Category Archives for "Branding"

sep 12

Jouw werk in het buitenland onder de aandacht – de ondernemersvraag

Door Erno Hannink | Branding

In de rubriek De Ondernemersvraag op deondernemer.nl kun je advies vragen als ondernemer. Deze vraag gaat over aandacht voor jouw werk krijgen in het buitenland.

De vraag van Johan Huijzer:

“Ik ben popartkunstenaar en verkoop mijn werken aan particulieren, galeries en bedrijven. Mijn vraag is: hoe zet ik mijn kunst uit in het buitenland? Ik ben op zoek naar een goede pr- en marketingstrategie om mijn Kunst ook in het buitenland te promoten en te verkopen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Hier in Nederland zijn galeries en kunsthandelaren op zichzelf gericht en zij zullen dus mijn kunst niet verder in de markt zetten zoals in het buitenland. Ik zoek daarom een soort van PR-man/vrouw die bekend is met de kunstwereld en de wegen kent om mijn kunst breed uit te zetten in het buitenland.

Vriendelijk groet,

Johan Huijzer
www.johanhuijzer.com

Pop Art kunst van Johan Huijzer
Verder lezen

jun 29

Geef je visitekaartje en je krijgt vertrouwen

Door Erno Hannink | Branding

Ruim 3 jaren heb ik als zelfstandige gewerkt zonder visitekaartje. Nu gebruik ik ze wel maar het kan nog beter. Wat staat er op jouw visitekaartje? Laat het ons zien.

Het concept zonder visitekaartje was eenvoudig. Als het gesprek afloopt en de gesprekspartner vroeg naar mijn visitekaartje dan zei ik “Die heb ik niet. Mag ik jouw visitekaartje? Dan krijg je een e-mail met mijn gegevens.”

Deze werkwijze heeft een aantal voordelen.

  • Jij krijgt een visitekaartje en de actie ligt bij jou
  • Je kunt een mail sturen en zo zit je mailadres gelijk in hun mailprogramma
  • Zoeken naar een mail is eenvoudiger dan bladeren door een stapel visitekaartjes
  • Gesprekstof
  • Je bespaart op visitekaartjes – kosten en milieu 🙂

Wat gebeurt er nu nog wel eens? Je gesprekspartner heeft geen visitekaartje bij zich en vraagt die van jou. Jij wilt graag met deze persoon verder in gesprek maar je hebt geen informatie. Er wordt dan gezegd “Geef me jouw visitekaartje en ik neem wel contact met jou op” en jij bent de actie kwijt. Zij hebben de actie in de hand.
Verder lezen

mrt 30

Kwaliteit vs kwantiteit 2 – Plant many seeds Guy Kawasaki

Door Erno Hannink | Branding

De afgelopen weken viel me iets op, het gaat over kwaliteit vs kwantiteit. Lang was ik van mening dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit. Als je een lijst van potentiële klanten hebt van de juiste kwaliteit, dan heb je altijd werk. Ik begin toch te twijfelen. Kwantiteit is zeker van belang. Misschien wel het belangrijkste.

Deel 2 in deze serie over iemand die ik al geruime tijd volg en duidelijk gaat voor kwantiteit in social media, Guy Kawasaki. Deel 1 ging over Rebecca Black met de “worst song/clip ever” Friday.

Guy Kawasaki is de mede-oprichter van Alltop.com, een “online magazine rack” van populaire onderwerpen op het web, en oprichter van Garage Technology Ventures. Eerder was hij de chief evangelist van Apple. Kawasaki is de auteur van 10 boeken waaronder zijn nieuwste boek Enchantment, Reality Check, The Art of the Start, en The Macintosh Way.

Guy Kawasaki

Met veel waardering volg ik zijn artikelen, tips en tweets. Zo heeft hij mijn presentaties aangescherpt met 12/20/30 Rule of Powerpoint, zijn manier van presenteren, hoe je een Web 2.0 bedrijf kunt beginnen (Truemors) voor weinig geld, en meer.
Verder lezen

mrt 29

Doe het werk dat er toe doet – Do the Work van Steven Pressfield

Door Erno Hannink | Branding

Denken, denken, denken dat is wat er de laatste tijd veel gebeurt bij mij. Nadenken over de doelen voor de lange termijn en hoe deze te bereiken.

Zo heb ik van mijn mastermind groep de opdracht gekregen, zonder technologie, dus geen laptop en andere technologische afleiding, in een cafe mijn plannen uit te werken. Sindsdien maalt het maar door in mijn hoofd.

Ken je dat? Veel denken, en weinig actie.

Mijn doelen: publiceren en (internationaal) spreken.

Zo liep ik gisteren weer een rondje van ongeveer 5 km, bij al dit online werken zit je anders te veel stil. Dit keer geen muziek in mijn oren maar een memorecorder mee. Onderweg verder nadenken over hoe ik deze doelen kan bereiken.

