Facebook Insight – de statistieken van je bedrijfspagina

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

jan 02

Als je een aantal volgers hebt van je Facebook pagina, wil je graag weten wat ze lezen, waar ze vandaan komen, of er meer of juist minder komen. Daarvoor heb je toegang tot Facebook Insights. Zo kun je meer leren over je bezoekers en fans en hoe je meer fans kunt krijgen.

Je hebt toegang tot Facebook Insight als je meer dan 30 volgers op je pagina hebt.
Waar vind je het? Op 2 plekken, onder ieder bericht en een aparte pagina.
Onder ieder bericht:

Het bericht heeft 6 reacties en 6 mensen vinden het leuk, totaal 12. Aantal reacties delen over aantal weergaven 12/325 = 3,69%.

Deze aparte pagina bereik je via dit overzicht aan de linkerkant van je pagina:

Facebook Insights Gebruikers

Door op ‘Zie details’ te klikken, kun je nog meer te weten komen:
Dagelijks Actieve Gebruikers

Wat je ziet is dat de statistieken een aantal dagen achterlopen, 2-3 dagen.
Je kunt terugkijken naar piekmomenten, welk soort status update heb je geplaatst waar bezoekers op gereageerd hebben. Je kunt dan dus meer van dat soort berichten plaatsen. Wat je ook ziet is, het aantal fans dat je bericht niet gewenst vinden. Kijk terug naar die dag en welk soort bericht heb je gestuurd.

De piek aan het einde had vooral te maken met een ‘Gelukkig nieuw jaar’ bericht. Dus heel persoonlijk.

Demografische gegevens

Logisch het grootste deel van de bezoekers komt uit Nederland en heeft Nederlands ingesteld als taal. Ongeveer 30 Nederlandse bezoekers gebruikt Engels als taal op Facebook. Bij bezoekers uit België is dit aantal hoger of ze hebben Nederlands ingesteld.

Bezigheid

Het grootste deel van de (nieuwe) bezoekers land op de welkom tab, heb ik ook zo ingesteld. De fans landen op het prikbord. Een deel van de nieuwe bezoekers, bekijkt de info tab en de andere op maat gemaakte tabs als, Gratis tips en FB bronnen. De andere standaard tabs worden minder bezocht.

De meest bezochte tabs zijn ook standaard in beeld de andere tabs moeten worden bezocht met een extra actie.

Mediaconsumptie

Dit zijn als mensen doorklikken op een video- of audio-opname of een foto. Dit hangt natuurlijk nauw samen met hoeveel media je publiceert.

Facebook Insights Interactie

Stream Posts

Hier heb je in een overzicht de meest actieve updates van de afgelopen maand.

Pagina-activiteit

Als mensen echt actief worden op je pagina, plaatsen ze zelf berichten of taggen ze je pagina. Dit zijn updates van fans op jouw pagina. Dit zegt iets over hoe bereid jouw volgers zijn om te interacteren via je pagina.

Inspiratie: How To Use Facebook Insights To Improve Your Page

Kijk naar je statistieken en onderzoek de vragen:

  • Ben jij tevreden over het aantal reacties die je krijgt op een artikel?
  • Welk artikel kreeg meer en minder reacties dan gemiddeld?
  • Op welk soort artikel krijg je een ‘ongewenst’?
  • Wat zorgde voor een piek in actieve gebruikers?
  • Bezoeken de mensen de tabs die jij ook graag wilt dat ze bezoeken?
  • Waar komen bezoekers vooral vandaag en hoe kan ik dat uitbreiden?
  • Dragen de video, audio en/of foto’s bij aan verkeer?
  • Welke dagen krijg je de meeste reacties en moet je dus vooral updates plaatsen?

Ik hoor graag of jij opvallende zaken vindt in jouw statistieken.
Deze statistieken heb je dus alleen van je pagina’s. Nog een reden om voor je bedrijf een pagina op te zetten in plaats van een persoonlijk profiel.
Plaats je reactie hieronder of reageer via Facebook

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.

Comments are closed