De betekenisformule #boekencast afl 31

voorplat De betekenisformule.indd
De betekenisformule

Dit boek is voor ondernemers die positieve impact willen combineren met winst maken. Ondernemers die willen groeien met het bedrijf om zo meer impact te realiseren. De betekenisformule van Pieter van Osch is een boek waarmee je zelf direct aan de slag kunt in je bedrijf.

Noot: Pieter van Osch ken ik goed en ik werk veel met hem samen. Dit boek heb ik dan ook van hem gekregen. Tom van der Lubbe kent Pieter ook goed.

De betekenisformule is een praktijkboek om te groeien met purpose. De betekenisformule zelf is meer dan een wiskundige formule, het is de formule om over te gaan van conventioneel naar betekenisvol ondernemen. Een goed te lezen en toepasbaar boek vol met de ervaringen en lessen van Pieter van zijn eigen ondernemingen en van die van klanten. Nadat hij de Rockefeller habits had omarmd, die later de scale-up-methode van Verne Harnish vormden, werd het Pieter steeds duidelijker dat er iets ontbrak in de boeken en methodes van Harnish. De visie van altijd maar blijven groeien, steeds groter wordende bedrijven met meer omzet is niet houdbaar.

Het boek bestaat uit 2 blokken met in het eerste deel de uitleg wat betekenisvol ondernemen is en waarom het belangrijk is, het tweede deel van het eerste blok gaat over de vier elementen van scale up en in het tweede blok geeft hij een routekaart voor hoe je de transformatie invoert.

Betekenisvol ondernemen

Hier komen veel Rijnlandse elementen terug en Pieter legt uit waarom hij moeite heeft met het Anglo-Amerikaans denken en wat er moet veranderen en waarom dit nu belangrijk is.

De formule is betekenis = (ambitie x intentie) x (discipline x leren)

Groeien en bloeien

Hier gaat Pieter in op de behoefte aan rustmomenten, een tijd om je successen te vieren en een moment om niet te groeien. Net als de seizoenen in de natuur.

Hier vind je ook een overzicht van de verschillende groeifases van bedrijven met iedere fase eigen problemen en oplossingen om naar de volgende fase te komen (mocht dat je volle potentieel zijn).

Een significante strategie

De strategie is je onderscheidend vermogen in de markt. Het maakt je bedrijf duurzaam.

Met vijf strategische keuzes:

  1. Met welke impact willen we bijdragen? – Wat zijn je missie en visie
  2. Waar spelen we? – Wie zijn de klanten en waar zitten ze?
  3. Hoe maken we verschil? – Klantbelofte en hoe bereik je de doelen?
  4. Wat zijn onze kwaliteiten? – Wat zijn je kerncompetenties
  5. Hoe definiëren we succes? – Wat is de economische motor voor de winst?

De groei versnellen en verlengen

De groeiturbo – met drie verschillende lenzen naar de toekomst kijken. De foto van de toekomst om een duidelijk beeld te krijgen hoe datgene waar we aan bouwen eruitziet.

Je vindt in het boek zeven dimensies om te groeien.

Uitzonderlijke uitvoering

Dit deel gaat vooral over de overlegritmes in je bedrijf en de getallen die je gebruikt om te meten of je vooruitgaat. Het is veel overleg, kort en gericht overleg dat wel waardevol is. Veel getallen die het belangrijkste inzichtelijk maken zodat je je concentreert op de dingen die ertoe doen. Duidelijke prioriteiten en afspraken zodat je mensen kunt aanspreken en helpen.

De beste mensen

Hier gaat het vooral over de A-spelers. Dit zijn de mensen die passen in de cultuur en een hoge productiviteit hebben. Nieuwe mensen die nog een lage productiviteit hebben maar wel in de cultuur passen zijn de B-spelers, die je laat groeien naar A-spelers.

De C-spelers geef je waarschuwingen en coach zodat ze in de cultuur passen, want ze hebben een hoge productiviteit, maar veel mensen hebben last van ze. Uiteindelijk is het beter om voor deze mensen een andere plek te vinden. Van de D-spelers neem je zo snel mogelijk afscheid. Zij passen niet in de cultuur en hebben een lage productiviteit.

Er komt veel aan bod in dit hoofdstuk over hoe je A-spelers aantrekt en hoe je productiviteit inzichtelijk maakt.

Cashflow als zuurstof

Dit is een kort hoofdstuk, maar heel belangrijk. Zonder cashflow kun je niet groeien. Groei slurpt cash.

Pieter gebruikt drie hulpmiddelen om de cashflow te vergroten zodat je kunt blijven groeien:

  • Cash conversion cycle – hoe snel gaat de cash rond van grondstof naar verkoop en betaling?
  • Labour efficiency ratio – hoe efficiënt wordt er gewerkt?
  • Salarissen – betaal iets meer dan het marktgemiddelde. Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten. Tevredenheid komt niet alleen uit salaris.

Wat niet in het boek staat, is dat Pieter op dit moment een vijfde element aan het vliegwiel van scaling up heeft toegevoegd: impact hebben.  

De transformatie- en routekaart

Urgentie en vasthouden aan de dingen die werken is belangrijk voor het succes van de invoering van de betekenisformule. Hierin wordt eigenlijk verteld hoe je scaling up invoert in je bedrijf.

Dit blok begint met de vraag of je wel moet groeien en met een andere kijk op groei, namelijk een die niet alleen bepaald wordt door omzet en winst.

Mooie afsluiting, de vier belangrijke woorden van betekenisvol ondernemen:

  • Nee – veel meer nee zeggen. Lastig voor ondernemers.
  • Nu – ruimte maken om snel te handelen.
  • Zodat – duidelijk maken waarom je het doet.
  • Waarom – teruggaan naar de waarom.

Andere boeken die we noemen:

De gesprekken die ik eerder had met Pieter:

Luister naar deze aflevering

Beluister hier ons gesprek. Tom en ik hebben een verschillende visie op de kern van het boek. Het zijn een waardevol boek en een waardevolle methode wanneer je wilt groeien met je bedrijf zodat je meer impact hebt.

In ruim een halfuur delen wij dit boek met jou. Een halfuur met kennis die je tot je neemt terwijl je wandelt, loopt of rijdt, bijvoorbeeld.

Leerpunten 

Een aantal belangrijke dingen die ik geleerd heb uit dit boek zijn:

  • Dat een periode van bloei waardevol is na een periode van groei.
  • Dat de belangrijkste elementen voor de strategie je helpen om richting te geven zodat het team ook mee komt in de groei.
  • Dat een goed overlegritme belangrijk is voor een goede uitvoering van wat je levert aan de klant.
  • Wat het belang is van cashflow en cash voor de groei.
  • Dat al zitten er veel elementen van het Anglo-Amerikaanse denken in de kern van scaling up waar ik moeite mee heb, ze nut hebben voor de groei van de impact.
  • Dat je ook anders kunt kijken naar groei, dan alleen maar naar groei in omzet en medewerkers.

Video van deze aflevering

Bekijk ons gesprek op video https://youtu.be/1hPdrCKeMyM

In deze aflevering hebben we het over het De betekenisformule van Pieter van Osch. Lees dit boek, of beter nog, gebruik het in je bedrijf voor de groei van jullie impact. Ik wens je veel positieve impact toe en dit goed organiseren is belangrijk om de verschillende hobbels tijdens de groei te overleven.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.