Focus in social media – welke platformen zijn echt belangrijk

De maand augustus staat in het teken van focus voor mij. Bepalen wat het belangrijkste is dat we hebben te doen. Ritme en gewoontes.

In de afgelopen jaren zijn er enorm veel sociale media platformen ontstaan. Sommige van deze platformen zijn heel populair zoals Facebook en andere zijn veel kleiner zoals Ello.

Het is onmogelijk om je op al deze platformen zichtbaar te maken. Dat is gelukkig ook helemaal niet nodig.
Focus in social media.

Focus social media


Ik focus me op een paar platformen en daarmee neemt mijn online zichtbaarheid enorm toe.

Aan welke platformen moet ik mijn aandacht geven? Aan hoeveel platformen? De grootste? Of juist niet?

Laat ik beginnen met uit te leggen op welke platformen ik me concentreer en waarom.

Focus op creatie

Het belangrijkste wat ik doe is content maken. Meer creatie in plaats van consumptie. Met consumptie bedoel ik berichtjes lezen op Facebook, artikelen lezen op LinkedIn, updates in Twitter, video’s bekijken op Youtube etc.

De consumptie van content draagt niet bij aan mijn online zichtbaarheid. Content creatie, publiceren en content delen draagt daar wel aan bij.

Creatie is dus veel belangrijker dan consumptie voor mij. Ik verwacht niet dat jij dit ook gaat doen, ik vertel alleen wat ik doe en wat werkt voor mij.

Deel ik een update op Facebook of een interessante tweet op Twitter dan voeg ik daar meestal een opmerking aan toe. Waarom vind ik dit interessant. Waarom deel ik dit.

Niet direct creatie, maar wel curatie (dit betekent: verzamelen, ordenen, bewerken en delen van bestaande content). Hiervoor moet ik natuurlijk wel berichten en updates lezen.

Dit doe ik beperkt en zo veel mogelijk op vaste momenten van de dag. Onder andere tussen twee Pomodoros, ik heb dan maar 5 minuten. Dan kan ik kort wat lezen en ergens op reageren voordat ik weer verder ga met een Pomodoro om te schrijven bijvoorbeeld.

Daarnaast lees ik boeken. Iedere ochtend lees ik ongeveer een uur. De kennis die ik daarmee op doe gebruik ik om mijzelf of mijn bedrijf te verbeteren. Dit gebruik ik ook weer in de artikelen die ik schrijf of een podcast aflevering die ik opneem over het boek of met de auteur.

Wat voor mij voor veel rust en focus heeft gezorgd is alle meldingen van nieuwe berichten op mijn telefoon, tablet en laptop uit te zetten. Geen rood vierkantje meer met het aantal berichten dat ik nog niet gelezen heb. Geen trillingen meer als er een nieuw bericht of e-mail is.

Die meldingen vragen ongemerkt aandacht en ‘dwingen’ mij onbewust te controleren of er iets ‘belangrijks’ tussen staat.

Die meldingen zijn niet nodig. Ik weet wel dat er nieuwe updates, meldingen en e-mails zijn. Ik bepaal zelf wel wanneer ik deze lees. De app bepaalt dat niet meer voor mij.

Consuminder en creëer meer.

Vorm en platform

Content kun je publiceren in verschillen vormen zoals, audio, video, tekst en afbeeldingen. Ieder platform heeft zo zijn eigen voorkeur voor een vorm.

Dit zijn de platformen die ik op dit moment vooral gebruik en waar ik de meeste respons krijg.

Video

Een video plaats ik op mijn Facebook pagina en soms ook in mijn Facebook profiel. Het ligt een beetje aan de inhoud van de video.

Facebook is op dit moment bezig om video veel aandacht te geven in de tijdlijn. Het aantal views vertekent wel een beetje want na enkele seconden afspelen van de video telt Facebook het al als een view.

Dit gebeurt bijvoorbeeld als de video automatisch begint af te spelen in je tijdlijn. Terwijl je dan nog niet echt kijkt naar de video, je mist ook nog de audio bijvoorbeeld. En weer een view, maar niet echt bekeken.

Wat je wel ziet is dat het bereik van een video op Facebook hoger ligt dan een tekstbericht. Een video krijgt dan snel al meer Likes en wordt vaker gedeeld.

De video plaats ik standaard ook op Youtube. Het grootste video platform online op dit moment en onderdeel van Google. Hierdoor wordt een video ook vaak in de zoekresultaten van Google getoond. Weer een kans om gevonden te worden.

