Drie belangrijke vragen om te groeien

Drie vragen om te groeien
Drie belangrijke vragen om te groeien

De afgelopen weken heb ik het Entrepreneurial Organisation System (EOS), afkomstig uit de boeken Get a Grip en Traction, echt omarmd. Ik werd geraakt door de eenvoud van het proces en de structuur die handvatten geeft aan de ondernemer en haar team.

Bij een aantal van mijn klanten is het me duidelijk dat ze eraantoe zijn om dit proces te gebruiken om met hun bedrijf de volgende stap te zetten naar meer impact. Doordat dit proces laat zien wat de basis is van de nieuwe structuur en van het op de juiste plek zetten van de juiste mensen, kan de ondernemer ook zien wat het proces voor effect kan hebben op haar bedrijf.

Bij de introductie van het EOS-proces bij het kernteam komen drie vragen aan bod die ook helpen om te laten zien wat het effect van het proces kan zijn. De antwoorden op deze drie vragen zijn belangrijk om de volgende groeistap te zetten. De drie vragen:

  1. Hoe effectief zijn jullie in het interne overleg?
  2. Hoeveel zijn jullie in overeenstemming over jullie plan?
  3. Hoe zou je het niveau van verantwoordelijkheid op dit moment beoordelen?

De teamleden vraag ik om iedere vraag te beoordelen met een cijfer tussen de 1 en 10, waarbij 1 heel slecht is en 10 heel goed. 

Je schrijft eerst voor jezelf op wat voor cijfers jij zou geven. Daarna maak ik bij elke vraag een rondje en schrijf ik de cijfers op een flip-over.

Wat betekenen deze vragen voor de groei van het bedrijf?

De effectiviteit van het interne overleg zegt veel over de communicatie. Er wordt wel regelmatig overlegd, maar de resultaten van het overleg kunnen alsnog matig zijn. De ondernemer verwacht meer actie van de medewerkers, meer initiatief ook. De medewerker verwacht meer duidelijkheid, verwacht antwoorden op vragen over het proces en over de uitvoering. Wat wordt er van haar verwacht?

De overeenstemming over het plan zegt veel over het gevoel dat vooral de medewerkers hebben over of er een duidelijk plan is. Weet iedereen in het bedrijf welke richting het bedrijf op gaat? Is de ondernemer duidelijk richting het team over het beeld dat zij heeft voor de toekomst van het bedrijf? Vaak zit dit beeld in het hoofd van de ondernemer en deelt ze dit met individuele collega’s, maar is er niet echt een plan dat iedereen kent en waar iedereen samen aan werkt.

Het niveau van verantwoordelijkheid zegt iets over of zaken vanzelf worden opgepakt, ook als de ondernemer ze loslaat. Dit is vaak een grote frustratie van de ondernemer. Alle innovatie, vernieuwing en ideeën moeten van haar komen. De collega’s komen nooit ergens mee. Uit onderzoek van o.a. Kim Spinder over innovatie blijkt dat medewerkers juist ervaren dat de manager (of ondernemer) het grote struikelblok is bij vernieuwing en initiatieven.

De reacties op deze drie vragen geven een goed beeld van waar het misgaat in het bedrijf en wat het bedrijf tegenhoudt in het doorgroeien van de startup- naar de rollercoasterfase.

Er zijn verwachtingen bij het team en de ondernemer die niet duidelijk zijn. De ondernemer loopt hard voor de troepen uit en komt met nieuwe ideeën, terwijl het team de impact van het laatste idee nog niet heeft verwerkt. Hierdoor ontstaat er steeds meer druk in de operatie en komt het team zelf niet meer met ideeën.

In de volgende fase van het bedrijf heeft de ondernemer een tegenhanger nodig. Iemand die tegen haar in durft te gaan, ondanks dat zij aan het einde van de maand de lonen betaalt. Een tweede persoon in het bedrijf die beslissingen neemt wanneer de ondernemer afwezig is, en iemand die de ideeën afremt wanneer de ondernemer aanwezig is.

Jouw bedrijf heeft een paar dingen nodig om door te groeien naar de volgende fase, die meer resultaat gaat opleveren:

  1. Een duidelijke visie en een daaraan gekoppelde marketingstrategie die bij iedereen bekend is, zodat iedereen aan hetzelfde werkt.
  2. De juiste persoon op de juiste plek, zodat iedereen weet wat haar verantwoordelijkheid is en daarnaar handelt.
  3. Een vast ritme van overleg om de belangrijkste acties voor de toekomst van het bedrijf te bepalen en telkens één persoon verantwoordelijk te maken voor een actie.
  4. Problemen die worden uitgesproken en voor eens en voor altijd worden opgelost.
  5. Getallen die wekelijks worden gedeeld, zodat iedereen direct kan zien of de acties gedaan worden om de impact van het bedrijf voor de toekomst te realiseren.
  6. Een proces dat vastligt en dat door iedereen gebruikt wordt, zodat de klant altijd duidelijkheid heeft over de volgende stap.

Doe je dit niet, dan loop je waarschijnlijk tegen het volgende aan. Telkens als jij als ondernemer het gevoel hebt dat het begint te lopen, dat er nieuwe grote opdrachten binnenkomen en de groei naar de volgende fase gaat, gebeurt er iets. Een grote klant valt weg of een medewerker neemt onverwacht afscheid, waardoor je weer terugvalt.

Je blijft voortkabbelen met je bedrijf rond hetzelfde resultaat, en als je eerlijk bent, valt dit resultaat gezien de hoeveelheid tijd en energie die iedereen in het bedrijf steekt wat tegen.

De antwoorden op de drie vragen maken bij iedereen duidelijk waar de pijn zit.

Wat zijn jouw antwoorden op de hierboven genoemde drie vragen?

Boeken:

  • Get a Grip – Gino Wickman en Mike Paton – Parabel, fictie boek met het proces uitgelegd in een voorbeeld situatie.
  • Traction – Gino Wickman en Mike Paton – de methode in de kern.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.