De betekenis van niche en het verschil met een doelgroep

Door Erno Hannink | 03 - Aandacht voor je bedrijf

jul 06

Op dit moment schrijf ik dagelijks aan mijn nieuwe boek ‘Kies je doelgroep‘. Een punt waar ik tegen aanliep was wat is nu eigenlijk het verschil tussen een niche en een doelgroep. Een vraag die ik ook al eens gehad heb tijdens een presentatie.

The World is our Target - Tech GreedyDeze vraag komt vast vaker voor en het antwoord vind ik niet eenduidig op het web, vandaar dit artikel. Graag hoor ik wat jij het verschil vindt tussen niche en doelgroep.

Via Wikipedia een pakkende omschrijving van nichemarkt of niche gevonden:

“Een nichemarkt, vaak ook aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, afgebakend, bewerkbaar deel van een markt. Nichemarkten kennen minder concurrentie dan de hoofdmarkt; sommige nichemarkten kennen zelfs maar één aanbieder. De term niche komt oorspronkelijk uit de ecologie en refereert aan een specifiek leefgebied van een organisme.

Een onderneming die zich richt op een nichemarkt, levert een goed dat of dienst die niet door de partijen in de hoofdmarkt worden aangeboden. Een nichemarkt kan dan ook gezien worden als een erg specifiek omschreven groep potentiële klanten.

Spelers binnen een nichemarkt zijn winstgevend juist doordat grotere spelers niet in de specifieke niche geïnteresseerd zijn, de competenties ontberen die voor de niche nodig zijn, of omdat zij zich zelfs niet bewust zijn van het bestaan van de niche.

De sleutel tot succes in het verkrijgen van een niche is om een nichemarkt te vinden waar de klanten ondanks hun specifieke kenmerken toch benaderbaar zijn (eventueel met behulp van innovatieve marketingstrategieën) en die nog niet door een gevestigde aanbieder geclaimd wordt.”


bron: Wikipedia nichemarkt

Wat is een doelgroep?

Ik ben op zoek naar het verschil tussen een niche en de doelgroep. Daarom eerst een definitie van de doelgroep:

“De doelgroep is een specifieke groep mensen die een organisatie of instelling wil bereiken met een bepaald aanbod. Deze organisaties of instellingen willen bij deze groep, met behulp van onder andere campagnes en reclames, een gedragsverandering tot stand brengen.

Een doelgroep heeft meestal een aantal gemeenschappelijke kenmerken, zoals leeftijd, opleidingsniveau, geslacht en/of etniciteit. Om een boodschap over te brengen is het van belang om een doelgroep te definiëren. Jonge kinderen moeten bijvoorbeeld op een andere manier aangesproken worden als volwassenen. Daarnaast is de plek waar ze worden aangesproken van belang: jonge kinderen zullen reclame in de krant eerder over het hoofd zien als een reclame op televisie.

Als er dus een duidelijke doelgroep is vastgesteld kan het makkelijker zijn om deze te bereiken, puur omdat de doelgroep veel gemeenschappelijke kenmerken heeft.”

bron encie doelgroep

Wat is het verschil tussen niche en doelgroep?

Dus het verschil is dat een niche een klein onderdeel is van de doelgroep waarvoor een speciaal aanbod is.
Toch? Of hoe zou jij het verschil beschrijven?

Creative Commons License photo credit: RambergMediaImages

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Comments are closed