Hoe dagelijks schijven mij helpt

Door Erno Hannink | Keuzes

jul 09

Dagelijks schrijven betekent voor mij vooral dat ik iedere dag ga zitten om dingen te verwerken. Wat heb ik gehoord? Wat viel mij op?

Schrijven betekent voor mij de ruimte nemen om deze dingen te laten bezinken en te verwerken, en om nieuwe inzichten te delen door dingen te combineren.

Na het schrijven publiceer ik het artikel online, waardoor hopelijk één ander persoon iets kan met de gedachten die ik heb opgeschreven. Dat is voldoende. Schrijven en delen vind ik leuk. Mijn platform houdt mij alert en afrekenbaar. Als lezer kun je volgen wat er in mij omgaat en hoe dingen zich ontwikkelen.

Het werkt niet voor mij om te schrijven voor de zoekmachine. Ik pas geen SEO toe op de artikelen die ik schrijf. Ik zoek geen woorden op in de zoekmachine om daarover te schrijven. Dat zou het schrijven voor mij minder leuk maken. Ik wil vooral verwonderen, ontdekken en delen.

Sinds een paar maanden werk ik samen met Renée om de teksten tekstueel beter te maken. Zij corrigeert mijn teksten en verwijdert taal en stijlfouten. Daarnaast helpt ze mij om teksten duidelijker te maken, waardoor ze meer mensen raken.

In het gesprek dat Tim Feriss met Seth Godin had voor zijn podcast ontdekte ik dat Seth geen statistieken gebruikt op zijn site. Dat heb ik nog wel, maar ik overweeg al een tijdje om ze te verwijderen. 

Wat leer ik van de statistieken? Ik leer welke artikelen het meeste worden gelezen. Waar het meeste op wordt geklikt. Is het belangrijk voor mij om dit te weten tijdens het schrijven? Uiteindelijk niet, want ik schrijf omdat ik het leuk vind.

Wanneer ik naar mijn statistieken kijk om te leren op welke artikelen mensen goed reageren, schrijf ik wat de lezer wil en niet wat ik ontdek. Dat ga ik niet lang volhouden.

Natuurlijk vind ik het fijn om in gesprekken te horen dat mensen artikelen van mij lezen of naar de podcast luisteren en dat ze de inzichten die ik deel gebruiken als ondernemer. Ik vind het fijn om een artikel dat ik heb geschreven over een bepaald proces of een bepaalde keuze te kunnen delen met een klant die ermee worstelt.

Statistieken helpen wanneer je wilt weten of een verkooppagina beter converteert naar je nieuwste aanpassingen. Voor mij is dit niet belangrijk. Wanneer een nieuwe ondernemer contact met mij zoekt voor coaching, heeft ze me meestal gevonden via een relatie of via een e-mail.

De businesscoaching verkoop ik alleen in een gesprek, tijdens een persoonlijke ontmoeting. Ik wil eerst kennis met je maken. 

Persoonlijke ontmoetingen met klanten en contacten zijn belangrijk voor mij, niet om er verkoop uit te halen, maar om te leren. Wat speelt er bij iemand? Waar worstelt ze mee? Wanneer voelt ze zich geholpen? Hoe kan ik haar helpen?

Het ondernemerschap is voor mij geen reis naar een eindpunt waarop ik een bepaalde omzet heb behaald of mijn bedrijf verkoop. Ondernemerschap betekent voor mij dat ik ondernemers met ambitie help om de volgende stap te zetten. Welke stap er dan ook nodig is.

Het is iedere dag opnieuw weer een ontdekking: gesprekken voeren, luisteren naar de verhalen en doorvragen. Het is beleven, zien en ervaren hoe een ondernemer werkt in de praktijk. Wat gaat er in haar om op lastige momenten? Hoe kan ik haar helpen om weer een helder beeld te krijgen zonder dat de emotie van stress en drukte in de weg zit?

Ik werk eraan om het niet te druk te hebben, zodat ik de ruimte heb om dingen te ontdekken en me te verwonderen. Als een soort antropoloog duik ik in het bedrijf van een ondernemer, en ik koppel terug wat me opvalt. De kleine dingen tussen de regels. 

Boeken schrijven

Naast het schrijven van de artikelen op mijn website schrijf ik ook boeken.

Met mijn laatste twee boeken heb ik voor mijzelf een nieuwe manier gevonden om mijn inzichten te delen met meer mensen. Deze boeken heb ik geschreven om ze weg te geven. Wil je als ondernemer dieper in een bepaald onderwerp duiken, dan kan dat heel goed met deze boeken. Het meest recente boek is Betere beslissingen, beter bedrijf.

Dit kwartaal denk ik over het onderwerp en de inhoud van het volgende boek. Het doel is om te groeien naar een boek per kwartaal. Dit boek gebruik ik vervolgens voor de deelnemers aan het groepsprogramma. In dit programma kies ik ieder kwartaal een onderwerp waarin ik de deelnemers meeneem en laat ik ze zien hoe bepaalde dingen met betrekking tot dat onderwerp anders kunnen. 

Daarna hebben de deelnemers 90 dagen de tijd om wat ze hebben geleerd toe te passen op zichzelf en hun bedrijf. De deelnemers in de groep helpen elkaar om de acties die ze van tevoren hebben afgesproken ook daadwerkelijk uit te voeren in die 90 dagen.

Dagelijks schrijven als proces

Het dagelijks schrijven kan ik je aanbevelen als proces. Het laat je beter nadenken over onderwerpen. Door dingen uit te schrijven en te publiceren leer je meer. Het wordt zichtbaar hoe jij over bepaalde onderwerpen denkt. Dat maakt het eenvoudiger voor mensen om zich verbonden te voelen met jou.

Ingewikkeld is het niet. Je moet vooral de keuze maken om te beginnen en de ketting niet verbreken. Iedere dag moet je je gedachten uitwerken. Ik heb hier de afgelopen maanden veel van geleerd.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.