Vorige week werd ik plotseling uitgenodigd om deel te nemen aan een brainstorm over de opzet van de nieuwe site van Zibb. Niet te verwarren met Bizz. Het lijkt me best leuk om mee te doen met deze brainstorm dus ik heb ja gezegd.
Update 28 mar 2007: niet te verwarren met zeg ik nog. Toch verward met in de titel. Nu gecorrigeerd.
Ze hebben een aantal mensen verzameld voor deze brainstorm. Uiteindelijk hadden ze bedacht dat er ook een startende ondernemer bij betrokken moest worden. Nu hadden ze mij gevonden via startblog.nl. Dit is een blog gekoppeld aan het HigherLevel forum. Jammer dat dit eigenlijk niet meer loopt. Maar om daar nu als enige artikelen te plaatsen waar ook maar nergens mijn naam of de naam van mijn bedrijf wordt gemeld, behalve in de artikelen. Nee, dan moet er iets gebeuren aan dit blog.
Goed we hadden het over Zibb.
Waarschijnlijk hadden ze eerst tientallen andere (startende) ondernemers gebeld maar die konden natuurlijk niet want die waren echt aan het werk ;o)
Dit is de hoofdpagina van Zibb.nl zoals deze er nu uitziet.
Er wordt nagedacht over de vernieuwing van de volgende kanalen:
Zibb – Eigen zaak
Zibb – Finance
Ter vergelijk een ander kanaal van Zibb; Bizz:
Een aantal punten die mij opvallen aan Zibb:
- de artikelen krijgen weinig ruimte – het lijkt wel of alles belangrijker is dan de nieuwste artikelen.
- Balk links veel te vol, leid af van de inhoud en ook teveel om nog te gaan zoeken
- Balk rechts, door de breedte neemt het veel te veel de aandacht weg van de artikelen
- waar vind ik de feed voor in mijn feed lezer?
- wat wil de site? Nieuws, artikelen, nieuwsbrief, adverteren?
- Teveel conflicten op de pagina’s, maar ook in de artikelen. In de artikelen is het wel rustiger.
- Vraag me af hoeveel klikken ze ontvangen op de Google ads onderaan de pagina
- kleurstelling – enigzins saai – maar dat is meer een smaak ding
Alternatieven
Om een beetje te zien wat volgens mij beter werkt. En beter is in volgens mij meer lezers. Morgen zullen we zien of ik op dit punt gelijk heb.
Noot: voor MarketingFacts schrijf ik af en toe artikelen.
Je ziet bij alle drie alternatieven wordt ook geadverteerd maar er is duidelijk veel meer ruimte voor de nieuwste artikelen.
Wat zijn jouw tips en suggesties voor Zibb?
He erno,
Een rating per artikel, zo kan men eenvoudiger bepalen of een artikel (om zijn kwaliteit / populariteit) de moeite waard is om te lezen, of niet natuurlijk.
Maar dan wel een 2-ledige rating, gemiddelde kwaliteit en het aantal mensen dat gelezen heeft en een stem uitbracht.
Verder verwar ik me altijd in de nieuwsbrief, de subject line gaat over het artikel links, maar je ziet eerst de tekst rechts!? Blijf ik vreemd vinden…..
Maar goed, wie ben ik 😉
Ik ben het op een groot aantal punten met je eens. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik met de site van Zibb aan moet en daarom heb ik ook nog niet meegedaan aan het onderzoek dat steeds op de site verschijnt. Wat ik in ieder geval mis is dat je bij binnenkomst meteen door hebt waar Zibb nu eigenlijk voor staat en wat de bedoeling ervan is. Je komt binnen op een erg drukke en onoverzichtelijke site en je moet maar raden waar het allemaal toe dient. Ook de menu indeling vind ik erg raar. Het begint bijvoorbeeld met auto.. En dan komt ineens de Rabobank erbij maar waarom de Rabobank? Later wordt dan wel duidelijk dat de site een initiatief is van o.a. Rabobank maar waarom is dat niet direct duidelijk? De flitsende advertenties her en der maken het er ook al niet beter op en ik vind het eerlijk gezegd ook wel wat sneu dat Reed en Elsevier advertenties nodig hebben van derden om zo’n site in de lucht te houden. Wat ik wel goed vind aan Zibb is de nieuwsbrief maar de site moet wat mij betreft van de grond opnieuw opgebouwd worden. Maar mooi dat je bent gevraagd en wanneer houd je nu eens op met het jezelf niet serieus nemen? Moet je daarvoor eerst bij de Koningin op de thee?
Bij de Koningin op de thee? Dan zal het wel een sprookje zijn.
Mezelf serieus nemen? Waarschijnlijk nooit.
Op deze plek wil ik graag opmerken dat het een brainstormsessie voor zibb.nl betrof en niet voor bizz. Het zijn wel collega’s van ons.
Ik zal de reacties die hier geplaatst worden goed bekijken. En iedereen die ideeën heeft voor nieuwe artikelen, mail naar mij of plaats ze hier! Dat helpt ons ook om jullie beter te bedienen.
Ik ben erg blij dat Erno ons heeft kunnen helpen. Waarvoor veel dank!
groet,
Miranda Draaijer – redactie zibb.nl
Titel is gecorrigeerd. Excuses vor het ongemak.