Je doelen behalen met accountability coaching

Door Erno Hannink | Automatische beslissingen

feb 19

Wil je positieve impact hebben en grootse doelen bereiken? Dan is het belangrijk dat je iedere dag werkt aan gewoontes die hieraan bijdragen. Met hulp van deze app ontwikkel je de gewoontes om jouw doelen te behalen.

Met je bedrijf wil je impact hebben op de wereld. Vreemd genoeg zie ik veel ondernemers dagelijks beslissingen nemen die ervoor zorgen dat ze niet juist vooruitkomen op de missie.

Deze slechte beslissingen kennen onder andere de volgende drie oorzaken:

  • Urgentie – je neemt beslissingen onder tijdsdruk.
  • Waan van de dag – je werkt aan de prioriteiten van anderen.
  • Overvloed – er staat te veel op je actielijst en er komt veel op je af.

Het begint al met de actielijst voor de dag: die staat te vol, de lijst is niet geordend op prioriteit, en er wordt niet dagelijks een nieuwe actielijst gemaakt. Door een te volle actielijst met acties die er al lang op staan heb je het gevoel dat je actielijst nooit leeg komt en ga je liever aan de slag met dingen die je snel kunt afhandelen, zoals de e-mails in je inbox lezen en beantwoorden. Je werkt in de waan van de dag aan alles wat er op je af komt – klanten, collega’s en leveranciers komen met vragen en jij beantwoordt ze zodat zij verder kunnen. Je werkt hierdoor continu aan de prioriteit van anderen.

Doordat je niet aan de echt belangrijke zaken op je actielijst werkt worden deze acties langzaam maar zeker steeds urgenter, totdat je ze echt moet doen voor de volgende dag. Wanneer daar lastige beslissingen tussen zitten heb je niet meer de ruimte om er de tijd voor te nemen en zorgvuldig te werk te gaan. De beslissingen die je neemt onder druk zijn niet je beste beslissingen, omdat je beslissingsproces niet goed wordt uitgevoerd. Je hebt te weinig ruimte om dingen te onderzoeken en anderen om inzichten te vragen.

Gewoontes volgen

Hoe zorg je ervoor dat je betere beslissingen neemt zodat je de doelen wel haalt? Door automatische beslissingen te ontwikkelen die je doelen ondersteunen. Stel je wilt een boek schrijven om met veel meer mensen jullie missie te delen. Door iedere dag 200 woorden te schrijven – dit is een halve A4 – heb je binnen een jaar het boek geschreven. Je kunt ook een dag per week vrij maken om te schrijven, maar het is eenvoudiger om er een gewoonte van te maken door het dagelijks te doen.

Gemiddeld duurt het 62 dagen voordat je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd. Dit verschilt per persoon en per gewoonte die je wilt ontwikkelen, maar twee maanden is een goed uitgangspunt. De eerste paar dagen lukt het je om een dagelijkse actie op enthousiasme en wilskracht te doen, maar daarna komt er een eerste excuus waarom je vandaag echt niet kunt schrijven. De dag daarna zat helemaal vol en daardoor kwam je er niet aan toe en de derde dag had je al twee dagen niet geschreven, dus kun je vandaag ook nog wel overslaan. Morgen begin je echt weer, denk je.

Een van de manieren om je gewoontes te ontwikkelen is door ze bij te houden, oftewel: habit-tracking.

Je ontwikkelt een gewoonte sneller wanneer je iedere keer als je de actie hebt gedaan een vinkje zet. Na een paar dagen heb je een rij vinkjes en wil je de keten niet verbreken. Het voelt goed om je actie voor de dag weer af te vinken, een kleine overwinning voor jezelf.

Habit-tracking is om drie redenen krachtig:

  • Het creëert een visuele aanwijzing die je eraan kan herinneren om je actie vandaag te doen.
  • Het is motiverend om te zien hoeveel vooruitgang je boekt. Je wilt je ‘streak’ niet breken.
  • Het geeft voldoening om je succes op dit moment vast te leggen.

Minimale actie 

Door je gewenste gewoonte in het begin zo klein mogelijk te maken wordt het eenvoudiger om vol te houden. 