Een van de onderwerpen waar ik meeste over nadenk is het schrijven en uitgeven van mijn boeken. Wat is de juiste weg? Een boek weggeven zodat zo veel mogelijk menen het kunnen lezen of betaald zodat ik er van kan leven.

Verder lezen

mrt 28

Kwaliteit vs kwantiteit 1 – Rebecca Black met Friday

Door Erno Hannink | Branding

De afgelopen weken viel me iets op, het gaat over kwaliteit vs kwantiteit. Lang was ik van mening dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit. Als je een lijst van potentiële klanten hebt van de juiste kwaliteit, dan heb je altijd werk. Ik begin toch te twijfelen. Kwantiteit is zeker van belang. Misschien wel het belangrijkste.

Het leek me interessant hier een artikel over te schrijven. Gaandeweg ontdekte ik steeds meer onderwerpen, discussies en ideeën over kwaliteit en kwantiteit. Vandaar dat ik het ga verdelen over meerdere artikelen. Het zal vooral gaan over kwaliteit vs kwantiteit in relatie tot social media, online netwerken en klanten krijgen.

Deze serie begint met het enorme succes van Rebecca Black. De 13 jarige Rebecca die het liedje Friday zingt. De single is 13 maart gelanceerd. In 2 weken naar 60 miljoen mensen die het liedje hebben bekeken, beluisterd. Wow.
Verder lezen

mrt 27

Kritiek of compliment – wat raakt je meer

Door Erno Hannink | Branding

Als je meer in beeld bent dan krijg je ook meer kritiek, positief en negatief. Ook van mensen die je niet goed kennen. Kritiek ontvangen van iemand die ik niet ken raakt mij meer dan kritiek van mensen ik wel ken.

Isabelle Langeveld vertelt op Carrieretijger over feedback:

Mensen leren vaak veel meer van duidelijk commentaar op werk dat ze goed hebben gedaan, dan van kritiek op fouten. Positieve feedback is heel motiverend. Je kunt de ander vragen of je “in de toekomst nog meer van hetzelfde gedrag mag zien”. Daarmee is feedback geven een goede techniek om anderen te beïnvloeden.

You are Beautiful

Daar houd ik van positieve feedback waarmee je mensen kunt motiveren.
Verder lezen

mrt 17

Luisteren naar wat er over jou gezegd wordt

Door Erno Hannink | Branding

Er worden altijd dingen over je gezegd, leuke en minder leuke dingen. Als er niet over je gepraat wordt is het ook niet goed, want dan val je niet op. Alleen wordt nu steeds vaker online gedeeld en gaat volgens veel mensen sneller en heeft het een veel grotere impact. Wil je daarom juist nu ook weten dat er iets over je gezegd wordt en wat? Volgens de social media experts wil je dit wel.

Vandaar dat Social Media Monitoring het onderwerp was van de Social Media Club Amsterdam in maart (#smcadam). Nog wel even getwijfeld of dit onderwerp ook hier past, voor zelfstandige ondernemers. Dus wel. Je komt vanzelf tips tegen hoe jij dit als zelfstandige kunt gebruiken. Want er wordt natuurlijk ook over jou gesproken op het web.

Het monitoren van wat er over ons gezegd wordt op het web en in het bijzonder via de sociale media. Waarom wil je dit?
Even terug in de tijd.
Verder lezen

jan 31

Personal Branding om meer klanten te krijgen

Door Erno Hannink | Branding

Precies een week geleden hadden we een interessante Ronde Tafel over Personal Branding. Bas van de Haterd schreef in november 2007 een artikel over personal branding op MarketingFacts (het marketingblog van Nederland) en artikel is reden van deze eerste ronde tafel over personal branding. Bas heeft een aantal bijzondere mensen uitgenodigd voor deze discussie.
Personal Branding by Duncan Horst
Foto: King76

De deelnemers:
11 experts/ondernemers waren op de oproep van Bas afgekomen, waaronder Marjolein Brocatus, Karen Romme (Calimero Marketing), Tom Scholten , Huub van Zwieten ( Het merk ik), Rikkert Walbeek (SalesXeed), Erno Hannink (Enthousiasmeren), Willem Schepers en gastheer Ronald van den Hoff.
Verder lezen

mrt 01

Persoonlijk merk

Door Erno Hannink | Branding

Via MarketingFacts kwam ik op het artikel van Bas van de Haterd. Het gaat over een column in de nieuwsbrief van communicatienieuws over Personal Branding.

Dit viel Bas op:

(…) Een opmerkelijk staaltje van personal branding zag ik deze week in een Google AdWord ergens op het web. De advertentie bevatte louter de naam van een persoon, gevolgd door: ‘View professional profile on LinkedIn. (…)

Nu heb ik er vanaf mijn de start van mijn full time ondernemerschap voor gekozen om mijzelf te promoten als Erno Hannink zonder bedrijfsnaam, zonder logo, zonder visitekaartjes.
Verder lezen