Everybody Matters #boekencast afl 15

Het boek Everybody Matters klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Het geeft mij het gevoel daar wil ook werken, ik wil er een workshop volgen of beter nog ik wil bedrijven in Nederland helpen om dit ook te realiseren.

Everybody Matters - Bob Chapman en Raj Sisodia

Het boek bestaat uit twee delen:

  • de reis
  • De handleiding

De reis

Bob Chapman is zelf opgeleid als accountant en heeft ook bij grote accountancy- en adviesbedrijven gewerkt voordat hij door zijn vader werd gevraagd om te komen werken bij Barry-Wehmiller. Bob Chapman was gewend om kapitalistisch te denken in functies en kosten, schrappen wanneer dat nodig was. Optimaliseren voor de aandeelhouder.

Drie momenten voor Chapman die zijn inzicht en werkwijze volledig veranderde:

  • De energie van medewerkers in de kantine voordat de werkdag begon en hoe de energie eruit sijpelde toen ze aan het werk gingen. “Waarom kan werk niet leuk zijn?”
  • De pastoor in de kerk die in een uur heel veel mensen raakt met zijn preek. “Wij raken mensen niet een uur maar veel langer.”
  • Bruiloft van dochter van een goede vriend die haar dochter weggaf tijdens de ceremonie. Je wilt dat je dochter goed terecht komt. “Iedere werknemer is iemand’s kind.”

Ze hadden bijvoorbeeld een document vastgelegd met de regels (checklist) voor leiderschap. Waarop een medewerker reageerde, mooie woorden maar dit hadden ze vaker gezien zoals bij Enron. Wat konden zij doen om dit echt waar te maken?

Daarop gingen ze met iedereen in gesprek en vroegen wat ze als leiders konden verbeteren om deze checklist waar te maken. Dat leverde enorm veel inzichten en verbeteringen op.

Het boek staat vol met voorbeelden uit de praktijk bij Barry-Wehmiller waar ze tegenaan liepen en hoe ze dit hebben opgelost door vooral te luisteren en actie te ondernemen. Vertrouwen hebben in alle medewerkers.

Voor Chapman en Barry-Wehmiller gaat het om de mensen en de winst in evenwicht. Het product is de wat en de mens is de why (Sinek).

De grootse missie van het bedrijf heeft veel weg van de 8th habit – Steven Covey die we eerder bespraken.

De handleiding

Het tweede deel van het boek beschrijft de belangrijkste elementen hoe ze dit bereikt hebben en hoe jij dit kunt toepassen in jouw bedrijf. De elementen in het kort:

De nieuwe ideale toekomst

Een visualatie sessie waarin ze niet kijken naar de cijfers van afgelopen jaar en daar een paar procent bovenop doen, maar onderzoeken wat ze met elkaar over drie jaar kunnen realiseren. Wat is de impact die ze kunnen hebben op de mensen en de klanten?

Een nieuwe manier om te leiden

Hierin komt de leiderschap checklist naar voren en daarnaast de drie belangrijke elementen voor iedere leider:

  1. Aandachtig luisteren
  2. Authentiek kwetsbaar 
  3. Moedig geduld

Het proces menselijker maken

Lean wordt hier besproken, maar dan verbeteren vanuit de menselijke kant. Iedereen denkt mee. Waarbij je iedereen het vertrouwen geeft dat de baan niet op de tocht staat.

Verantwoordelijke vrijheid cultiveren

Vrijheid – de mogelijkheid om zelf te kiezen eigenaarschap over dingen die je doet

Verantwoordelijk – dat de keuzes worden gemaakt rekening houdend met anderen en de vereisten van het bedrijf

Erkenning en viering

Veel aandacht om mensen in de spotlight te zetten met allemaal uitspraken van anderen waarom ze jou hebben gekozen. Typische Amerikaans, maar wat doet de viering van een teamlid met de andere leden?

Leiders opleiden 

Een eigen academie waarin de belangrijkste workshops zijn voor leiderschap en communicatie vaardigheden. Iedereen kan de workshops volgen.

Luister naar deze aflevering

Beluister hier ons gesprek waarin ik vooral heel enthousiast praat over een aantal elementen uit het boek. Tom laat zien wat de rol is van de christelijke achtergrond van Chapman die telkens weer terugkomt.

In een ruim half uur delen wij dit boek met jou. Een half uur met kennis die je tot je neemt terwijl je wandelt, loopt of rijd bijvoorbeeld.

Leerpunten 

Een aantal belangrijke dingen die ik geleerd heb uit dit boek zijn:

  • Dat goed leiderschap direct gekoppeld is aan goed luisteren en geduld bewaren.
  • Wil je het beste uit je bedrijf halen dan besteed je aandacht aan de onwikkeling van je mensen.
  • Geef mensen vertrouwen en je krijgt er alles voor terug.
  • Wat we geleerd hebben over management en de groei van een bedrijf diep geworteld zit en dat het tijd kost om daar van los te komen.

Video van deze aflevering

Bekijk ons gesprek op video:

Mocht je het nog niet gemerkt hebben Tom en ik vinden het een geweldig boek. Everybody Matters is een waardevol boek wanneer jij meer naar een mensgericht berijf wilt groeien, waarin winst en mensen even belangrijk zijn

Animatie van het boek

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.