Eerlijkheid en transparantie, totaal verschillende waarden

Door Erno Hannink | Keuzes

apr 27
eerlijkheid-en-transparantie-totaal-verschillend

Het verschil tussen eerlijkheid en transparantie lijkt niet groot, maar is enorm. De meeste ondernemers die ik ken zijn eerlijk, ze liegen niet, maar ze zijn niet transparant. Bij het delen van een verhaal laten ze de ongemakkelijke dingen weg. Ze zijn bang dat anderen daardoor afhaken. Wat als transparantie juist het tegengestelde effect oplevert?

Eerlijkheid en transparantie lijken veel op elkaar, maar er is een duidelijk verschil. Wanneer je de waarheid vertelt, dan lieg je niet, maar je kunt wel dingen weglaten.

Het weglaten van informatie voelt vaak logisch:

  • Je wilt niet dat medewerkers zich zorgen maken over iets wat er nog niet is.
  • Je wilt niet dat je partner zich zorgen maakt over de financiën.
  • Je witl niet dat de beste mensen in je team het vertrouwen verliezen en op zoek gaan naar een andere baan.

Jij als ondernemer hebt er alle vertrouwen in dat alles uiteindelijk goed komt. Je hebt een enorm geloof in de succesvolle afloop van deze periode. Je gaat er sterker uit komen, al weet je nog niet precies hoe.

Je wilt anderen niet lastigvallen met de dingen die je nog niet precies weet. Je wilt ze niet lastig vallen met het feit dat je nog niet alle antwoorden hebt. Je wilt niet dat ze zich nu zorgen gaan maken boven op de zorgen die ze al hebben.

Maar wat als je over een paar maanden drastische maatregelen moet nemen. Wat gebeurt er met het vertrouwen in jou wanneer je straks toch afscheid moet nemen van een aantal mensen, ook al wil je dat beslist niet? Wat gebeurt er als deze crisis langer duurt dan je aankunt met de middelen die je hebt? Wat gebeurt er wanneer je niet meer kunt lenen om de gaten te dichten?

Uiteindelijk ben je bereid om alles te doen wat nodig is. Je neemt krediet op om de lonen voor de komende maand te betalen, maar wat doe je de maand daarna?

Het voelt goed om nog niet alles te delen ter bescherming van de ander. Er zijn zoveel keuzes die je moet maken, daar wil je niet iedereen mee lastigvallen. Dus daarom ben je wel eerlijk, maar vertel je gewoon niet alles. 

Je bent wel eerlijk, maar niet transparant.

Vertrouwen behouden met transparantie 

Wat als je nu moet vertellen hoe het er precies voorstaat, zonder franje, zonder mooie verhalen? Wat zou dit betekenen voor de moraal van je team?

Ja, het is een lastige boodschap op dit moment, maar je maakt het niet beter voor de lange termijn door nu details weg te laten. Uiteindelijk komt alles toch altijd naar buiten.

Ja, het is een lastige boodschap, maar je geeft hiermee wel iedereen alle informatie, waardoor iedereen beter met je mee kan denken. Met het volledige inzicht zijn je medewerkers in staat om te bepalen wat zij hierin kunnen bijdragen.

Kernwaarden

De kernwaarden eerlijkheid en transparantie zijn dus twee verschillende dingen. Tijdens het lezen van het boek Lost and Founder van Rand Fishkin realiseerde ik me dit. In dit boek heeft hij het nadrukkelijk over dit verschil. (Binnenkort neem ik een aflevering voor de podcast met Rand op, een lang gekoesterde wens van mij.)

Tijdens het lezen van dit boek realiseerde ik me dat tussen mijn kernwaarden eerlijkheid staat. Ik kan er niet tegen wanneer mensen liegen. Na het lezen van het boek realiseerde ik me dat ik niet lieg, maar ook niet de volledige waarheid deel. Transparantie is op het moment lastig, maar levert uiteindelijk meer op. Mensen kunnen met je meedenken. Je hoeft niet alles zelf op te lossen.

Zelf deel ik graag de dingen die ik succesvol heb afgerond. Ik kan heel enthousiast een nieuwe methode of een nieuw proces delen. Wanneer die nieuwe methode later wegvalt uit mijn dagindeling vertel ik er niet veel meer over, of meestal eigenlijk niets.

Nu realiseer ik me dat transparantie veel meer oplevert dan eerlijkheid. Wanneer je het proces deelt, inclusief de dingen die mis gingen tijdens het proces, in plaats van alleen het succes aan het einde, willen meer mensen aanhaken. Het is nu eenmaal aantrekkelijker om te starten met iets nieuws wanneer je ziet dat anderen ook fouten maken en dat dingen niet lukken. Dat maakt het menselijker.

Wanneer ik transparant ben over mijn ontwikkelingen, mijn groei, de dingen die misgaan, haken meer mensen aan. Ik geef een eerlijker beeld van het proces en het resultaat.

Net als iedereen heb ik gebreken én zijn er daarnaast dingen waar ik heel goed in ben. De dingen waar ik goed in ben, daar help ik ondernemers mee. Doordat ik ook de dingen deel die misgaan, wordt het makkelijker voor anderen om aan te haken.

Tenminste, dat denk ik nu. Wat denk jij?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.