“Ik krijg nooit een reactie op de artikelen in mijn blog.”
– Marlene
“Ik was teleurgesteld dat maar 7 mensen gebruik hadden gemaakt van mijn aanbod.”
– Lianne
Komt dit je bekend voor?
Ken je de 90-9-1 regel al? Deze geldt voor community sites en komt uit een al wat ouder onderzoek van de usability expert Jakob Nielsen Oct. 2006 90-9-1 Rule for Social Design.
Samenvatting van het artikel: in de meeste online communities, 90% van de deelnemers zijn lurkers die nooit bijdragen, 9% van de deelnemers draagt een beetje bij, en 1% van de deelnemers leveren bijna alle actie.
Het wordt nog erger:
“Blogs have even worse participation inequality than is evident in the 90-9-1 rule that characterizes most online communities. With blogs, the rule is more like 95-5-0.1.”
Dus 5% van de lezers dragen af en toe iets bij en maar 0.1% draagt regelmatig iets bij.
Blog en reacties
“Ok, laten we eens naar je statistieken kijken Marlene. Gemiddeld heb je 7 bezoeken per dag naar je site. Het grootste deel komt op andere pagina’s binnen. Met de 95-5-0.1 regel er bij is het niet vreemd dat je weinig reacties krijgt. Mijn tip, vaker een artikel schrijven en met meer regelmaat.”
Marlene schrijft nu maandelijks en als ik nu naar haar statistieken kijk zie ik een ruime verdubbeling van het aantal bezoekers. Bijna elk artikel heeft nu een of meerdere reacties tot zelfs 7 reacties op een artikel.
Overigens, als Marlene iedere week een artikel zou plaatsen dan zou het verkeer nog veel meer toenemen en ook meer klanten opleveren. Uit onderzoek van Hubspot komt dat het deel van de bedrijven die wekelijks bloggen en er een klant mee krijgen, 20% is gestegen ten opzichte van maandelijks een artikel publiceren in je bedrijfsblog .
Nieuwsbrief en verkoop
In een gesprek met Lianne vertelt ze over haar leermoment. Ze was teleurgesteld in de 7 verkopen via haar nieuwsbrief. Totdat ze hoorde van een bekende Nederlandse informatie marketeer dat je rekening moet houden met een conversie van 2-4% voor je nieuwsbrief.
Een conversie van 2-4% betekent dat 2 tot 4 mensen een product kopen als je 100 nieuwsbrieven verstuurd. Lianne had ongeveer 100 abonnees in haar nieuwsbrief en verkocht 7 producten! Dus ze had een hele goede conversie alleen haar doelstelling was 10 verkopen.
De teleurstelling van Lianne is veranderd in een trots gevoel dat ze zo’n hoge conversie heeft gehaald. Haar doelstelling is bijgesteld, de website moet meer bezoekers trekken en meer bezoekers omzetten in nieuwsbrief abonnees.
Meer resultaat vraagt om meer lurkers
Wil je meer reacties op de artikelen in je blog, meer verkopen met je nieuwsbrief dan kun je 2 dingen doen:
- de aantallen verhogen
- de conversie verhogen
Dit is volgens mij ook de volgorde waarin je dit gaat aanpakken. Je begint eerst met meer mensen, meer fans en volgers, dus ook meer lurkers. Daarna ga je werken aan een verbetering van de conversie.
Voor je blog betekent dit vaker een artikel schrijven en publiceren, daarna ga je werken aan de oproep tot actie. Geruststelling: als je meer schrijft wordt het vanzelf eenvoudiger en kost het minder tijd.
Voor je nieuwsbrief, zorg eerst voor meer abonnees door bijvoorbeeld je inschrijfformulier beter en meer in beeld te brengen. Daarna kijken naar de oproep tot actie in je nieuwsbrief.
Aantal unieke bezoekers en nieuwe abonnees
Meer cijfers. Getallen zijn van belang als je wilt leren of je op de goede weg bent en jezelf wilt vergelijken met anderen. Het is goed te weten wat andere vergelijkbare zelfstandige ondernemers presteren om zelf te leren of je het al goed doet of nog kunt verbeteren.
Dit zijn de cijfers van ernohannink.nl voor de afgelopen 7 dagen:
3927 unieke bezoekers en 83 nieuwe nieuwsbrief abonnees. Dus een 2,1% conversie van unieke bezoeker naar abonnee.
De week 7 dagen daarvoor was dat anders:
3018 unieke bezoekers en 45 nieuwe abonnees. Dit is een conversie van 1,5%.
Vorig weekend heb ik ernohannink.nl veranderd en op een aantal nieuwe plaatsen een inschrijfformulier toegevoegd. Deze nieuwe plekken alleen al hebben 17 nieuwe abonnees opgeleverd in deze 7 dagen.
Er volgen nog meer artikelen over de conversie van een nieuwsbrief en het werven van abonnees.
Wat is jouw ervaring met conversie van nieuwsbrieven of aantal reacties op je blog bijvoorbeeld?
Hai Erno,
Bedankt, helder verhaal! Groeien dus. Die conversiecijfers voor de nieuwsbrief zijn wel een goede indicatie van wanneer ik kan verwachten dat er wat uit gaat komen. Nuttige informatie.
Groet,
Jeanette – Onderhandelcoach
Graag gedaan Jeanette. Hoe opener ik ben des te meer kan ik je op weg helpen 🙂