De voorverkoop als stok achter de deur

Ze reageerde niet meer op mijn berichtjes. Met ijdele hoop bleef ik om de dag een kort berichtje sturen, telkens een iets andere tekst, soms met een foto, maar het bleef stil. Tot ik er niet meer tegen kon en de telefoon pakte.

De vorige keer dat ik haar belde had ook veel effect gehad. Terwijl de telefoon overgaat vraag ik me af of het dit keer ook gaat werken. Wat kan ik nu vragen na al mijn berichtjes, wat heeft wel effect? Ik houd mezelf voor dat wat ik doe waardevol is, al heb ik regelmatig het gevoel dat het geen zin heeft wat ik doe voor haar.

Terwijl ik bijna wil ophangen, klinkt het aan de andere kant “Met Eefje”. “Met Erno,” zeg ik.  Aan haar stem kan ik horen dat ze nu wel weet wie ik ben. De eerste keer dat ik haar belde kon ze de link niet leggen met de online coaching die we een maand samen deden via coach.me.

“Hoe gaat het?” vraag ik. Ze begint te vertellen wat er allemaal gebeurd is en wat ze heeft gedaan. Er klinkt een schuldgevoel als ze vertelt waarom ze niet reageerde op mijn berichtjes. Ze heeft wel gewerkt aan haar boek, maar niet gedaan wat ze had afgesproken met mij. Dat voelde als falen en dus besloot ze telkens om de volgende dag een berichtje te sturen als ze wel haar doel had behaald. Dit ging een paar dagen verder tot de drempel zo hoog was dat ze helemaal niet meer durfde te reageren.

“Ik weet niet of ik er wel klaar voor ben. Misschien moet ik even wachten tot de rest van het gedoe klaar is.” Het was haar manier om het schrijven verder uit te stellen. “Maar, dan is er natuurlijk wat anders en…” ze stopt. Ze weet niet hoe ze verder moet. “Moet ik nu juist wel verder schrijven, want het is eigenlijk heel rustig nu, of moet ik wachten tot ik er helemaal klaar voor ben?”

“Een andere ondernemer heeft als doel gesteld dat ze iedere dag een halfuur schrijft.” Met een voorbeeld laat ik Eefje zien hoe ze nu kan beginnen. Wachten tot ze er klaar voor is, daar geloof ik niet in, er is altijd iets nieuws. De mensen met een volle agenda vinden altijd ruimte voor een nieuw project zoals een boek schrijven. Het is belangrijk dat we een proces ontwikkelen van dagelijks schrijven. Voor veel bekende schrijvers zoals Maya Angelou en John Grisham bijvoorbeeld geldt een strak regime van het dagelijkse ritme.

De gedachte is dat het schrijven een gewoonte wordt zodat het vreemd aanvoelt wanneer je het niet doet. Iedere dag schrijven, op hetzelfde tijdstip, op dezelfde plek, met dezelfde spullen. Alles op je schrijfplek is zo ingericht dat je er niet onderuit kunt.

Het boek moet er nu echt komen

Eefje heeft een heldere visie, dat boek moet er komen zodat ze zichzelf kan helpen, maar vooral zodat ze anderen kan helpen. Zodat ze met het boek mensen handvatten kan geven voor hoe ze de verandering moeten realiseren. Ze wil anderen inzicht geven in het proces zodat ze er zelf mee aan de slag gaan. Ze wil veel meer mensen bereiken en helpen, daar staat dit boek voor.

“Als ik een uitgever had gehad, had ik een deadline en was ik al betaald, maar nu ik zelf schrijf mis ik die druk.” Hier hoor ik de kans om haar uitstelgedrag te doorbreken. Ik stel haar voor om een deadline op de website te zetten. “Een deadline die publiek bekend is waardoor je dezelfde druk als voelt als je had gevoeld als je een uitgever had gehad.”

Ze maakt mijn idee nog beter en vertelt dat ze Instagram-advertenties gaat maken en mensen op een e-maillijst gaat plaatsen. “Wat als je ze niet op een wachtlijst zet, maar gelijk het boek verkoopt?” vul ik aan. “Als voorbestelling?” “Precies dat.” reageer ik enthousiast, en ik zie het voor me en voel haar enthousiasme toenemen door de telefoon.

Om ons gesprek af te sluiten som ik de acties op:

  1. Je gaat een deadline vaststellen voor wanneer het boek er is;
  2. Je gaat de verkooppagina afronden;
  3. Je gaat een advertentie op Instagram lanceren om de eerste exemplaren te verkopen.

In de coach.me-app deel ik de acties nog een keer. Vier uur later stuurt ze een berichtje dat ze de Instagram-advertentie heeft voorbereid. De volgende dag vertelt ze over de dingen die ze gedaan heeft en wat ze nog gaat doen aan de website. De energie is terug. Een dag later heeft ze de deadline gekozen en op de website voor het boek gezet.

Ze is op weg. Dat boek komt er, dat is wel duidelijk. Ik ben benieuwd wanneer de eerste voorbestelling is verkocht.

Dit is een recent voorbeeld van hoe ik ondernemers als Eefje help om hun doel te realiseren en deadlines te halen. Wil jij ook een doel realiseren en deadlines halen? Stuur me dan een bericht en vertel me over jouw doel en visie. Dan kijk ik met je wat een goede volgende stap is.

Deadlines stellen en je product verkopen terwijl het nog niet af is zijn handige manieren om je kortetermijnbeslissingen te beïnvloeden zodat je het doel behaalt.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.