Duidelijke focus en opvallend – kleinste winkel van Nederland

Door Erno Hannink | 03 - Aandacht voor je bedrijf

sep 22

In het blad De Zaak van 5 september 201 staat een bedrijf dat ik een mooi voorbeeld vindt. Het is de rubriek De Werkvloer en gaat over Bram en Aagie. Het viel me op door het eerdere artikel 10 Tips om klanten te krijgen via internet voor de lokale ondernemer.

Wat viel me op aan dit bedrijf? Jaap Klaver, de eigenaar van Bram en Aagie, heeft veel van de tips toegepast.

Focus

Bram en Aagje heeft een duidelijke focus en heeft haar producten er op afgestemd. Er wordt alleen oud-Hollands snoepgoed verkocht. Een spekje vind je er bijvoorbeeld niet. Daarmee vallen kinderen eigenlijk af. Niet dat kinderen er geen snoep zullen kopen maar in de communicatie gaat het om de oudere. De mensen die op zoek zijn naar de gevoelens van de jeugd.

Wees Anders

Jaap Klaver heeft er voor gekozen om Bram en Aagie over te nemen. Het is het kleinste winkeltje van Nederland met 5,5 vierkante meter oppervlakte. De winkel bestaat al sinds 1890 en is nog in originele staat.

Domeinnaam

Er is een website met de domeinnaam bramenaagie. Er is zelfs een ‘webwinkeltje’ waar je het snoep online kunt bestellen. Een eenvoudig, beperkt en duidelijk aanbod.

Zenden

Jaap laat zich niet afremmen door zijn hagedissenbrein, hij zend in ieder geval voldoende en komt met nieuwe ideeën. Hij bedenkt arrangementen met andere lokale bedrijven. Laat de route langs de winkel komen en geeft een gratis stroopsoldaatje weg.

Publiceer

Er is geen weblog. Hiermee kan Jaap online meer aandacht krijgen en meer verkopen via het ‘Webwinkeltje’. Wel is Jaap regelmatig te vinden op radio en in bladen en kranten. De traditionele media.

Midden in de doelgroep

In de online netwerken heb ik Bram en Aagie niet kunnen vinden. Wel is hij middenin de doelgroep aanwezig. Hij heeft een aantal vaste klanten en een aantal opvallende klanten. Dit zie je in foto’s weer terugkomen op de site.

Google Places

Of Google Places is gebruikt weet ik niet zeker, ik mis bijvoorbeeld de openingstijden op Google maps. De winkel is duidelijk te vinden in Google Maps.

Waarom

Jaap wil mensen blij maken en het verschil maken.
Hij heeft er zelf ook een vakantiegevoel bij, alsof hij ‘winkeltje’ speelt.

“Iedereen stapt blij naar binnen en gaat blij de winkel weer uit. Nou, hoe leuk is dat? Toch is mijn belangrijkste drijfveer het gevoel nog verschil te maken. Elke stad is al hetzelfde, iedereen verkoopt het zelfde. Bram en Aagie biedt iets anders, iets authentieks.”

Je ziet het ook terug in de openingstijden op de site:

“Bram en Aagie is geopend van 2-de Paasdag t/m 1 Oktober.

Woensdag t/m zondag
11.30 uur t/m 17.00 uur

Tevens op verzoek op andere dagen en ‘als we zin hebben’.”

Welk bedrijf valt volgens jou ook zo op in focus en duidelijkheid?
Laat een link achter.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.