Chaos in mijn hoofd

Door Erno Hannink | Keuzes

apr 12

Er is veel te doen en ik heb te weinig tijd. Herken je dit?
Je hebt een overvolle to-dolijst en er komen telkens nieuwe dingen bij.

Wanneer je naar een afspraak bent geweest met een klant heb je een halve dag nodig om alles te verwerken en in te plannen. Je bent blij met een nieuwe opdracht, maar je bent er ook bang voor.

Je collega’s zitten al bijna vol, de enige die nog ruimte heeft in de agenda ben jij. Dat is wat je wilt, meer ruimte in je agenda, maar vooral om meer te werken aan je bedrijf. Telkens opnieuw loopt deze vrije ruimte weer vol met werk voor klanten. Telkens weer word je terug de operatie in gezogen.

Je to-dolijst staat vol met werk voor klanten. Je hebt geen ruimte om te werken aan je zichtbaarheid, om presentaties te geven, om te werken aan de toekomst van je bedrijf, om bewust potentiële klanten op te zoeken die jij graag wilt helpen. Nu komen de klanten op je af en bied je aan wat de klant vraagt.

Naast al het werk voor klanten heb je ook nog allerlei andere werkzaamheden die jij als ‘enige’ kunt. Zoals nieuwe medewerkers werven, gesprekken met je huidige medewerkers voeren, offertes maken, overzichten voor klanten of partners maken, overleggen over de branche en nog veel meer.

Nu er meer ruimte in je agenda komt, merk je dat de chaos plotseling zichtbaar en voelbaar wordt. Er ontstaat steeds meer chaos in je hoofd en het lijkt niet te stoppen. Telkens komen er nieuwe dingen bij die je ook nog moet doen.

De chaos ontstaat doordat je geen prioriteit hebt. Jouw uitvoering begint te rammelen omdat de strategie niet helder is. Je weet niet wat het belangrijkste is wat je de komende tijd te doen hebt. Je weet het eigenlijk wel, maar het is nergens vastgelegd.

Hier begint de verandering.
Zoals gewoonlijk begint de verbetering van je bedrijf bij jou. Jouw gedrag is waar je begint.

Jij kiest de prioriteit voor je bedrijf en jij kiest wat jij te doen hebt. Dit bepalen niet je medewerkers, niet je klanten of anderen. Dit bepaal jij.

Wat is het allerbelangrijkste dat jij te doen hebt?
Wat is essentieel?
Wat is superbelangrijk voor de toekomst van je bedrijf?

Denk groter, verder dan het werk voor een klant, verder dan vandaag, deze week en deze maand.

Je wilt graag rotsvaste rustblokken inplannen in je agenda, maar het voelt niet goed. Het hoort niet dat je tijd over hebt deze week. Ergens is een zaadje geplant in jouw hoofd dat het belangrijk is dat je hard werkt voor je geld. Anders ben je hebberig en gebruik je andere mensen.

Je vindt dat de mensen die voor jou werken ook hard moeten werken. Je hebt een klein bedrijf en wanneer mensen niet hard werken is dat zonde van de tijd voor de klant. Je kunt toch geen geld vragen voor lanterfanten?

Even een stapje terug. Wat wil de klant? Wat heb je de klant verkocht? Het resultaat. Je hebt niet afgesproken hoe hard je daarvoor moet werken.

Wat je nu het meest dwarszit is dat je geen tijd hebt om vooruit te kijken en waar je goede mensen vindt, professionals die direct weten wat ze moeten doen.

Wanneer er op korte termijn iets extra’s moet gebeuren omdat je een grote nieuwe klant hebt aangetrokken, wie zegt dan dat jij hierdoor als enige harder moet werken? Je kunt je mensen vragen om tijdelijk wat extra te werken ook al heb je een fixed aantal uren afgesproken. Vragen kan altijd.

De volgende stap is nieuwe mensen aantrekken, de capaciteit uitbreiden. Dan is daar de volgende drempel in je hoofd: je hebt helemaal geen tijd om deze nieuwe mensen in te werken, omdat je vol zit. Maar nu denk je verkeerd: jouw collega’s gaan vanaf nu de nieuwe medewerkers inwerken.

Het gaat niet over de vraag hoe je iets moet doen, maar wie het kan doen.

Wat als je maar één ding kunt doen vandaag? Wat zou je dan doen?

Mijn tip: bouw vandaag rust in om op een rij te zetten wat het allerbelangrijkste is voor de toekomst en de groei van je bedrijf.

Wat zijn de acties voor de lange termijn van je bedrijf? Welke acties dragen het meeste bij aan de toekomst van je bedrijf?

Begin nu met strategische keuzes maken voor je bedrijf.
Ik hou ervan om een klein aantal acties in te plannen, zodat de kans veel groter wordt dat ik ze werkelijk ga doen. Maak een overzicht van:

  • de vijf belangrijkste acties voor 2019 voor jou (en je bedrijf)
  • dé drie acties voor het komende kwartaal
  • drie acties voor de komende maand
  • drie acties voor de komende week
  • drie acties voor vandaag

Iedere dag eindig je met een overzicht van de drie belangrijkste acties voor morgen, zodat je direct weet waarmee je begint de volgende dag.

Voordat je werk voor anderen gaat doen, begin je aan jouw drie belangrijkste acties voor vandaag. Deze rond je die dag ook af. Drie acties die belangrijk zijn voor de toekomst van je bedrijf. Uiteraard dragen deze drie acties bij aan het afronden van de drie acties van deze week, die weer bijdragen aan het afronden van de drie acties van deze maand. En zo verder.

Aan het einde van iedere week maak je een overzicht van de acties voor volgende week, met bovenaan dat overzicht de drie belangrijkste acties voor de week. Aan het einde van de maand maak je een overzicht van de acties voor de komende maand met bovenaan de drie belangrijkste acties voor die maand. En zo verder.

Stel je eens voor dat jij vier dagen per week drie acties per dag afrondt die belangrijk zijn voor de toekomst van je bedrijf. Dat zijn ruim 500 acties per jaar die bijdragen aan de toekomst van je bedrijf. Dat klinkt voor mij als enorm veel resultaat, zonder hard werken.

Jouw medewerkers werken met de klanten van vandaag.
Jij werkt met de klanten van morgen.

Helpt dit?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

Leave a Comment: