Facebook en klanten krijgen voor zelfstandige professionals

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

jul 15

Facebook is een social newerk site, net als Hyves bijvoorbeeld. Hyves heeft februari 2009 7,5 miljoen leden en 5,9 miljoen unieke bezoekers die maand. Facebook is No2 in Nederland met 1 miljoen unieke bezoekers diezelfde maand.

facebook-logo-smOpvallend aan deze cijfers is dat Facebook in een jaar tijd gegroeid is met 337% en Hyves groeide in die tijd met 14 procent. Doordat Facebook in 2008 in Europa allemaal vertalingen heeft gemaakt van de site oa Nederlands, Frans, Spaans, Duits is Facebook de No 6 website wereldwijd.

Het ziet er naar uit dat met het steeds internationaler worden van ons relatienetwerk de populariteit van Facebook alleen maar verder zal toenemen. De meeste mensen die je kent hebben al wel een profiel op Hyves maar ik verwacht dat het niet meer lang zal duren dat ze ook een profiel hebben op Facebook.

De leeftijd van mensen waarmee ik verbonden ben op Facebook is ook hoger dan op Hyves. De berichten die ik ontvang op Facebook zijn anders dan op Hyves. Voor mij is Hyves meer ontspannen, meer pret en Facebook meer professioneel.

Hoewel ik ook Amerikanen in mijn netwerk op Twitter ken die Facebook alleen gebruiken om prive te verbinden, dus geen ‘zakelijke’ contacten. De updates die ze op Facebook plaatsen zijn bedoeld voor vrienden en familie; “Berichten die mijn moeder ook begrijpt en niet van belang zijn voor mijn andere contacten.”

1. Maak je profielpagina

Je start met het maken van een account op Facebook; jouw profielpagina. Deze profielpagina is een profiel van jou persoonlijk, dus niet van je bedrijf. Dit staat vermeld ook in de voorwaarden van Facebook. Netwerken op Facebook gaat om persoonlijk contact.

Als je nog geen profiel hebt in Facebook dan ga je naar Facebook.com en vult de gevraagde gegevens in:
facebook-aanmelden

Is je profiel aangemaakt dan kun je onder de tab ‘info’ veel over jezelf vertellen. Deel zo veel mogelijk informatie zodat het verbinden met andere mensen eenvoudiger wordt. Je netwerk kan zo vertrouwen in je krijgen en sneller een verzoek om te verbinden accepteren.

Algemene gegevens
In het eerste deel – algemene gegevens – vertel je wanneer en waar je geboren bent. Verbindingen in je familie binnen Facebook als bijvoorbeeld je partner, kinderen, broer(s) of zus(sen) ook een profiel hebben in Facebook.

Verder kun je kwijt wat je in Facebook wil doen, wat je geloofsovertuiging en politieke voorkeur is. Het hoeft allemaal niet. Je kunt via de privacy instellingen ook bepalen wie wat krijgt te zien.
facebook-profiel-algemene-gegevens

Persoonlijke gegevens
In dit onderdeel vertel je dus echt wat meer over jezelf, waar je van houd, je interesses en bezigheden. Dit is het deel waar mensen je beter kunnen leren kennen. Dit geeft ook een uitgebreider beeld van je als je het vergelijkt met LinkedIn bijvoorbeeld. Wees zo volledig mogelijk.
facebook-profiel-persoonlijke-gegevens

Contact gegevens
Hier kun je alle gegevens kwijt over hoe mensen contact met jou kunnen opnemen. Denk aan telefoon, email, maar ook Skype en Google Talk bijvoorbeeld. Je websites kun je hier ook kwijt; voor iedere URL een aparte regel.
facebook profiel contactgegevens

Opleiding en werk
Je hoeft hier niet al je opleidingen en werkzaamheden weer te geven. Geef wel je huidige baan aan, zeker als zelfstandige professional.
facebook-profiel-opleiding-werk

Facebook profiel volledig
Je profiel is nu volledig ingevuld voor Facebook en dit zien de vrienden van jou dus:
facebook-profiel-ingevuld

persoonlijke URL
De standaard URL die je van Facebook ziet er zo uit http://www.facebook.com/profile.php?id=502222196. Niet echt handig, zeker niet voor in de zoekresultaten, beter is bijvoorbeeld http://facebook.com/ernohannink

Hiervoor ga je naar http://www.facebook.com/username.

