Drie opties om sneller en beter te beslissen

Door Erno Hannink | Keuzes

mrt 03
Drie-opties-om-sneller-en-beter-te-beslissen

Iedere dag verloor ik tijd aan beslissingen die geen of weinig impact hebben. Dat stopt nu.

Patrick McGinnis (@pjmcginnis), bedenker van de term FOMO (Fear Of Missing Out) en auteur van het boek The 10% Entrepreneur, the Ultimate Guide to Part-time Entrepreneurship, heeft een inzicht dat jou kan helpen om betere beslissingen te nemen. Door de vraag of FOMO een rol speelt in onze dagelijkse beslissingen te onderzoeken kwam hij tot de manier waarop je je FOBO (Fear Of Better Options) drastisch kunt verminderen.

FOBO ontstaat door het grote aantal opties dat we zien wanneer we een keuze moeten maken, zoals bij het kleding shoppen in een digitale winkel, of het kopen van een nieuwe auto. Je moet één ding kiezen uit een zee van volledig acceptabele resultaten.

Zo ben ik bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe bureaustoel. Ik zie een enorm aantal opties, zelfs wanneer ik me beperk tot maar één winkel. Door dit grote aantal opties twijfel ik of de keuze die ik zojuist heb gemaakt wel de beste keuze is. Misschien is een andere optie beter. Uiteindelijk stel ik de aanschaf nog even uit, voor de derde keer. We zijn inmiddels een paar weken verder en ik zoek nog steeds een nieuwe bureaustoel. Weer ben ik tijd kwijt om mijn keuze te onderzoeken. Het FOBO-effect in mijn praktijk kost onnodig veel tijd en ik schiet er niets mee op. Herken je het?

Je kunt veel snellere en uiteindelijk betere beslissingen nemen door een onderscheid te maken in de impact van de beslissingen waar je voor staat.

Beslissingen met: 

  1. Geen impact 
  2. Weinig impact 
  3. Veel impact

Besteed de meeste tijd aan beslissingen die echt impact hebben op de toekomst van jou en je bedrijf.

Beslissingen die nauwelijks impact hebben op je toekomst

Wat bestel je in een restaurant of naar welke film ga je bijvoorbeeld? Je keuze heeft eigenlijk geen consequenties. Wat je ook kiest van het menu, de maaltijd is goed en je hebt gezelschap van de mensen om je heen. Welke film je kiest maakt niet veel uit voor het plezier dat je deze avond hebt met je partner of vrienden. Deze keuzes hebben geen impact op de toekomst van je leven.

Voor deze keuze kun je eenvoudig kop of munt gebruiken, de impact op je toekomst is nihil.

Heb je meer dan twee keuzes? Dan gooi je vaker het muntstuk op om telkens een optie te verwijderen totdat je maar één optie overhoudt. Niet langer over nadenken en de keuze uitvoeren.

Beslissingen met weinig impact op je toekomst

De keuze van het ontwerp van de website bijvoorbeeld, of de keuze van mijn bureaustoel. De uitstraling van je website heeft enige impact op je toekomst, maar veel minder dan je hoopt. Mijn nieuwe bureaustoel moet goed zitten voor mij en niet zweten in de zomer, maar de andere opties hebben allemaal niet veel impact.

Beslissingen met weinig impact op de lange termijn besteed je het beste uit aan iemand anders, een expert. Bepaal de basiscriteria waar het product minimaal aan moet voldoen en laat dan iemand met expertise een keuze voor jou maken.

Wanneer ze terugkomt met de beste optie voor jou, twijfel dan geen moment aan deze keuze en zet haar direct om in actie.

Beslissingen met veel impact op de toekomst van je bedrijf

Enkele voorbeelden van beslissingen die een langetermijnimpact hebben op jou en je bedrijf:

  • De naam van je bedrijf. De juiste naam kan veel impact hebben op het aantrekken van de juiste klanten.
  • De missie van je bedrijf.
  • De cultuur in je bedrijf.
  • De locatie en sfeer van je pand. Welke klanten en medewerkers gaan zich hier thuis voelen? Kun je er genoeg medewerkers vinden die je nodig hebt?
  • De organisatiestructuur.

Dit zijn beslissingen die een impact hebben op hoe je bedrijf nu en in de toekomst functioneert, welke medewerkers en klanten je aantrekt.

Voor dit soort belangrijke keuzes gebruik ik de PMIXA-methode. Ik besteed tijd en aandacht aan de keuzes om een betere beslissing te nemen.

PMIXA in het kort:

P = PLUS = Wat is er goed aan? Denk aan de plussen van de beslissing.
M = MIN = Wat is er niet goed aan? Denk aan de minnen van de beslissing.
I = INTERESTING = Wat komt er allemaal in mij op? Denk bijvoorbeeld aan alternatieven.
X = Expectations = Welke verwachtingen heb ik van een positieve uitkomst van mijn beslissing?
A = Actions = Welke actie(s) ga ik ondernemen?

In de bovenstaande video deelt Patrick zijn manier om bij dit soort beslissingen een betere keuze te maken, vanaf 3m20s.

Betere beslissingen

Wil je betere beslissingen nemen? Besteed dan zo min mogelijk tijd aan de beslissingen die geen of weinig impact hebben. Hierdoor heb je meer ruimte voor beslissingen die veel impact hebben.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.