Drie letters voor meer rust en resultaat – de kracht van nee

Door Erno Hannink | Keuzes

nov 22
drie-letters-voor-meer-rust-en-resultaat

Van een aantal van mijn klanten krijg ik wekelijks een update. Deze korte update is vooral belangrijk voor de ondernemer die hem stuurt. Hij geeft ons beiden inzicht in de ontwikkeling van de kengetallen en geeft ons antwoord op de vraag of de medewerkers vooral werken aan het belangrijkste dat ze te doen hebben. 

Deze korte updates zijn ook een soort thermostaat voor mij. Ze laten een ontwikkeling zien over enkele weken.

Van een van mijn klanten kreeg ik steeds meer het gevoel dat ze steeds harder ging werken en minder ruimte voor zichzelf nam. We planden een extra afspraak in om een uur te kijken naar dit gevoel van drukte bij haar.

Samen met haar liep ik door haar agenda en actielijsten. Ik vroeg wat het belangrijkste voor haar is de komende tijd en waar ze gelukkig van wordt. Het belangrijkste was de ontwikkeling van een van haar bedrijven, het begeleiden van medewerkers. Daarnaast wordt ze gelukkig van meer rust.

Haar agenda liet precies het tegenovergestelde zien. De acties voor haar zakelijke prioriteit werden in kleine blokjes gestopt, als er tijd over was. De hoeveelheid acties en afspraken in de agenda zorgden ervoor dat ze weer veel ‘s avonds en in het weekend aan het werk is.

Het wordt tijd dat de agenda en actielijst een weergave worden van wat ze belangrijk vindt. Samen liepen we de afspraken na in de agenda voor de komende twee weken. 

  • Wat is dit voor afspraak? 
  • Waarom staat die afspraak er? 
  • Waarom moet jij dit doen? 
  • Kan iemand anders dit? 
  • Is het NU nodig?

Net als mijn andere klanten voelt ze een enorme verantwoordelijkheid richting haar team. Ze wil haar collega’s helpen naar een beter resultaat. Afspraken die ze gemaakt heeft wil ze nakomen.

Door van een afstand, zonder emoties en verplichtingen, te kijken naar de afspraken hielp ik haar om een aantal afspraken af te zeggen of te verschuiven. Dit gaf weer ruimte in de agenda.

Deze ruimte hebben we daarna ingevuld met de acties die te maken hebben het belangrijkste dat ze te doen heeft en waar ze het best in is. Dat betekent direct dat ze ook ‘s avonds en in het weekend weer ruimte krijgt voor zichzelf.

Het was enorm lastig voor haar om de afspraken af te zeggen, maar het was wel belangrijk. Als ze zelf niet langzamer gaat lopen, blijft dat hamsterrad hard draaien. Ze moet telkens harder lopen om aan haar eigen opgelegde doelen te voldoen.

Bij het artikel Groeien of doodgaan van Ellen de Lange Ros zag ik de toepasselijke illustratie “Hard werken excuus – Als ik nu even hard werk ben ik straks gelukkig”. Dit was zoals deze ondernemer het ook aan zichzelf had verkocht: ik moet hier doorheen om bij de verandering te komen.

Vooral nee zeggen tegen iets dat je wél leuk vindt, maar geen tijd voor hebt is een kunst;-) zei @KimTikt

Nee zeggen op een boek over nee zeggen

De Tim Ferris show is een van de podcasts waarvan ik bijna iedere aflevering luister. Zo ook de Random show met Kevin Rose. Tijdens dit gesprek noemde Tim dat hij zijn boek over nee zeggen had geannuleerd.

Een heel goed boek schrijven over dit onderwerp kostte hem te veel tijd en dat ging ten koste van de tijd die hij doorbracht met zijn partner.  Hij besloot daarop nee te zeggen tegen het boek over nee zeggen en gaf zijn voorschot terug aan de uitgever. Vooral dat laatste zal voor de meeste mensen niet eenvoudig zijn. Dat voorschot heb je in je hoofd al uitgegeven.

Luister vanaf 1u4m23s

Templates om nee te zeggen

Naar aanleiding van het gedeelte over het boek in deze podcastaflevering schreef Jason Calacanis een artikel met een paar templates om nee te zeggen:

  1. De ‘op dit moment niet’-lijst
  2. Duidelijke grenzen
  3. Werk aan een deadline
  4. Doe ik niet

Templates helpen je om snel een reactie te sturen op een vraag via e-mail. Wanneer je goede regels voor jezelf hebt over wat het belangrijkste is wat je te doen hebt, kun je op alle andere vragen en aanvragen sneller nee zeggen.

Hell Yes! Of Nee

De 100% Ja of Nee-regel is van Derek Sivers. Ik schreef hier al eerder over. Hell Yeah werkt.

