De ROI van social media – wat levert het op?

Tijdens Le Web 2010 werd er aan Gary Vaynerchuk de vraag gesteld wat hij antwoorde op de vraag "Hoe kun je de ROI van social media meten". En zijn antwoord was verrassend "Ik stel dan een tegenvraag, wat is de ROI van je moeder?"

Le Web is het grootste internet evenement in Europa, met bijna 3.000 deelnemers uit 50 verschillende landen. Dit was het 3e jaar dat ik in Parijs was, begin december, voor dit bijzondere evenement. Een plek waar je mooie, interessante presentaties kunt zien en horen en veel mensen ontmoeten. leweb.net

De laatste presentatie tijdens Le Web 2010 was van Gary Vaynerchuk en zoals je misschien weet, ben ik een fan van Gary, zijn enthousiasme spat van het scherm en ook van het podium. Vorig jaar had hij geklaagd dat het evenement ging over interactie en er eigenlijk geen ruimte was voor interactie met het publiek.

Loic (facepalming) and Gary Vaynerchuk

Dit jaar was er op zijn verzoek een Q&A (vraag en antwoord) met Gary. Loïc le Meur, de oprichter van Le Web, wilde ook nog vragen aannemen vanaf het web, maar Gary was het daar niet mee eens. De mensen in de zaal hadden de moeite (tijd en geld) genomen om hem hier te zien. Die mogen dus als eerste vragen stellen.

De vraag van Ayelet (Blond 2.0) was hoe Gary reageerd op de vraag van mensen hoe je de ROI van social media meet, aangezien zij zelf ook regelmatig deze vraag krijgt. Zie 20:17 min in deze video

Zijn, meestal boze, tegenvraag is "What is the ROI of your Mother?"

Op deze vraag is natuurlijk ook geen antwoord te geven. Dit terwijl ze een cruciale rol speelt in je leven. Ten eerste heeft ze je op deze wereld gebracht, en je daarna opgevoed en mogelijk ondervind je nog regelmatig steun van haar.

Wat is daar de ROI van? Geen idee. Je kunt het niet berekenen.

ROI is bedacht door cijferaars. Door de managers die alles wat je doet willen omzetten in cijfers. Getallen. Zodat ze dingen eenvoudig kunnen berekenen en daarna beslissen of iets wel of niet moeten gebeuren. Een goede klantenrelatie is niet te berekenen.

Een actieve klantenrelatie waarbij jij probeert de klant altijd te helpen, en op zijn minst een antwoord stuurt via Email, telefoon, Twitter, Facebook, LinkedIn wat maar nodig is. Deze relatie is goud waard. Je kunt er van leren, je producten en diensten verbeteren, of uitbreiden, je verkoopt er meer door, je krijgt er meer klanten door.

Je klanten zijn enthousiaster over jou. Waarom? Omdat jij met social media een echte relatie met ze hebt. Nee, daar hoef je mensen lang altijd niet voor in de ogen te kijken. Een gesprek via Twitter of Facebook met je klant wordt net zo echt ervaren als diezelfde persoon ontmoeten. Op deze manier kun je veel meer klantenrelaties onderhouden.

Vraag dus niet wat is de ROI van social media of wat levert het mij op. Ga de relatie met je klant aan, gebruik bloggen, microbloggen, sociale netwerken en je zult ervaren wat er op je af komt.

Wat vind jij, heb je een ROI van social media nodig voordat je er mee kunt starten?

—————–

Wil je meer zien van wat ik allemaal gezien heb op Le Web ga dan vooral naar enthousiasmeren.nl/tag/leweb10 Je vindt hier artikelen over de presentaties, slides, video’s en interviews met mensen die ik sprak tijdens Le Web. Op YouTube vind je ook een hele serie video’s die ik heb opgenomen.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

7 reacties

    1. Mmm, voor mij was het niet echt technisch Joitske. Ik kan me voorstellen dat het wel zo overkomt, het heeft wel allemaal een relatie met internet.

  1. Zeker niet nodig voordat je ermee kunt starten; sterker nog: je kan dat niet vaststellen, enkel achteraf. Maar ik denk wel dat je een aantal KPI’s kunt vaststellen waarmee je het resultaat van je inspanningen meetbaar kunt maken. En daar doelstellingen aan op kunt hangen. Als je dan ook nog kan meten hoeveel inspanning dit alles je gekost heeft kom je in de buurt van iets wat je een ROI zou kunnen noemen. Wat een ROI moeilijk meetbaar (en dus onvolledig) maakt is dat het gaat om variabelen die onderling niet vergelijkbaar zijn.

    Vergelijk het met ‘Wat is je ROI van de moeder’? Hier zou je dan al je aandacht, liefde en gehoorzaamheid moeten afzetten tegen ontwikkeling, levensvreugde en psychische stabiliteit of zo? Onmogelijk!

  2. Dank je wel voor de aanvulling Mischa. ik blijf het lastig vinden. JE stopt er tijd en aandacht in en wat krijg je er uit? Relaties, klanten, omzet…. Wat is dan het cijfer voor de ROI?

Reacties zijn gesloten.