Wees niet de beste, wees de enige

Na ons gesprek voor de podcastopname vorige week vertelde Hans over een klant die vroeg wat hij nu eigenlijk doet. In de voorbereiding op de podcast zag ik de veelzijdigheid van zijn werkzaamheden. Hij is onderzoeker en ondernemer, directeur van een ander bedrijf en hij ondersteunt enkele filmprojecten in een ander bedrijf.

De klant zocht een onderzoeker en vond dat de overige activiteiten in de weg zaten. Na de uitbraak van corona besloot deze klant om het onderzoek voorlopig te stoppen, waarbij ze de opmerking maakte: “Je bent zeker blij dat je zoveel verschillende dingen doet.”

Zeker voelt het rondom een crisis fijn dat je verschillende bedrijven hebt, met verschillende soorten klanten en meerdere producten en diensten. Wanneer de verkoop van een dienst terugloopt zorgt een ander product ervoor dat de omzet doorloopt.

Wanneer je goed kijkt zie je dat ook deze ondernemer focust op een bepaald onderdeel en de andere onderdelen door de mensen in het bedrijf laat organiseren. Ook jij moet focussen op een bepaald onderdeel, net zo lang tot het goed loopt en het team de groeimotor kan laten draaien met zo min mogelijk van jouw tijd.

Hyperspecialisatie

De Habit Coach Certification-training die ik nu volg brengt mij weer helemaal terug naar hyperspecialisatie. De vraag in de eerste lessen is telkens weer: wat is het dat ik kan toevoegen waardoor ik de enige ben in mijn niche?

Er spelen drie elementen een rol om klanten te krijgen:

  • Met wie werk je?
  • Wat doe je?
  • Hoe doe je het?

Op ten minste één van deze drie elementen moet ik mijn unieke stempel drukken voor deze training. In welke van de drie elementen kan ik mijn unieke ervaring en achtergrond naar voren brengen?

Bijvoorbeeld: niet ‘Ik ben een businesscoach,’ maar ‘Ik ben de scheidsrechter-businesscoach die je helpt om beslissingen te nemen. Aan de hand van spelregels en principes, met kaarten en gebaren help ik je bij de lastige beslissingen in je bedrijf.’

Waar kun jij de unieke ervaring van je bedrijf naar voren brengen in jullie aanbod?

Dit accent betekent niet dat dit de enige dienst is die je levert, maar om te beginnen is het wel slim om je te concentreren op één dienst.
Ook dit werd ons in de training telkens weer duidelijk gemaakt.

Uiteindelijk kan ik meerdere diensten aanbieden, maar voor nu moet ik alles opzetten en mezelf ontwikkelen met betrekking tot één kerngewoonte. Daarmee ontwikkel je jezelf sneller en kun je klanten sneller helpen, waardoor je weer meer klanten aantrekt.

Binnenkort vertel ik meer over de kerngewoonte waar ik me op focus voor het eerste aanbod.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.