijk de lessen via YouTube). Daarnaast haalt hij in het boek veel bekende ondernemers aan die ook in zijn podcast zitten.
Voorbeelden van blitzscale bedrijven:
Naast deze bedrijven noemt Hoffman Obama als voorbeeld uit de politiek, hoe hij in hoog tempo veel vrijwilligers kreeg en hiermee veel donaties en uiteindelijk de winst in de verkiezing. Verder voorbeelden uit de goede doelen omgeving zoals, Kahn Academy, Charity Water en Dress For Success
Lastig in dit boek vind ik de focus op groei, ten koste van enorm veel. Zo wordt regelmatig genoemd dat je mensen moet vervangen wanneer het niet meer past.
Venture capital, durfkapitaal, is cruciaal voor dit groeimodel. Investeerders die in deze extreme groei investeren geloven in de toekomst en verwachten dat dit later 1000x zoveel oplevert. Dat betekent dat er ook wordt geïnvesteerd in heel veel bedrijven die ook snel willen groeien maar het niet redden. Blitzscaling is een model vol risico’s.
Vijf fases van blitzscaling (bedrijfsgroei)
Business model innovatie
Strategie innovatie
Management innovatie
Het meest leerzame deel uit dit boek:
Het brede landschap
Verantwoord blitzscaling
In het laatste korte hoofdstuk over verantwoord blitzscaling is er aandacht voor de rol van overheid, regels en verantwoordelijkheid van de ondernemers. De groei heeft vooral positieve effecten volgens Hoffman, maar je moet ook de negatieve effecten in de gaten houden en controleren met regels. Deze rol ligt volgens Hoffman vooral bij de ondernemer, de overheid weet hier te weinig van.
Uit ervaringen weten we dat ondernemers, gedwongen door de markt, nooit zullen stoppen. Hier ligt juist een rol voor de overheid. De enige die de concentratie van macht kan opbreken is de overheid om weer een gelijkwaardige niveau in de markt te krijgen.
De macht bij partijen zoals Facebook, Google en Amazon is enorm. Ze zijn in staat om bedrijven op te kopen of de prijzen te manipuleren waardoor er voor niemand anders nog een kans is.
Beluister hier ons gesprek waar we kritisch zijn en tegelijk de waarde van het boek zien. Wanneer je als ondernemer met de impact je bedrijf wilt groeien, lees dan dit boek en haal er uit wat jij kunt gebruiken en leer wat de concurrentie doet.
In een ruim half uur delen wij dit boek met jou. Een half uur met kennis die je tot je neemt terwijl je wandelt, loopt of rijd bijvoorbeeld.
Een aantal belangrijke dingen die ik geleerd heb uit dit boek zijn:
Bekijk ons gesprek op video:
In deze aflevering vertellen we over de interessante punten uit het boek Blitzscaling en onze kanttekeningen. Reid Hoffman heeft een vrij Amerikaanse bril op die ook nog eens optimistisch is gekleurd over de bedrijven waarin het investeringsbedrijf Greylock, waar Hoffman partner is, geld heeft geïnvesteerd. Het is een waardevol boek voor bedrijven die willen groeien met een positieve impact maken wanneer je door die kanttekeningen heen kunt kijken.
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.