Business Blog Basics cursus – de opzet

Business Blog BasicsAfgelopen donderdag (31 mei 2007) gaf ik een eerste mini blog cursus over bloggen voor je bedrijf.
Het was erg leuk en ik wil dit graag vaker doen. Daarvoor zal ik mijn cursus online op dit blog vooraf uitwerken.

Dit is wat ik ongeveer wil gaan vertellen:

  1. bedenkingen voordat je een blog begint (tijd, schrijfkunst, openheid, doorzettingsvermogen)
    • type blogs (shock, huis-tuin-keuken, intern, corporate, business, promotie…)
  2. Als ik een blog begin kan ik het volgende verminderen (marketing, pr, acquisitie)
  3. waarom zou ik wel een blog beginnen (PR, marketing, long tail)
  4. Gebruik maken van aparte domein of gekoppeld aan website – zoeken domeinnaam
  5. Gehost (WordPress.com/Blogger/web-log.nl/TypePad) of eigen hosting (Moveable Type/Expression Engine/Pivot/WordPress)
    • Kies hosting partner
    • Opzetten blog uitwerken opzetten blog WordPress.com gehost
    • uitwerken opzetten blog eigen hosting WordPress.org (afbeeldingen van iedere stap)
  6. Kies template met afbeeldingen, verschil variabel en vast, pagina’s en artikelen, veel tekst weinig tekst, sidebar, SEO
  7. Kies plugins (waarom en welke) – zie artikel enthous
  8. Kies RSS, Feedburner, FeedReader
  9. Kies statistieken (Google Analytics, GetClicky, FeedBurner..)
  10. Schrijf artikelen (waarom, titel, plaatjes, alt, eerste alinea)
  11. Reageer op reageerders (reacties, modereren, bewerken, reactiebeleid)
  12. Maak een netwerk van blogs in dezelfde niche (neem links op van interessante blogs)
  13. maak gebruik van sociale netwerken (welke, afbeeldingen waarom) delicious
  14. marketing van je blog (signature, blog, site, fora)
  15. online netwerken (welke netwerken, waarom, leg uit wat je moet doen met afbeeldingen
    • LinkedIn (plaatje, hoe wat in te vullen – zie artikel Guy)
    • Xing
    • Hyves
    • Facebook
  16. Interview met succesvolle bloggers – welke blog, waarom, marketing blog, resultaat:
    • Marco Derksen (www.marketingfacts.nl)
    • Laura Babeliowsky (www.typepad.com/getclientsnow)
    • Sanne Roemen (blog.oomph.nl)
    • Gerjanne Tiemen (okzo.web-log.nl)
    • Frank Jansen (frankwatching.nl)
    • Hans Mestrum (hansonexperience.com)
    • Eduard de Wilde (brickmeetsbyte.com)
    • David Brinks (hard-c.com)
    • Michel Rijnders (HRlog.nl)
  17. ..
  18. ..
  19. ..
  20. bronnen; boeken en blogs (zie bronnen op decideforimpact.com)

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

4 reacties

  1. neem je lijstje van experts over en ga ze eens bekijken, ken je jelmer de jong al? je noemt hem wel, of hij haalt jou artikel aan, maar waarom niet in je lijst?? of ….

  2. Jelmer ken ik online al wel en 13 juli ga ik hem persoonlijk ontmoeten. Waarom niet in mijn lijstje?
    Ik heb er een paar genoemd en tegen dit tijd kijk ik verder. Nog niet echt een idee hoe het lijstje er exact uit gaat zien.

Reacties zijn gesloten.