Effectiever vanuit huis werken #thuiswerken

Door Erno Hannink | Keuzes

mrt 16
Effectiever-vanuit-huis-werken

In 2006 ben ik gestart als ondernemer, en sindsdien werk ik vanuit huis. Ik koos hiervoor om zoveel mogelijk het opgroeien van mijn kinderen mee te maken. Hieronder geef ik enkele tips om zo effectief mogelijk te werken.

  1. Op tijd beginnen
  2. Weten wat ik wil doen
  3. Voorbereiding
  4. Kennis vergaren
  5. Journaling
  6. Schrijven 
  7. Buddy call
  8. Werken voor de klant
  9. Werken met de klant
  10. Werken met minder afleiding
  11. Ruimte zonder afleiding
  12. Telefoongebruik
  13. Nieuws minimaliseren
  14. Inbox
  15. Bewegen

Op tijd beginnen

De meest effectieve dag begint bij mij de avond ervoor, met op tijd naar bed gaan. Op tijd opstaan de volgende ochtend levert voor mij het besteresultaat op. Terwijl de wereld om me heen nog stil is, heb ik het eerste werk al afgerond.

Ergens tussen 05:00 en 06:00 uur sta ik op. Om mijn acht uur slaap te halen ga ik rond 21:00 uur naar bed.

Weten wat ik wil doen

Ik maak een overzicht van de drie belangrijkste dingen die ik vandaag wil afronden. Ik zet geen kleine acties op de lijst, alleen de drie doelen die ik vandaag wil afronden. Dit overzicht maak ik het liefste aan het einde van de dag ervoor.

Voorbereiding

Wanneer ik het overzicht heb gemaakt van de drie belangrijkste dingen leg ik op mijn bureau de spullen klaar die ik nodig heb voor de actie waarmee ik de volgende ochtend wil beginnen. Daarnaast verwijder ik alle andere afleiding van mijn bureau.  

Kennis vergaren

Na het opstaan begint mijn dag met nieuwe kennis opdoen. Dit betekent voor mij dat ik begin met lezen. De tijd die je normaal gebruikt om naar je kantoor of klant te reizen kun je nu gebruiken om een boek te lezen of een TED Talk kijken.

Journaling

Dit is iets wat ik nog niet iedere dag doe, maar wel regelmatig: journaling. Ik schrijf over de dingen die me bezighouden. Over gisteren, over wat er goed ging en wat er beter kan, over wat ik ga doen. Ik schrijf van alles op om het maar uit mijn hoofd te krijgen. Het geeft veel rust. Wat ik schrijf, is bijna niet te lezen. Dat is echter geen probleem want ik lees het niet na.

Schrijven

Iedere dag publiceer ik een artikel op mijn website. Dit is het moment dat ik ga schrijven. In het afgelopen jaar heb ik hier een vast ritme voor ontwikkeld. Ik luister iedere dag naar dezelfde muziek (meestal met een hoofdtelefoon op), open Google Docs en begin te schrijven. Ik schijf net zolang tot er een artikel is gepubliceerd.

Buddy call

Iedere werkdag bel ik om 8.45 u met Gwen Teske. We nemen met elkaar door wat we die dag gaan doen. Ze is mijn verantwoordelijkheidspartner. Door dit gesprek maak ik meer kans om mijn belangrijkste taken af te ronden.

Werken voor de klant

Wanneer de vaste dingen van mijn ochtendritme zijn afgerond begin ik met het werk voor de klant of het werk aan mijn bedrijf.

Dit is het echte werk dat ik te doen heb. Hierover gaan de drie belangrijkste dingen op mijn lijst. Iedere actie reserveer ik een focusblok in mijn agenda.

Werken met de klant

Wanneer ik een afspraak heb met de klant betekent dit normaal dat we elkaar ontmoeten. Nu doen we dit dus virtueel, in verband met Corona. De tools die ik hiervoor gebruik zijn Skype, en een goede camera, microfoon en hoofdtelefoon.

Werken met minder afleiding

Mijn kinderen zijn ondertussen volwassen, maar toen ze jonger waren zorgde ik ervoor dat ik tussendoor tijd maakte om met ze te spelen. Daarnaast waren er blokken waarin ik de deur dicht had. Ze wisten dat ze mij dan niet moesten storen.

Ruimte zonder afleiding

Zorg voor een kamer waarin je kunt werken zonder afleiding. Een tafel in je slaapkamer, bijvoorbeeld. Laat alles wat je kan afleiden uit deze kamer (denk bijvoorbeeld aan je telefoon).

Telefoongebruik

De meeste afleiding op een dag wordt veroorzaakt door je telefoon. Zet alle meldingen van je apps uit en zet je telefoon op niet storen in de focusblokken. Zie ook dit artikel: Hoe stop ik de grootste afleider iedere dag.

Nieuws minimaliseren

Tijdens een normale werkdag leidt het nieuws enorm af. ‘Slecht’ nieuws beïnvloedt mijn emoties. In een intense periode is er continu nieuws. Vaak wordt het grootste deel herhaald. Wanneer je je werk wilt afronden, is het verstandig om op een nieuwsdieet te gaan. Kijk, lees en luister geen nieuws. Het allerbelangrijkste nieuws komt vanzelf wel tot je.    

Inbox

Laat je e-mailsoftware zoveel mogelijk gesloten. Geen tab met je inbox open, geen notificaties van nieuwe e-mail. Open de inbox op vaste tijden. Tijdstippen die werken voor mij zijn 11:00 en 16:00 uur. Niet vaker openen, anders werk je vooral aan de prioriteiten van een ander.

Bewegen

Wil je meer bereiken op een dag, dan is het goed om te bewegen. Maak een wandeling in de natuur. Het geeft nieuwe energie. Je brein krijgt de ruimte om nieuwe verbindingen te maken. Je begint fris aan een nieuwe taak wanneer je weer aan de slag gaat na de wandeling.

In het geval dat we niet meer naar buiten mogen bij een volledige lockdown, kun je instructievideo’s vinden op YouTube om oefeningen te doen in je kantoor of slaapkamer.

Een fijne dag.

Heb je vragen of aanvullingen, plaats ze gerust hieronder.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.