Hoe zeg ik Nee, op een nette manier?

Een paar weken geleden kwam deze video uit van Matt d’Avello, waarin hij nee zegt tegen het maken van een promotievideo voor een vriend. Met deze video maakt hij op een slimme manier toch promotie voor het goede doel van die vriend en vertelt hij ons over nee zeggen.

Matt zegt:

Wees eerlijk en oprecht wanneer je nee zegt. Dat voelt wat ongemakkelijk als je het niet gewend bent, maar als je het vaker doet wordt het gemakkelijker.

Stel duidelijke grenzen voor jezelf, zodat je sneller nee kunt zeggen. 

Het is des te belangrijker dat je nee zegt tegen geweldige kansen omdat ze de planning van je huidige project overhoop gooien.

Duidelijkheid hebben over je waarden en doelen maakt het makkelijker om nee te zeggen. Schrijf ze op voor jezelf zodat je sneller nee kunt zeggen. Zo publiceerde ik een pagina op mijn site over de klanten met wie ik wil werken en daarmee heb ik direct duidelijkheid over de klanten met wie ik niet wil werken. Ik kan naar deze pagina verwijzen, maar de reden dat ik deze pagina publiceerde was dat ik nu iets heb gepubliceerd voor de buitenwereld waardoor ik makkelijker nee kan zeggen. Iedereen kan mij nu controleren.

Het is niet persoonlijk bedoeld naar die andere persoon, het is een keuze die jij hebt gemaakt over de dingen die je wel en niet doet. Door bijvoorbeeld te zeggen dat je op dit moment tegen alles nee zegt wat er op je af komt om project X af te ronden, snapt de ander dat het niet persoonlijk is.

“Als je tegen alles ja zegt wat er op je af komt, worden de prioriteiten van een ander jouw prioriteit.”

Nee zeggen op aanvragen

Via mijn website kreeg ik een aanvraag voor een sparringssessie. Wanneer een aanvraag binnenkomt ben ik altijd enthousiast, het gaat tenslotte om een potentiële klant. Ik hoop op iemand die mijn website al vaker heeft bezocht en nu de knoop heeft doorgehakt en een aanvraag heeft gedaan.

Op basis van de naam en het e-mailadres kon ik de ondernemer die de aanvraag deed eenvoudig vinden op het web. Voordat ik hem belde bekeek ik zijn LinkedIn-profiel en zijn website. Op dat moment kreeg ik al het gevoel dat dit waarschijnlijk niet mijn klant zou zijn. Hij heeft namelijk geen medewerkers.

Telefonisch zocht ik contact met hem om in korte tijd duidelijkheid te krijgen wat hij zocht en hoe ik daarbij kon helpen. Bij de eerste antwoorden op mijn vragen werd duidelijk dat mijn gevoel klopte en dat hij niet mijn doelklant was.

Hij had via meerdere websites aanvragen gedaan voor een kennismakingsgesprek. Via Google had hij gezocht op ‘businesscoach’, en hij de websites van de mensen die hij tegenkwam verder niet onderzocht. Zo had hij niet gelezen dat ik alleen met ondernemers werk met 5-25 medewerkers.

Naar aanleiding van zijn antwoorden op mijn vragen heb ik hem doorverwezen naar een goede coach in zijn regio. Zo zei ik nee en had deze ondernemer toch het gevoel dat ik hem geholpen had.

Nee zeggen tegen de klant die je niet wilt helpen

Een van de uitspraken van Martijn Verspeek tijdens het eerste 4B-evenement was dat hij op bepaalde steekwoorden liever niet vindbaar is. Martijn wil eigenlijk alleen vindbaar zijn op zijn eigen naam, zijn bedrijfsnaam of opvallende eigen bewoordingen. Woorden die alleen mensen kunnen kennen die al eens van hem gehoord hebben.

Voor zover dit mogelijk is voorkomt hij dat mensen op de website komen die gezocht hebben op ‘cv-ketel’ of vergelijkbare algemene termen. Zijn ervaring is dat zulke zoekopdrachten alleen aanvragen opleveren via de website van prijskopers. Zonde van de energie.

Als hij meer controle heeft over de zoekresultaten kan hij veel sneller nee zeggen tegen de mensen die zoeken op prijs.

Ruimte maken voor het belangrijkste werk

Enkele tips om beter nee te zeggen uit dit artikel: 

  • Creëer duidelijke kaders voor jezelf van de dingen die je wel wilt doen.
  • Communiceer deze kaders met de buitenwereld.
  • Gebruik templates om snel nee te zeggen via e-mail of directe berichten.
  • Wees eerlijk en oprecht wanneer je nee zegt.
  • Leer nee zeggen tegen iedereen door het regelmatig te doen.
Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.