Deel je missie zodat je bedrijf groeit

Door Erno Hannink | Keuzes

jan 08

Door de groei van je bedrijf kom je steeds dichter bij je missie.

Waarom doe ik wat ik doe met mijn bedrijf? Wat is mijn missie? Wat is mijn bijdrage aan een betere wereld?

Wanneer je de antwoorden op deze vragen hebt, moet je ze met iedereen delen. Lees hieronder wat het ondernemers heeft opgeleverd om de missie met iedereen te delen.

Vleesvervangers

Stel dat het je persoonlijke missie is om mensen veel minder vlees te laten eten. Je voelt dat we zo niet door kunnen gaan met de ‘productie’ van vlees. Je realiseert je dat deze verandering niet eenvoudig is omdat je zelf ook gewend bent aan de smaak, de textuur en het plezier van vlees eten.

Dan kan het maar zo zijn dat je een bedrijf start dat vleesvervangers maakt die wel lekker zijn en echt op vlees lijken. Dat je vleesvervangers direct maakt van planten, zodat je het dier ertussenuit kunt halen.

Dan kan het maar zo zijn dat je het bedrijf op een bepaald moment verkoopt aan Unilever om daarmee het product in veel meer winkels te krijgen zodat je sneller je missie bereikt. Dat je met de verkoop meer middelen ter beschikking krijgt om je productie en ontwikkeling uit te breiden.

Het kan dan ook maar zo zijn dat de ondernemers met deze missie over een paar jaar een nieuw bedrijf starten om verder te werken aan dezelfde missie.

Schulden

Stel dat het je persoonlijke missie is om mensen uit de schulden te krijgen.

Dan kun je een incassobureau starten en je bedrijf zo inrichten dat het niet alleen maar draait om het vangen van geld, ten koste van de mensen met de schulden.

Dat je in de incassoprocedure oprecht kijkt naar de situatie van de klant. Waarom heeft ze niet betaald? Wat is er gebeurd? Wat zou ervoor kunnen zorgen dat ze wel kan betalen? Je gebruikt woorden in je brieven die iedereen begrijpt. Je laat lokale mensen contact opnemen met de klant in de taal van de klant.

Je verandert met je bedrijf de incassowereld van binnenuit. Klanten haken aan en mensen willen graag bij je werken om bij te dragen aan jouw missie. Dan gebeurt het dat klanten meer dossiers aan jullie bedrijf geven en nieuwe klanten graag aanhaken.

Slaafvrij

Stel, je ontdekt hoeveel mensen er onder dwang en onderbetaald werken in verschillende branches en je wilt dit uit de wereld hebben. Je ziet de ellende in de wereld van de chocolade en stelt openlijk vragen aan de bedrijven die geld verdienen aan chocolade.

De reactie die je van deze bedrijven krijgt is dat ze er niets aan kunnen veranderen. Zij hebben geen invloed op dat deel van het proces.

De enige manier die je nog ziet om er iets aan te veranderen is door zelf chocolade te produceren. Van de plantage tot in de winkel. Alles in de keten onderzoeken en veranderen zodat je kunt garanderen dat jouw chocoladereep slaafvrij is.

Je bent een bedrijf gestart en dat is flink gegroeid. De consument heeft jouw missie gehoord en koopt de chocolade omdat ze wil bijdragen aan jouw missie. Daarmee verandert langzaam maar zeker de hele branche naar slaafvrije chocolade.

De missie en jouw bedrijf

Je gebruikt je bedrijf om je missie te realiseren.

Het belangrijkste wat je als ondernemer te doen hebt is mensen vertellen over je missie. Je moet jouw missie delen met veel meer mensen, zodat je medewerkers, nieuwe collega’s, leveranciers en klanten aanhaken op de missie (of afhaken).

Deel je verhaal. Waarom heb je deze missie? Waar komt dit gevoel vandaag? Gebruik je verhaal.

Bij een aantal ondernemers met wie ik werk merk ik dat ze het moeilijk vinden om de grootse missie te delen met anderen. De missie leeft vooral in het hoofd van de ondernemer. In het bedrijf wordt hard gewerkt om de missie te realiseren. Er worden producten en diensten bedacht die bijdragen aan de missie, zonder dat er wordt gepraat over de echte missie.

De ervaring leert dat wanneer je de missie deelt, mensen graag voor je willen werken en aan je missie willen bijdragen. Dat klanten meer in jou zien als leverancier.

Vanaf het moment dat een van mijn klanten steeds meer over haar missie sprak, gingen haar klanten meer opdrachten en werk aan haar geven. Ze herkenden zich in de missie en wilde daaraan bijdragen.

Gebruik het verhaal van je missie en deel het met iedereen. Er haken ook mensen af op jouw missie en dat is precies wat je wilt. Je wilt klanten die kiezen voor jouw bedrijf juist omdát ze de missie onderschrijven en daaraan willen bijdragen. De bedrijven die niet geloven in jouw missie wil je niet als klant. Zij gaan jouw missie voorlopig niet ondersteunen.

Wat is jouw missie?
Wanneer ga je die van de daken schreeuwen?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Drie keer per jaar organiseer ik het 4B evenement, voor ondernemers die met andere ondernemers willen sparren over onderwerpen als focus, missie, winst, communicatie, marketing, medewerkers en meer. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.