Geefhand en neemhand – greenwashing

Door Erno Hannink | Impact

mei 21

Tijdens het wandelen of hardlopen raap ik regelmatig zwerfafval op, vooral blikjes, plastic flesjes en mondkapjes. Op mijn looproutes weet ik precies waar ik de volgende prullenbak tegenkom. Het voelt als een kleine moeite om het afval op te rapen en in de prullenbak te gooien. Maar wat draagt dit eigenlijk bij? Hoeveel impact heb ik hiermee? Nauwelijks iets.

De bedrijven die hun producten blijven verpakken in wegwerpplastic, geen statiegeld willen invoeren op hun plastic flesjes, glas of blikjes; de bedrijven die liever geld steken in campagnes om mij als consument met een schuldgevoel op te schepen, omdat ik rotzooi maak: dit doen ze al sinds 1950, geen wonder dat in mijn brein de gedachte zit: ik maak afval dus ik moet het opruimen en goed scheiden in de grijze, groene, blauwe of oranje ton. Lees over de bekende huilende-indiaancampagne geanalyseerd of meer gefileerd in dit artikel

“the entire anti-litter movement was initiated by a consortium of industry groups who wanted to divert the nation’s attention away from even more radical legislation to control the amount of waste these companies were putting out.” 

via Mother Jones

Grootse beloftes van de geef hand

De laatste paar jaar zie je allerlei corporates beloftes doen over dingen die ze zullen bereiken voor een beter milieu in 2030, 2040 of 2050. Het klinkt heel groots, maar tot die tijd gaan we rustig door met vervuilen door meer wegwerpproducten te maken en te verkopen, omdat het zo lekker verdient. De beloftes realiseren is voor een volgende CEO.

Zo belooft Coca-Cola al jaren dat ze het aantal wegwerpplastic flesjes terug zullen dringen, maar in de jaarverslagen zie je alleen maar een toename van verkopen, omzet en dus ook van afval. Waarbij ze tegelijkertijd de overheden beïnvloeden en traineren om geen statiegeld op verpakking in te voeren. Ze hebben zogenaamd nog niet de expertise en logistiek in huis om dit uit te voeren, daarvoor vragen ze iedere vijf jaar nog een paar jaar de tijd. Mede door de bedrijven die ‘water’ in flessen en frisdrank verkopen en die onderdeel zijn van Coca-Cola zijn ze de grootste vervuilers van onze straten en daarmee de oceaan.

Met intensieve campagnes wordt ons als consument wijsgemaakt dat wij de vervuilers zijn en onze eigen rotzooi moeten opruimen. Het klinkt zo logisch dat we denken dat dit klopt. Terwijl deze bedrijven tegelijkertijd ons verleiden om meer water in flessen te kopen. De nieuwste trend is water waaraan vitamines zijn toegevoegd. Vitamines die je al genoeg binnenkrijgt, en mede dankzij het ‘water’ krijg je er ook nog eens wat suikers bij. Terwijl het water uit onze kranen in Nederland perfect is voor ons lichaam.

Ze strooien ons zand in de ogen door beloftes te doen voor een beter milieu van 10 miljard terwijl ze tegelijkertijd de consument verleiden om meer te kopen. Door het kopen zo eenvoudig mogelijk te maken zodat we nog meer consumeren. En de producten die ze verkopen worden gemaakt in gebieden waar de arbeidsomstandigheden miserabel zijn en de milieueisen minimaal. Zodat de kassa blijft rinkelen. De planeet en de maatschappij zijn van latere zorg, en voor een ander.

Deze video van Russell Brand raakte me dan ook. Kijk zelf.

Met spiegels en kralen worden we verleid om naar de geefhand te kijken, terwijl buiten ons zicht de neemhand kan blijven graaien. Verwarring zaaien is een goede strategie om voorlopig door te kunnen gaan met het produceren en verkopen van tabak, fossiele brandstoffen, modegevoelige wegwerpspullen die eerder stuk gaan dan nodig is.

Welke rol wil jij hierin spelen als ondernemer?

Wil je net als Dwarfs groeikapitaal verbruiken om webshops die Bol.com en Amazon als platform gebruiken te kopen voor nog meer winst voor jezelf? Wil je omzet, groei en winst voor jezelf en de aandeelhouders als belangrijkste focus? Dat is het Anglo-Amerikaans ondernemen in optima forma, en we zijn er nog trots op ook.

Of ga je groeien met je bedrijf op de Europese manier, waarbij je rekening houdt met de maatschappij en de planeet?

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.