Wie komt op de eerste plaats: de klant of de medewerker?

wie komt op de eerste plaats
wie komt op de eerste plaats

Voor Martijn komt binnen het bedrijf de medewerker op de eerste plaats, maar voor ondernemer en adviseur Maaike Vrenken komt de klant op de eerste plaats. Wie komt er nu echt op de eerste plaats?

Op de eerste plaats kom jij, de ondernemer. Ik leg zo uit waarom. Eerst terug naar de medewerker en de klant.

De medewerker komt op de tweede plaats. Jouw belangrijkste taak als ondernemer in de rollercoasterfase is het bewust en actief bijdragen aan het vormen van de juiste cultuur binnen jouw bedrijf, zodat je medewerkers zich thuis gaan voelen en een hecht team gaan vormen. Het moet een cultuur zijn waarin alle ruimte is voor aandacht voor de klant.

De klant komt dus op de derde plaats. Natuurlijk is de klant belangrijk, want zonder klanten geen omzet. Zonder klanten is er geen voedingsbron voor jullie bedrijf, geen reden om voort te bestaan.

Maar, het begint allemaal bij jou. Jij maakt keuzes met betrekking tot de richting van het bedrijf. Jij praat met klanten, om te ontdekken wat ze in de toekomst nodig hebben. Jij ontwikkelt de cultuur van jullie bedrijf door aan te geven welke reacties en acties je wilt zien. Dit is wat ervoor zorgt dat het bedrijf doorgroeit en ook in de toekomst voor medewerkers en klanten een stabiele basis vormt.

Catch-22 doorbreken

Veel ondernemers in de doorgroei van de startup- naar de rollercoasterfase (8-25 medewerkers) werken heel hard mee in het bedrijf. Het lijkt soms alsof je hard werkt om te vluchten voor wat je echt zou moeten doen: je manier van werken veranderen. Alsof je hard werkt om de dingen uit te stellen die belangrijk zijn voor de toekomst van het bedrijf.

Hard meewerken in je bedrijf heeft veel weg van een ‘catch 22’ – een situatie die onoplosbaar is. Je hebt onvoldoende speelruimte in de financiën om nog iemand aan te nemen en blijft daarom hard meewerken. Hierdoor heb je te weinig ruimte om nieuwe klanten aan te trekken en om meer resultaat uit bestaande klanten te halen, waardoor je te weinig ruimte overhoudt om nog iemand aan te nemen. Het is een cirkel waar je niet uit lijkt te kunnen komen.

Toch kun je er wel uitkomen door een medewerker vrijer te maken, zodat hij zo veel mogelijk van jouw werk voor klanten over kan nemen. Hiermee krijg jij meer ruimte voor:

  • aandacht voor je medewerkers, waardoor ze beter resultaat leveren;
  • het werven en bezoeken van de juiste potentiële klanten;
  • aandacht voor bestaande klanten, waardoor je betere referrals en testimonials krijgt;
  • het onderzoeken van een samenwerking met andere ondernemers;
  • het ontwikkelen van een nieuw product;

De huidige situatie lijkt comfortabel: je blijft de dingen doen waarmee jouw bedrijf is groot geworden; je blijft je expertise gebruiken om de dagelijkse werkzaamheden binnen je bedrijf uit te voeren; je hoeft jezelf niet te ontwikkelen; alles gaat op de automatische piloot.

Je werkt alleen erg hard. En dat is op zich geen probleem, want je houdt van hard werken, maar niemand in het bedrijf heeft dezelfde drive als jij. Je bent de eerste die ’s ochtends begint met werken voor de klant en bent aan het einde van de dag de laatste die stopt. En dat is iets wat je graag eens zou veranderen. Je zou willen dat de medewerkers in je team eens aan je zouden vragen of ze je kunnen helpen, of ze werk van je kunnen overnemen. Maar dit kun je niet van je medewerkers verlangen, want alleen jij kunt ervoor zorgen dat er iets wezenlijks verandert.

Zet jezelf op de eerste plaats

Het wordt tijd dat jij veel meer zelfzuchtige keuzes maakt. Deze zelfzuchtige keuzes helpen je om de mensen om je heen en vooral jezelf beter te helpen. Daar is niets onvriendelijks of egoïstisch aan. Het is juist heel vriendelijk voor de mensen tegen wie jij ja hebt gezegd.

Richt het werk anders in, zodat je ruimte krijgt om je medewerkers te trainen, begeleiden en coachen, waardoor je uiteindelijk de juiste cultuur in het bedrijf krijgt.

Daarnaast moet je ruimte maken om aan de slag te gaan met de ideeën die al zo lang in je hoofd zitten. Je moet ze uitwerken en inzetten in je bedrijf. Je kunt je bijvoorbeeld gaan bezighouden met een nieuw product, of nadenken over verbeteringen die je kunt aanbrengen in het proces van je bedrijf.

Ook moet er meer ruimte komen voor aandacht voor je bestaande klanten; ruimte om met ze te praten, ze vragen te stellen en van ze te leren. Leer wat de aanvullende behoeftes van de klanten zijn zijn en hoe jij in die behoeftes kunt voorzien.

Boven alles moet je ruimte maken voor jezelf. Ruimte voor de fysieke, intellectuele, emotionele en spirituele ontwikkeling. Ruimte voor ontspanning en voor voldoende slaap. Werk maximaal 40 uur per week, zodat je die ruimte voor jezelf kunt maken. Dit levert uiteindelijk het beste resultaat op voor jou en je bedrijf.

Wanneer je ruimte maakt voor jezelf, krijg je ook meer ruimte voor het werk dat je echt moet doen om je bedrijf vooruit te brengen. Je krijgt weer inspiratie en zin in de verandering die nodig is om het groeiplafond te doorbreken.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.