Video: Facebook en Youtube

Audio

Van de interviews met bijzondere en succesvolle coaches maak ik audio-opnames voor mijn podcast. Van het Verdubbelboek (gratis downloaden) heb ik ook audio-opnames gemaakt.

Deze audio-opnames upload ik naar een apart platform zodat ze niet te veel bandbreedte van mijn eigen domein in beslag nemen. Dit platform is Libsyn.

Daarna voeg ik de opname toe aan een artikel op mijn Power Platform met de BluBrry plugin. Door het te publiceren via deze plugin op mijn Power Platform komt de opname automatisch in iTunes.

Iedere aflevering komt op naast iTunes ook automatisch in Stitcher, Player.fm en nog een paar podcast platformen. De grootste en belangrijkste is op dit moment iTunes. Dit enorme netwerk van podcasts en luisteraars zorgt voor nieuwe luisteraars naar de interviews.

Audio: iTunes

Foto en afbeelding

Tekenen is niet iets wat ik goed kan. Misschien ooit eens, wanneer ik tijd over heb. 😉

Foto’s maken van dingen die mij opvallen kan ik beter. Tijdens het reizen of mijn wandelingen maak ik regelmatig foto’s.

Deze foto’s deel ik het liefste op Instagram. Een perfect platform en app om foto’s te delen met anderen.

Door slim gebruik te maken van tags (bijvoorbeeld #red #garden #tuin) krijgen veel meer mensen de foto te zien dan alleen je volgers.

Foto’s en afbeeldingen krijgen ook veel aandacht in Facebook. Een artikel dat ik plaats vanuit mijn blog met een link krijgt meer verkeer als ik deze plaats als afbeelding met introductie tekst en link als beschrijving (voorbeeld).

Foto’s: Instagram

Vragen

Vragen stel ik op Twitter, Facebook of Quora. Op Twitter krijg ik sneller reacties, maar ook minder reacties. Op Facebook duurt het wat langer maar krijg ik wel meer reacties. Zeker als ik de vraag in een toepasselijke Facebook groep stel.

Op Twitter is het goed om de #dtv of #durftevragen hashtag toe te voegen aan een vraag. Dan krijg ik meer reacties.

Wil ik dat een vraag echt aandacht krijg dan stel ik deze graag op Quora – in het Engels.

Vragen: Facebook en Twitter

Community

Het liefst bouw ik aan de plek op mijn eigen domein waar ik mensen kan helpen, waar ze elkaar kunnen helpen. Een plek waar ik artikelen kan plaatsen alleen voor de leden, video, interviews, audio, boekjes. Een plek waar ik de controle over heb, the Vault.

De meest eenvoudige plek om een community te starten, een netwerk van mensen bij elkaar te brengen is Facebook. Zeker als je een platform wilt opzetten voor leads (nog geen klant) dan werkt het perfect.

Het voordeel van een community op Facebook is dat mensen de berichten in de community zien in hun nieuwsoverzicht. Bijna iedereen is meerdere keren per dag op Facebook en voor een langere tijd.

Een Facebook groep, open of besloten, werkt heel goed om een community te bouwen. Zoals de community voor Verdubbelaars, voor coaches die hun bedrijf willen verdubbelen.

Zo ben ik zelf ook lid van een aantal groepen die heel waardevol zijn. Deze groepen staan vol met tips over online marketing. Dit is ook de plek waar ik goede antwoorden krijg op vraag over online marketing.

Voor klanten stop ik met het gebruik van Facebook groepen. Daar heb ik mijn eigen platform voor. Een platform met veel meer controle.

Deze klanten weten wat ze van mij kunnen verwachten. Ze krijgen wekelijks een e-mail over nieuwe artikelen of interessante discussies. Maandelijks is er een online ontmoeting. Hiermee krijgen we de deelnemers regelmatig in het platform. Niet zo vaak als Facebook, maar toch.

Community: eigen Facebook groep

Artikelen

Een artikel schrijven kan op verschillende platformen. Je kunt een artikel schrijven (400+ woorden) in LinkedIn, Quora, Medium, Tumblr en op nog veel meer plekken.

De belangrijkste plek voor het publiceren van een artikel is mijn Power Platform, decideforimpact.com.

Daarnaast plaats ik het zelfde artikel na een paar dagen op LinkedIn, Medium en Quora. Dit is iets waar ik de komende weken aandacht aan ga schenken.

Deze platformen hebben al bezoekers. Veel van deze mensen zouden anders mijn artikelen niet zien omdat ze zelden of nooit op decideforimpact.com komen.

