Het grote gat tussen een goede beslissing en een goed resultaat

Door Erno Hannink | Impact beslissingen

dec 15

“There’s a huge gap between a good decision and a good outcome. 

A good decision is based on what we know of the options and the odds. 

A good outcome happens or it doesn’t: it is a consequence of the odds, not the hidden answer.”

Annie Duke – former world champion of poker and decision strategist

We zien het nu in de coronasituatie: de vertegenwoordigers van het land nemen belangrijke en lastige beslissingen. Omringd door vele experts nemen ze beslissingen waarvan ze verwachten dat ze op dat moment goed zijn.

Tegelijkertijd zien we dat de resultaten niet altijd zijn zoals verwacht. Sterker nog: beslissingen lijken soms een averechts effect te hebben. Is dat het resultaat van de beslissing of van andere effecten?

De kern is het beslissingsproces

Tijdens een gesprek in de podcast van Tim Ferriss met Jim Collins begon ik ineens te begrijpen hoe belangrijk het is om beslissingsproces te verbeteren in plaats van dat je je concentreert op de uitkomst van de beslissingen. Dat is de reden dat ik een beslissingenboek ben gestart en een actie in mijn agenda plan om na een aantal maanden iedere grote beslissingen te evalueren. Ik wil niet de uitkomst evalueren, maar het proces.

In presentaties over het nemen van betere bewuste beslissingen (systeem 2, Kahneman) geef ik het volgende voorbeeld uit de praktijk.

Stel, je hebt op basis van de groei van je bedrijf in 2019, het aantal medewerkers dat je hebt en de verwachtingen voor de komende tijd besloten dat je moet verhuizen naar een groter pand.

Dan neemt de coronavirus de wereld over en kondigt de minister-president een lockdown af in maart 2020. We moeten en gaan zoveel mogelijk vanuit huis werken. Dit heeft uiteraard een grote impact op het aantal mensen dat op kantoor werkt. Was daarmee je keuze om te verhuizen een slechte keuze?

Dan blijkt jouw dienst een cruciale rol te spelen voor mensen, vooral nu. Als het stof is neergedaald en de mensen gewend zijn geraakt aan de nieuwe werksituatie bestellen ze nog meer jouw diensten. Je moet zelfs uitbreiden, er komen weer meer mensen naar kantoor. Het pand waar je bent ingetrokken is hard nodig. Was daarmee de beslissing om te verhuizen een goede keuze?

Hoe reageer je

Wat er gebeurt nadat je een beslissing hebt genomen kun je niet voorzien op het moment van de beslissing. Op het moment van de beslissing gebruik je de informatie uit het verleden en ga je ervan uit dat trends uit dat verleden zich voortzetten. Dat is heel logisch in een stabiele wereld. Mijn brein vindt het ook fijn om uit te gaan van een stabiele wereld. Maar de wereld is niet stabiel, er veranderen continu veel dingen waar je geen invloed op hebt.

Waar heb je wel invloed op? Hoe je op die verandering reageert:

  • Steek je de kop in het zand;
  • verzet je je;
  • ontwikkel je jezelf en het bedrijf?

Op sommige momenten is rust bewaren belangrijk, op andere momenten is het belangrijk om snel te schakelen. Zo moet je soms een verandering aanbrengen in je aanbod. Wat goed is voor jouw bedrijf bepaal je samen met je team. Bel je klanten, stel vragen en luister goed naar wat er bij ze gebeurt. Wat kun je met die informatie?

Onthoud dat wanneer je beslissing het resultaat heeft dat je vooraf had bedacht, dat meestal een kwestie van geluk is.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.