Om je bedrijf te laten groeien heb je meer klanten nodig. Klanten die betalen voor jouw product of dienst. De belangrijkste actie die je te doen hebt staat bovenaan je actielijst, die ene potentiële klant bellen. Net als gisteren staat die actie ook vandaag weer op je lijst.
Hoe zorg je ervoor dat de belangrijkste acties die je te doen hebt ook werkelijk zijn afgerond aan het einde van de dag?
Een nieuw product
Je hebt een nieuw product bedacht waarmee je de komende tijd weer wilt groeien. Je kunt maanden werken aan de ontwikkeling van je product en de beste versie van je product maken. Je gaat uiteraard een verkooppagina op je website laten ontwerpen, video’s maken en boeken lezen over hoe je een nieuw product lanceert.
Maar…
Het belangrijkste werk dat je te doen hebt is het product verkopen. Eerst aan één klant, dan aan de volgende en dan aan nog een klant. Met de terugkoppeling die je krijgt van deze klanten verbeter je het product.
De belangrijkste actie die je te doen hebt is die eerste klant vinden die wil betalen voor jouw idee terwijl er nog geen product is, alleen het idee.
Een boek schrijven
Stel, je wilt een boek schrijven, maar het lukt niet echt. Het belangrijkste dat je te doen hebt is schrijven. Om een boek te schrijven moet je iedere dag jezelf er weer toe zetten om te schrijven.
Dit geldt ook voor een blog waarvan je wilt dat veel mensen het gaan lezen. Het belangrijkste dat je te doen hebt is zo vaak mogelijk artikelen schrijven. Doordat je veel schrijft word je beter.
Lezen over hoe je een succesvol boek lanceert of over hoe je een goed boek schrijft helpt niet om dat boek te schrijven. Een workshop volgen over het schrijven van een boek is niet waardoor er een boek komt.
Het lezen over beter schrijven of een workshop volgen geeft je het gevoel dat je goed bezig bent. En het is een actie richting het doel, maar uiteindelijk is hiermee geen woord op papier gekomen voor jouw boek.
Tijd om te gaan schrijven.
Het werk dat je te doen hebt
Je zit met een probleem in je bedrijf. Je praat met anderen over dat probleem en je krijgt allerlei waardevolle tips voor boeken, verhalen en voorbeelden met betrekking tot jouw probleem.
Je gaat aan de slag met de informatie die je hebt gekregen. Dagen ben je bezig met boeken lezen en workshops volgen. Je gaat je kennis uitbreiden over het probleem.
Voor je gevoel ben je hard aan het werk en ben je goed bezig. Je leert steeds meer over het probleem en de verschillende oplossingen. Maar je werkt niet echt aan het probleem. Je draait er een beetje omheen. Je bent druk en bezig, maar je pakt het probleem niet echt aan.
Pas op het moment dat je het probleem onder ogen ziet en actie onderneemt, zoals een (potentiële) klant bellen of dagelijks schrijven, kom je echt vooruit.
Er is enorm veel afleiding om je heen die je aandacht trekt. Afleiding waar je kort en snel aan kunt werken. Je kunt een reactie schrijven op LinkedIn, een overleg plannen met je team over het probleem dat je hebt, een reactie lezen die iemand heeft gegeven op je vraag in een WhatsApp-bericht of bijvoorbeeld snel een vraag beantwoorden van een klant of collega die binnenkomt in je inbox. Daarnaast heb je de acties waarvan het lijkt alsof ze je helpen om je probleem aan te pakken, zoals tien pagina’s uit het boek lezen, of een les volgen van je workshop.
Allemaal acties waarbij je een vinkje zet in je hoofd: “weer een actie afgerond”. Aan het einde van de dag heb je allemaal vinkjes gezet achter de acties op je to-do-lijstje, maar de belangrijkste actie die je te doen hebt staat er nog steeds, onafgerond, en je denkt: dat doe ik morgen als eerste.
Gewoontes ontwikkelen voor het echte werk
Schrijf vandaag niet meer dan drie acties op je actielijst. Drie acties die je vandaag ook echt kunt en gaat afronden, met de belangrijkste actie bovenaan.
Sluit je computer, zet je telefoon in de vliegtuigstand, sluit de deur van je kantoor en leg je actielijst midden op je bureau.
Haal een paar keer diep adem. Adem in, 1, 2, 3, 4. Adem uit, 1, 2, 3, 4, 5, 6. Adem weer in en weer uit. Doe dit twee minuten, zodat je ademhaling weer tot rust komt, zorg voor ongeveer 4-8 ademhalingen per minuut.
Ga nu aan de slag met de actie die bovenaan staat. Werk net zo lang door aan deze actie totdat deze is afgerond, zonder afleiding. Je ervaart flow en zet je beste resultaat neer. Je schrijft 800 woorden voor je boek. Je belt die potentiële klant en aan het einde van het gesprek vraagt ze of ze je product mag kopen.
Je ziet het probleem onder ogen en gaat het werk doen dat je te doen hebt om het probleem op te lossen.
Veel plezier.
Lukt het je niet? Dan kan ik je een boek adviseren: Do the Work van Steven Pressfield. Of schakel mij in. Dit is waar ik goed in ben: jou helpen om te ontdekken wat het werk is dat je echt te doen hebt om dat probleem op te lossen en daadwerkelijk aan de slag te gaan.
Misschien zeg je dan net als Samira “Ideaal! Ik had veeeeel eerder bij je aan moeten kloppen haha. Nou ja, beter laat dan nooit.”