Een doel en kernwaarden voor betere beslissingen

Door Erno Hannink | Keuzes

apr 28
doel-en-kernwaarden-voor-betere-beslissingen

De belangrijkste elementen om betere beslissingen te nemen zijn een duidelijk doel en je kernwaarden. Dit kwam naar voren in een gesprek dat ik met Anna Chojnacka had voor de podcast en in een boek dat ik las van Rand Fishkin, Lost and Founder.

Met Anna ging ik dieper in op dit inzicht van haar, aan de hand van enkele situaties die worden geschetst in haar boek Kilimanjaro als medicijn. (Deze podcastaflevering kun je over enkele weken beluisteren.) Zo hadden we het over het doel om de top te bereiken, en over haar waarden om dit gezond te doen. Dit heeft haar geholpen om de top te bereiken, maar het laatste stuk had ze haar kleren aan. 

Doel

Focus hielp haar om het grootste deel van de klim te doen met niet veel meer dan een korte broek en een topje aan. Door de totale focus op de klim, de ademhaling en iedere stap was ze in staat om dit te doen. Ze is zelfs in staat om het met behulp van focus warm te krijgen in bepaalde delen van het lichaam. Met de juiste gedachten (focus) kun je veel meer dan je denkt.

Als je weet wat je doel is, kun je dit omzetten in een duidelijke focus. Hierdoor kun je sneller beslissingen nemen en neem je ook betere beslissingen. Met je doel in je achterhoofd heb je focus op wat je wilt bereiken en daardoor kun je beter inschatten of een beslissing bijdraagt aan het sneller of effectiever bereiken van je doel. Het helpt ook om sneller nee te zeggen op vragen die voorbij komen wanneer ze niet bijdragen aan je doel. Misschien kun je later ja, maar niet op dit moment.

Wat Anna ook gemerkt heeft is dat je focus soms kan wegvallen en dat alles dan snel verandert. In het boek vertelt ze over het moment dat ze even van het ‘pad’ op de berg af moest om te plassen. Deze extra inspanning bracht haar uit haar focus, ze kreeg het enorm koud en op dat moment gaf ze haar doel op. Met hulp van een team van begeleiders vond ze haar focus weer en ontdekte ze dat het pad, haar doel, vooral in haar hoofd zat. Lees het boek om te ontdekken over haar reis en hoe ze met MS omgaat.

Een duidelijk doel kan je helpen om betere beslissingen te nemen met focus. Wanneer je de focus verliest kan de situatie snel kantelen, waardoor je doel plotseling onbereikbaar lijkt.

Kernwaarden

Wanneer je goed weet wat de kernwaarden van je bedrijf zijn, kun je ook sneller besluiten of de kans die voorbijkomt wel of niet past bij je kernwaarden. 

In het boek Lost and Founder komt dit onderdeel een paar keer duidelijk in beeld. Rand legt uit hoe hij en zijn team bij de start van hun bedrijf de kernwaarden hebben vastgelegd en hoe dit ze heeft geholpen op momenten dat ze lastige beslissingen moesten nemen.

Het kernteam heeft in een aantal sessies samen bepaald wat de kernwaarden zijn voor het bedrijf: Transparency, Authenticity, Generosity, Fun, Empathy, en the Exception. Rand noemt een voorbeeld waarbij er door een externe consultant een voorstel werd gedaan om de retentie van het product dat ze verkopen te verhogen. Dit voorstel kon snel en eenvoudig worden afgewezen, aangezien het niet paste bij de kernwaarden.

Daarnaast is het belangrijk dat je de kernwaarden van je bedrijf gebruikt bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Of potentiële nieuwe medewerkers jullie kernwaarden delen is nog belangrijker dan of ze ervaring en expertise hebben. Wanneer een potentiële nieuwe medewerker niet aansluit bij de kernwaarden, maar de ideale ervaring heeft voor de functie wordt vaak gedacht dat het wel goed komt. De ervaring van Rand leert echter dat het beter is om dan direct nee te zeggen. Het is veel eenvoudiger om ervoor te zorgen dat iemand de benodigde ervaring opdoet dan om iemands kernwaarden te veranderen.

Wanneer je de kernwaarden duidelijk in beeld hebt zijn ze zelfs een hulpmiddel om potentiële klanten te accepteren of af te wijzen. Passen de waarden van deze klant bij jouw bedrijf?

Op lastige momenten, wanneer je bijvoorbeeld krap bij kas zit, leer je of de kernwaarden er werkelijk toe doen. Accepteer je een nieuwe opdracht omdat de schoorsteen moet blijven roken terwijl hij niet past bij je kernwaarden? Of blijf je achter jullie kernwaarden staan en ga je direct op zoek naar een nieuwe kans?

In tijden als deze kun je goed zien of de kernwaarden van een bedrijf passen bij jouw kernwaarden. Ontslaat het bedrijf direct mensen door de druk van de financiële resultaten of doet het er alles aan om iedereen te behouden?

Dit is een tijd waarin het lastig kan worden voor jou en je bedrijf. Gaan economische keuzes nu voor de kernwaarden?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.