Echt netwerken levert meer op dan online netwerken

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

nov 22

Volgens een interessant onderzoek van ING Economisch bureau (samenwerking met De Zaak en Metro) besteden ondernemers veel minder aan online netwerken dan aan reguliere netwerken. Deze ‘echte’ ontmoetingen leveren, volgens de 641 mensen die gereageerd hebben, wel veel meer omzet op.

Regulier Online
Netwerk motief: extra omzet 69% 66%
Extra omzet gerealiseerd? 88% 58%
Aandeel in omzet 12,5% 8,6%

Pizza & Politics with Patrick

Waarom netwerken ondernemers?

Opvallende resultaten als je ziet dat bij online netwerken opdoen van ideeën en kennis veel lager scoort dan bij het reguliere netwerken. Dit terwijl ik zelf merk dat ik online vooral de links volg die worden aangereikt door mijn netwerk. Mensen die ik volg in Twitter, volg ik vooral om hun interactie en de onderwerpen waarin ze zich interesseren. Ofwel de kennis die ze delen.

Als je kijkt waar de ondernemer netwerkt dan is het duidelijk dat het bij congressen en workshops juist gaat om kennis vergaren en is netwerken een bijkomstigheid.

Belangrijkste voordelen online netwerken

  1. 46% Snelheid – “In minder tijd meer opbrengst”
  2. 26% Niet tijd gebonden – “Online netwerken wanneer het mij uitkomt.
  3. 24% Laagdrempelig – “Je hoeft er de deur niet voor uit”
  4. 21% Groter bereik – “Van lokaal naar internationaal.

Nadelen van online netwerken

  1. 69% Ontbreken van persoonlijk contact – “Je mist oogcontact, emotie, gun-effect”

Er zijn nog wel meer nadelen maar dit nadeel wordt veruit het meest genoemd. Met 12% wordt bijvoorbeeld het Oppervlakkige en vluchtige karakter genoemd (“Ze zijn je ook sneller vergeten”).

En het onderzoek sluit af met:
…maar online netwerken heeft de toekomst

Online netwerken is echter onmiskenbaar in opkomst, hoewel er nog een flinke professionaliseringsslag te maken is met de sociale media. Hyves biedt bijvoorbeeld sinds 25 oktober abonnementen aan voor mobiel bellen, waarbij leden tot een bepaald maximum onderling gratis kunnen bellen en sms’en. Facebook wil inzetten op Skype voor onderling gratis bellen.

100% virtueel netwerken is voor ondernemers een utopie, maar het lijkt onontkoombaar dat reguliere en online netwerken naar elkaar toegroeien. Er bestaan al tweet-up ontmoetingen, maar ook Twitter congressen en LinkedIn borrels zijn heel goed denkbaar.

Eigenaardige afsluiting als bellen tot professionalisering wordt genoemd. 100% virtueel netwerken utopie? Volgens mij is het goed mogelijk, maar een biertje drinken is nu eenmaal lekkerder in de echte wereld dan een virtueel biertje. Mensen ontmoeten, aanraken, omhelzen is gezond. Waarom zouden we 100% virtueel willen?

Tweet-up ontmoetingen zijn er al langer, net als Twitter congressen (140conf) en LinkedIn borrels (LinkedIn netwerkbijeenkomst Gelderland), Hallo! Meetup en Ecademy ontmoetingen.

Uit ervaring weet ik dat als je mensen die je ontmoet tijdens een borrel, nadat je online al verbonden was, het gesprek veel intenser is en dat je sneller tot de kern komt. De online gesprekken na deze ontmoetingen zijn ook weer intensiever.

Mensen die na een eerste korte online kennismaking gelijk willen afspreken voor het welbekende ‘kopje koffie’ probeer ik af te houden totdat ik ze online beter heb leren kennen. Dan is er namelijk een beter beeld van elkaar en kan beter bepaald worden of een ontmoeting zinvol is.

Wat me ook intrigeert is hoe ondernemers zo goed kunnen inschatten hoeveel % van de omzet wordt gerealiseerd met netwerken. Een opdracht is vaak een opeenstapeling van contacten met jou. Een nieuwe klant zoekt vertrouwen, volgens mij wordt dit zelden gerealiseerd in een eerste ontmoeting tijdens een netwerk bijeenkomst, of alleen via online netwerken, of alleen via de website (tenzij je een online shop hebt).

Bijvoorbeeld: Je ontmoet iemand via LinkedIn via een ander contact (Link met vage vrienden voor meer klanten), ze lezen je website, je beantwoord een vraag via Twitter, ze bekeken een foto van je op Facebook, je ontmoet elkaar bij een evenement en dan bellen ze op voor een opdracht. Welk moment in deze contacten zorgt dan voor de omzet?

Wat is bij jou het meest efficiënt? Online netwerken of mensen ontmoeten? En hoe stel jij vast waar dan de omzet vandaag komt?

Het volledige onderzoek is na te lezen in deze PDF Sociale media lonen: 9% meer omzet haalbaar door online netwerken

Creative Commons License photo credit: cliff1066™

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Comments are closed