Een bovengrens voor de groei

bovengrens groei
bovengrens groei

Is altijd meer de oplossing? Wil jij met je bedrijf groeien omdat dit de norm lijkt die wordt gepromoot in de wereld? Of zijn er ook andere oplossingen?

Een alternatief voor altijd meer is een bovengrens aan de groei. Een maximaal aantal klanten, omzet, winst, opdrachten dat je van te voren bepaalt. Wat jou betreft hoef je niet verder te groeien dan dit, voorlopig.

Als we de afgelopen decennia, waarin we geluk hebben bestudeerd, één ding geleerd hebben, dan is het dat het hebben van meer spullen niet gelukkig maakt. Het hebben van meer spullen vraagt bovendien te veel van onze aarde, wat ook steeds zichtbaarder en voelbaar wordt.

Als het hebben van meer spullen je niet gelukkig maakt en slecht is voor de toekomst van onze aarde, waarom wil je dan wel je bedrijf laten groeien?

Ik wil groeien omdat ik blij word als een ondernemer die ik help meer zelfzuchtige keuzes gaat maken. Ze krijgt meer tijd en ruimte, waardoor ze meer gaat werken aan haar bedrijf in plaats van in haar bedrijf. Daar word ik zo blij van dat ik graag meer ondernemers hiermee wil helpen.

Op dit moment loop ik bijna tegens de grens aan van hoeveel ondernemers ik kan coachen en hoeveel andere dingen die ik leuk vind ik kan doen. Met het groepsprogramma waar ik nu aan werk los ik dit gedeeltelijk op, want ik kan daarmee meerdere ondernemers tegelijk helpen.

De eerste groep wil ik graag starten met zes ondernemers. Als er daarna meer aanvragen binnenkomen, start ik dan nog een groep, of moet ik een maximum instellen van het aantal groepen? Ik weet het nog niet.

Company of One

Via Twitter kwam ik in aanraking met Paul Jarvis, en zo maakte ik kennis met zijn boek Company of One.

Op dit moment lees ik zijn boek en het wakkert opnieuw mijn worsteling aan. Wat is genoeg? Wat wil ik? Wil ik een groot bedrijf of wil ik alleen een beperkt aantal ondernemers coachen.

In zijn boek beschrijft Jarvis meerdere voorbeelden van ondernemers die er bewust voor kiezen om klein te blijven. Dit betekent overigens niet dat ze allemaal alleen werken. Zo maakt Jarvis zelf ook gebruik van freelancers voor opdrachten van klanten.

Om te voorkomen dat hij dan vooral druk is met het managen van mensen steekt hij meer tijd in de werving van deze freelancers. Net als Jarvis maak ik graag gebruik van freelancers die zelfstandig werken. Ze weten wat er moet gebeuren en ik kan erop vertrouwen dat dit gebeurt. Mocht het niet gaan zoals verwacht dan trekken ze aan de bel.

Een manier waarop een ondernemer ervoor kan zorgen dat het aantal aanvragen niet boven de gekozen grens uitstijgt is door de prijs net zo lang te verhogen totdat het aantal aanvragen past bij de bovengrens die ze voor zichzelf gesteld heeft.

Dat deze ondernemers een grens stellen aan het aantal klanten betekent overigens niet dat ze stilstaan. Doordat ze hogere tarieven hanteren en bewust kiezen voor een maximaal aantal klanten zijn ze in staat om meer tijd te steken in kwaliteit en vernieuwing. Deze dingen trekken weer meer klanten aan.

Om niet te veel tijd te steken in het beantwoorden van vragen via zijn contactformulier heeft Jarvis voor een bovengrens gekozen aan het aantal vragen dat mag binnenkomen. Door $ 10 te vragen voor het versturen van een vraag ontvangt hij voornamelijk serieuze vragen.

Dit is een slimme opmerking, want de meeste vragen die ik krijg via mijn contactformulier gaan over Facebook, terwijl ik hier al meer dan een jaar niet meer mee bezig ben. Het bijzondere is dat 95% van de mensen verwacht dat je snel en gratis een antwoord stuurt.

Drie waardevolle vragen die Jarvis in Company of One meegeeft zijn:

  • Hoeveel is genoeg?
  • Hoe weet ik dat ik dit bereikt heb?
  • Wat verandert er als ik dit bereikt heb?

Helpen deze vragen jou een visie te creëren over groei en of je dit wilt laten gebeuren? Helpen ze je een antwoord te formuleren op de vraag hoe je meer grip krijgt op de groei van je bedrijf? Wat zou een bovengrens aan de groei voor jou betekenen? Wat is deze bovengrens?

Ik ga de komende tijd antwoorden zoeken op deze drie vragen van Jarvis.

Noot: voor een ondernemer die wil doorgroeien van de startup- naar de rollercoasterfase is dit artikel mogelijk wat verwarrend. Het kan zijn dat je de worsteling herkent. Daarom deel ik mijn worsteling en de vragen die ik heb hier.

Company of One bestel je uiteraard via YouBeDo, want daarmee ondersteun je een goed doel naar jouw keuze.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.