2. Maak een pagina over je bedrijf

Je profiel is dus persoonlijk en gaat over jou. Promotie voor jouw bedrijf kun je maken op een pagina. Het leuke van je eigen profiel is dat je vrienden krijgt. Een wederzijdse bevestiging dat je elkaar kent of interessant genoeg vindt om mee te verbinden. Op een pagina krijg je fans. Mensen kunnen zo met 1 klik fan worden van je bedrijf of boek bijvoorbeeld.

De belangrijkste reden om een pagina te starten naast je profiel;
Je pagina wordt geindexeerd binnen en buiten Facebook, dus ook door Google.
Het aantal fans dat je kunt krijgen is niet gelimiteerd terwijl je niet meer dan 5.000 ‘vrienden’ kunt krijgen op je profielpagina.
Met een pagina versterk je verder je eigen merk inclusief sleutelwoorden in de titel, goed voor SEO (zoekmachine optimalisatie).

Let goed op de naam die je kiest – je kunt deze niet meer wijzigen. Ook niet als je een spelfout maakt.
http://www.facebook.com/pages/create.php of je klikt op de link onderaan de pagina:
facebook-pages

Er is geen limit aan het aantal pagina’s dat je kunt creeëren. Je kunt voor ieder product een pagina maken, of voor meerdere bedrijven die je hebt….

Facebook heeft standaard een aantal applicaties die je kunt gebruiken zoals Notities, Foto’s, Discussies, Evenementen en Video. Daarnaast kun je dezelfde applicaties toevoegen als aan je profiel zie punt 4. Enkele applicaties die handig zijn voor de pagina van je bedrijf:

  • StaticFBML – hiermee kun je HTML op pagina opnemen
  • Flash Player – flash animaties op je pagina plaatsen kan met deze applicatie
  • YouTube Box – Plaats je YouTube video’s op je pagina
  • Simply RSS – voeg de RSS van je weblog toe

Dit is mijn pagina op Facebook – Word Fan :0)
facebook-pagina-erno-hannink

Gebruik de about box aan de linkerkant om met zoekwoorden aan te geven wie je bent, wie je helpt (doelgroep) en wat je oplost.
Net als in de profiel pagina kun je op de info tab meer informatie kwijt. Deze keer gaat het dus over je bedrijf. Plaats de links naar je website en weblog op je info pagina.

URL voor je pagina
Als je Facebook pagina al langer actief is en je hebt meer dan 100 fans dan kun je de URL mooier en korter maken. Hiervoor ga je naar: http://www.facebook.com/username

Enkele andere goed opgezette pagina’s op Facebook:

3. Maak een groep

Op een pagina ben jij de leider, de eigenaar. Jij bepaalt vooral wat er getoond en geschreven wordt. Jij zet de toon. Als je liever iets wil opzetten voor meer mensen zet je een groep op. In een groep kun je meerdere mensen zorgen voor activiteit en onderhoud.

Als je dus bijvoorbeeld een evenement gaat organiseren met een aantal mensen is het goed om een groep op te starten.

Let goed op de naam die je kiest – je kunt deze niet meer wijzigen. Ook spelfouten kun je niet aanpassen. Als je een fout hebt gemaakt of toch liever een andere titel wil kun je beter direct een nieuwe groep aanmaken.
Hiervoor ga je naar: http://www.facebook.com/groups/create.php of je klikt op de link onderaan de pagina:

facebook-groepen

facebook-groep-voorbeeld

4. Voeg applicaties toe aan je profiel

Wil je meer informatie toevoegen aan je site, vooral zakelijke informatie, ga dan naar applicaties.
facebook-toepassingen

Enkele handige applicaties voor zakelijk gebruik:

In dit overzicht vind je nog veel meer applicaties.

Tip

Wil je nog meer leren over Facebook dan is Mari Smith een zeer interessante en leuke dame om te volgen. Mari Smith is Facebook (en Twitter) expert. Zie bijvoorbeeld haar site WhyFacebook vol me tips en uitleg. Dit is haar pagina op Facebook en @marismith op Twitter.

Verbind met mij op Facebook en wordt fan van mijn pagina’s:
Erno Hannink – Social Media voor Zelfstandigen Specialist
Erno Hannink – Social Media for Independent Professionals Specialist
Laat de klant naar jou komen

Bronnen:

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Comments are closed