De juiste nieuwsbrief software oplossing

Door Erno Hannink | E-mailmarketing blog

feb 21

Dit artikel gaat dieper in op 3 verschillende nieuwsbrief oplossingen. Abonneer nu.

  • FeedBlitz
  • aweber
  • Autorespond

nieuwsbrief belangrijk onderdeel van jouw communicatie met je fans
foto: samlevan

Als ondernemers kijken naar mogelijkheden om klanten te vinden via het internet, of beter nog dat de klanten jou vinden, dan denk ik al snel aan een blog. Misschien ben ik wat gekleurd omdat ik al wat langer actief en met veel plezier met weblogs aan het werk ben.

Aan de andere kant heb ik gezien dat het werkt. Niet alleen voor mijzelf maar voor vele werknemers, ondernemers, bedrijven….
Als ik presentaties geef over hoe je meer klanten kunt krijgen door internet goed toe passen dan komt een weblog hier ook in terug.

Zie bijvoorbeeld dit overzicht van 10 tips:

  1. Bepaal je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk (niche)
  2. Schrijf op wat je doet, voor wie en waarom (welke probleem los je op). In 1 zin!
  3. Vermeld deze zin altijd en overal; netwerken, voorkant website, visitekaartje, ondertekenen (nieuws)brief
  4. Verzamel email adressen en vraag of deze mensen (alleen je doelgroep) je nieuwsbrief willen ontvangen.
  5. Start een ezine (nieuwsbrief) die je regelmatig naar deze mensen verstuurt, bijvoorbeeld 1 keer per maand.
  6. Plaats het artikel dat je verstuurt ook op je site (goed voor de zoekmachines)
  7. Lees blogs in jouw branche, deze kun je vinden door te zoeken op de doelgroep (zie 1.) en de steekwoorden uit jouw zin (zie 2.)
  8. Lees je meer dan 10 weblogs gebruik dan een rss feed reader bijvoorbeeld Google Reader (gratis) http://www.google.com/reader/
  9. Reageer op deze blogs zodat mensen je gaan kennen/herkennen
  10. start je eigen blog; gekoppeld aan je bestaande domein met http://www.wordpress.org of via blog hosting zoals http://www.wordpress.com

Zie ook Help! Mijn klanten vinden me niet op internet – 10 tips met een presentatie in 14 dia’s over dit onderwerp.

Een handig hulpmiddel bij het verspreiden van de artikelen op je weblog is RSS of feed. Verder is een RSS handig als je zelf een aantal blogs wilt bijhouden. Als je niet precies weet wat RSS is kijk dan eens naar deze eenvoudige (Engelse) uitleg van RSS.

Voor mij is RSS een handig hulpmiddel om sneller en eenvoudiger de informatie bij te houden die ik interessant vind. Toch wil RSS maar niet echt doorbreken, het is te technische, te ingewikkeld voor de meeste mensen. Email blijft voor vele gebruikers het online communicatiemiddel.

Tot voor kort gebruikte ik Zookoda om artikelen via email te verspreiden. Een handige online (gratis) oplossing die voor mij wekelijks de artikelen van mijn blog in een nieuwsbrief plaatste. Het aanmelden en afmelden van abonnees is volledige geautomatiseerd. Geen gedoe met adressen selecteren in outlook of zo, opletten wie zich heeft afgemeld. Bij het regelmatig versturen van nieuwsbrieven aan meer dan 10 abonnees vraagt om gespecialiseerde oplossing. Een nieuwsbrief software oplossing.

De afgelopen maanden kwamen er meer en meer problemen met Zookoda. Na de overname van Zookoda door Pay-per-post leek het beter te gaan. Maar het was van korte duur. Ze hadden ernstige problemen met SPAM.

Het aantal aanmeldingen (bijna 180 in januari 2008) voor de nieuwsbrief op enthousiasmeren is voor mij een bevestiging dat een nieuwsbrief een waardevolle toevoeging is aan je site of blog. Mits je nieuwsbrieven verstuurd die niet over jou gaan maar over je klant; hierover later meer.

Eigenlijk heb ik 3 behoeften voor een nieuwsbrief:

  1. de artikelen van het weblog wekelijks via email naar de abonnees (enthousiasmeren.nl)
  2. een nieuwsbrief waarmee ik meer kan versturen dan alleen de artikelen, bijvoorbeeld ook een actueel aanbod (ernohannink.nl)
  3. een Nederlandse stabiele nieuwsbrief dienst voor klanten (klanten)

Met deze behoeften en mijn bijbehorende wensen ben ik gaan kijken naar verschillende nieuwsbrief diensten. In dit artikel op enthousiasmeren zie je een opsomming van mijn wensen en 14 nieuwsbrief diensten. Ook op LinkedIn heb ik hierover een vraag gesteld om input te krijgen van ervaren gebruikers; What do you recommend for a newsletter on a blog.

Uit dit alles zijn 3 verschillende oplossingen gekomen:

niewsbrief oplossingen aweber autorespond feedblitz
De overgang van Zookoda naar de nieuwe diensten heeft er wel voor gezorgd dat een aantal abonnees zich hebben afgemeld. Volgens mij zijn daar 2 verschillende redenen voor

  1. Bij enthousiasmeren.nl – door het slecht functioneren van Zookoda hebben veel abonnees een tijd lang geen nieuwsbrief ontvangen. Een aantal van deze abonnees is in de loop van deze tijd de interesse verloren. Bij het plotseling weer ontvangen van de nieuwsbrief via de nieuwe leverancier hebben ze zich afgemeld.
  2. Bij ErnoHannink.nl ging het overzetten niet erg handig. Ik moest wat wennen aan de nieuwe opzet. En bij de start kregen alle abonnees van de nieuwsbrief een vraag om te bevestigen dat ze werkelijk de nieuwsbrief willen ontvangen. Hierbij was geen duidelijke uitleg dat dit ging om een overgang van leverancier.

Nu vertrouw ik er op dat deze 3 volwassen, gerenommeerde diensten de abonnees de komende tijd gaan voorzien van zinvolle, informatieve nieuwsbrieven.

Kijk naar jouw behoefte, welke informatie kun je met regelmaat naar je (potentiele) klanten sturen. Informatie die jouw klanten raakt en gaat dus niet over je nieuwe collega of nieuwe dienst. Deze informatie raakt en interesseert jouw doelgroep.

  • Doe je dit vanuit een blog. Vind je het niet erg dat er advertenties worden meegestuurd of ben je bereid daar een klein bedrag per maand tegen te betalen (update: 16.06.2011: is nu altijd betaald). Is de nieuwsbrief vooral een RSS via de mail zeg maar, dan is FeedBlitz een hele handige oplossing.
  • Heb je geen blog of wil je meer dan alleen je blog artikelen versturen. Zoek je een zeer uitgebreide en gerenommeerde, goedkope oplossing. Heb je geen moeite met een Engelse oplossing, waarbij ook je abonnees met Engelse teksten te maken kunnen krijgen. Nou, kies dan voor Aweber . Perfect! Veel bekende gebruikers gingen je voor zoals Problogger en Yaro Starak bijvoorbeeld.
  • Ben je echt op zoek naar een Nederlandstalige oplossing dan is Autorespond (aff) de juiste oplossing.

Had je nog niet bevestigt voor de nieuwsbrief van ErnoHannink.nl en ontving je deze tot voor kort wel? Abonneer dan even opnieuw en je krijgt de laatste tips en informatie over ook hoe jij internet kunt toepassen om klanten te krijgen via internet.

abonneer gratis knopAbonneer nu.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.

Comments are closed