Zo staan er bijvoorbeeld deze gewoontes in mijn gewoonte-tracker op coach.me:

  • Mijn drie doelen voor de dag
  • Beweeg (wandelen, hardlopen, fietsen)
  • Journal 1 pagina
  • Lees 1 pagina

Dit zijn doelen die ik al een tijd bijhoud. Wanneer je een nieuw doel hebt kun je bijvoorbeeld beginnen om het doel “journal 1 pagina” nog kleiner maken, bijvoorbeeld “journal 1 zin”. 

Het voordeel van minimale doelen is dat het doel zo klein is dat het veel eenvoudiger wordt om te doen, zo klein dat het bijna vreemd is om niet te doen. Op de dagen dat je geen zin hebt schrijf je nog snel die ene zin in je journal en ben je tevreden met het behalen van je doel. Op de dagen dat het lekker loopt schijf je meer. Als je eenmaal bent begonnen in je journal voor de ene zin merk je dat je heel vaak meer schrijft.

Hierboven gaf ik het voorbeeld om dagelijkse 200 woorden te schrijven. Voor je gewoonte-tracking maak je dit doel nog kleiner: schrijf 1 zin iedere dag.

Coach.me als jouw gewoonte-tracker

Ontwikkel een nieuwe gewoonte met coach.me. De app is beschikbaar voor iPhone, Android en web.

Hoe coach.me werkt

Begin met tracken
Je kunt niet verbeteren wat je niet meet. Vink iedere dag af dat je de gewoonte doet en volg je voortgang.

Stel in voor succes
Stel doelen en herinneringen voor hoe vaak je per week de gewoonte wilt doen om jezelf verantwoordelijk te houden.

Krijg high-fives
Vier het bereiken van mijlpalen. Krijg high-fives van vrienden en ondersteuning van anderen.

Volg trends
Bekijk wekelijkse en maandelijkse trends van je voortgang.

Kijk naar vraag & antwoord
Weet u niet hoe u iets moet doen? Krijg antwoorden van onze community en deskundige coaches.

Stel herinneringen in
Stel aangepaste herinneringen in voor elk van uw doelen.

Check in bij Apple extra
Today Widget – check in vanaf de Vandaagweergave van de iPhone zonder de app te openen.

Apple Watch = Check in en ontvang herinneringen direct op je horloge.

Zorg voor coaching
Wanneer het lastig is om je vast te houden aan de doelen zijn er coaches beschikbaar die je kunt inschakelen binnen coach.me. Een coach die je helpt met herinneringen, aanmoediging en tips om je gewoontes vol te houden zodat je je doel realiseert.

Accountability coaching

Accountability coaching is een nieuwe optie in de coaching die mensen kan helpen meer te bereiken.

  • Accountability betekent verantwoordelijk worden gehouden voor je acties.
  • Coaching betekent iemand ondersteunen om hun doelen te bereiken.

Dus een accountability-coach is iemand die je inhuurt om:

  • specifieke, meetbare en realistische doelen te stellen.
  • je regelmatig te volgen en je te helpen in je voortgang.
  • je eraan te herinner je successen te vieren.
  • je te helpen om je tegenslagen te analyseren.
  • je te ondersteunen en je strategieën te bieden om je prestaties te verbeteren.

In één zin: de accountability-coach helpt ondernemers bij hun kortetermijnintenties, zodat ze hun doelstellingen op de lange termijn bereiken.

Ondernemers realiseren vooruitgang, krijgen dingen gedaan en behalen grote doelen. Maar alleen als ze iemand anders hebben om zich te verantwoorden.

Dit is de waarom accountability-coaching zo gunstig is voor de grootse doelen van ondernemers. Een coach die je helpt bij het behalen van de doelen die belangrijk voor je zijn.

Wanneer je als ondernemer moeite hebt om dagelijks de dingen te doen die belangrijk zijn voor jouw doelen dan help ik je graag. Hier vind je mij op coach.me. De coaching is dan volledig in de chat van de coach.me-app.

Krijg een week gratis mijn coaching met deze code ERNOHANNINKWEEK

Get coached on Coach.me
Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.