Voor de volledigheid een Power Platform is de combinatie van een website en weblog. De plek waar je jouw producten aanbiedt en artikelen publiceert die snel worden gevonden door de zoekmachines.

Artikel: Power Platform

Kennismaken

Vanaf het begin is Twitter de belangrijkste plek geweest waar je eenvoudig in gesprek kunt komen met andere mensen. Vooral mensen die je daarvoor niet kende. Op Twitter kun je eenvoudig iemand volgen zonder dat ze jou moeten volgen.

Voor mij is Twitter open en direct. Je kunt eenvoudig iemand een vraag stellen en je krijgt vaak snel antwoord.

Je kan ook een vraag stellen in Facebook maar het is daar veel lastiger. Een bericht op iemand zijn tijdlijn plaatsen kan alleen als je vrienden bent. Een bericht aan iemand sturen verdwijnt in een verstopte inbox als je geen vrienden bent.

Twitter gaat vooral over de interactie en niet alleen maar zenden. Zoek de leuke gesprekken op en reageer.

Kennismaken: Twitter

Nieuwe platformen

Telkens weer duiken er nieuwe platformen op die via Facebook, Twitter of LinkedIn of andere media veel aandacht krijgen. Je hebt de laatste tijd vast wel eens wat gehoord over Snapchat, Periscope, Meerkat of Ello.

Wat moet je daar nu mee?

Ze zijn allemaal leuk en er zijn altijd mensen die veel klanten aantrekken met deze platformen. Vaak hebben ze dan een training te koop om jou te laten zien hoe je dit ook kunt bereiken.

Meer aandacht voor deze platformen betekent meer behoefte aan dit soort trainingen.

De belangrijkste vragen die je moet stellen of een ‘nieuw’ platform interessant is voor jou en je coachingsbedrijf:

  1. zit mijn klant er?
  2. vind ik het leuk?

Een platform als Periscope is gaaf, nieuw, spannend want je werkt met video en het verspreid zich via Twitter. Zit jouw klant op Twitter? Zit jouw klant op een nieuw platform als Periscope?

Nog niet? Houd het dan in de gaten, speel er af en toe mee, maar besteed er niet te veel tijd aan.

Ik focus me op deze platformen die voor mij echt van belang zijn. Daar zit mijn klant en ik vind het leuk om ze bij te houden.

Persoonlijke interactie

Met de relatiemethode uit het boek ‘The Referral for a Lifetime’ (Bol) ga ik de komende tijd meer de persoonlijke interactie aan op Facebook en Twitter.

De relatiemethode bestaat uit de volgende stappen:

  1. de 250×250 lijst – een lijst van 250 relaties
  2. ABC de database – A contacten (ongeveer 25), B contacten (ongeveer 50) en C contacten (ongeveer 175).
  3. Laat het me weten. Kan ik helpen?
  4. Houd contact. Consistent, persoonlijk en systematisch.

Het gaat over actief contact met je relaties onderhouden en geven. Ook hier weer focus. Ik kan niet actief contact houden met iedereen die ik volg in Twitter of vrienden in Facebook.

Een systeem met 250 contacten, waar de 25 meer persoonlijke aandacht krijgen, dat kan ik wel. Door deze relaties te laten ervaren hoe jij werkt. Wat de waarde is van onze relatie en regelmatig contact kan ik vragen om een referentie.

Actief vragen of zij iemand kennen die ik ook kan helpen. Dat heeft mijn focus. Meer tijd in 1-op-1 contact met een beperkte groep relaties.

In een later artikel meer over de relatiemethode.

Altijd mijn eigen domein

De belangrijkste acties voor mij zijn:

  1. Lezen
  2. Schrijven
  3. Interviews
  4. Team bouwen

Met deze 4 activiteiten bouw ik continue aan mijn domein, aan mijn Power Platformen.

Een artikel komt ten eerste op decideforimpact.com, dan op LinkedIn, Medium en Quora.

Een audio-opname publiceer ik op mijn Power Platform, en komt daarmee automatisch in iTunes. In de aflevering noem ik links  van mijn Power Platform.

Een video-opname komt op Facebook en Youtube. In een artikel op mijn Power Platform embed ik dan de video. Ja, dat kan ook met een Facebook video.

Publiceer altijd (ook) op je eigen domein

credit: Shutterstock

Jouw social media focus

Op welke sociale netwerk site kun je het beste jouw klanten en potentiële klanten ontmoeten?
Wat wordt het platform waar jij je de komende 4 maanden op gaat focussen?

Deze focus zorgt voor rust in je hoofd en ruimte in je agenda 🙂
Deel hieronder wat jouw focus platform wordt.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.