Geef je visitekaartje en je krijgt vertrouwen

Door Erno Hannink | Branding

jun 29

Ruim 3 jaren heb ik als zelfstandige gewerkt zonder visitekaartje. Nu gebruik ik ze wel maar het kan nog beter. Wat staat er op jouw visitekaartje? Laat het ons zien.

Het concept zonder visitekaartje was eenvoudig. Als het gesprek afloopt en de gesprekspartner vroeg naar mijn visitekaartje dan zei ik “Die heb ik niet. Mag ik jouw visitekaartje? Dan krijg je een e-mail met mijn gegevens.”

Deze werkwijze heeft een aantal voordelen.

  • Jij krijgt een visitekaartje en de actie ligt bij jou
  • Je kunt een mail sturen en zo zit je mailadres gelijk in hun mailprogramma
  • Zoeken naar een mail is eenvoudiger dan bladeren door een stapel visitekaartjes
  • Gesprekstof
  • Je bespaart op visitekaartjes – kosten en milieu πŸ™‚

Wat gebeurt er nu nog wel eens? Je gesprekspartner heeft geen visitekaartje bij zich en vraagt die van jou. Jij wilt graag met deze persoon verder in gesprek maar je hebt geen informatie. Er wordt dan gezegd “Geef me jouw visitekaartje en ik neem wel contact met jou op” en jij bent de actie kwijt. Zij hebben de actie in de hand.

Als het dan gebeurde dat mijn gesprekspartner ook geen visitekaartje bij zich had, dan noteerde ik haar/zijn e-mailadres en stuurde zelf een mail.

Nieuwe visitekaartjes

Vorig jaar ben ik naar een evenement in Chicago geweest waar ik een van de sprekers was. Visitekaartjes was hier heel belangrijk verzekerde de organisator mij. “Zorg dat je er voldoende bij je hebt. In onze zakelijke cultuur is het vreemd als je geen visitekaartjes hebt.”

Sinds mei 2010 heb ik dus visitekaartjes. Dit jaar was ik weer bij dit evenement (SOBCon). De kaartjes van het jaar er voor waren op en ik heb dus nieuwe laten maken.

Voor deze nieuwe visitekaartjes heb ik een aantal tips verwerkt die ik het jaar daarvoor had gekregen.

Geef vertrouwen

De bescheidenheid bij het uitdelen van visitekaartjes is niet slim. De potentiële klant toont interesse als ze naar je kaartje vragen. Net als een eerste bezoek op je website of je Facebook pagina, Twitter profiel, LinkedIn zoeken ze bij deze eerste ontmoeting naar meer informatie. Ze zoek naar informatie om je te vertrouwen.

Iedere potentiële klant heeft eerst vertrouwen in jou nodig voordat ze van je kunnen kopen. Een visitekaartje is een stapje in dat vertrouwen in jou, je bedrijf, en je aanbod.

Als mensen er om vragen, deel ze dan uit.

Nog steeds deel ik te weinig visitekaartjes uit. Bij presentaties bijvoorbeeld kan ik visitekaartjes neerleggen zodat mensen die (nog) geen boek willen kopen iets anders van mij meenemen, mijn visitekaartje.

Tijdens mijn laatste presentatie bij de Rabobank in Zutphen heb ik 12 boeken verkocht en er waren 60 mensen aanwezig. Dat is een resultaat van 20% en extra omzet van EUR 215,40.

En maar 1 persoon heeft mijn visitekaartje meegenomen, hij vroeg er speciaal naar. Van 15 mensen had ik het visitekaartje gekregen.

Mogelijk waren er onder de andere 45 deelnemers nog een aantal mensen bij die eerst wat meer vertrouwen in mij zochten. Een visitekaartje kan dat doen.

Verbeterpunten voor je nieuwe visitekaartje

Als ik zo door de visitekaartjes kijk die ik ontvang na presentaties bijvoorbeeld, dan vallen een paar dingen op en soms ontbreekt gewoon belangrijke informatie.

Onnodige tekst
Als jij 06-19708787 schrijft dan weet de lezer dat het gaat over je mobiele nummer. Je hoeft dan niet meer “Mobiel” of “M” voor dat nummer te zetten.
Dat zelfde geldt voor 0314 393966, dat is het telefoonnummer. Laat “Tel.:” gewoon weg. Of je e-mail adres “E”, kan ook weg. Verspilde informatie op dat kaartje.

Met www of zonder www
Voor je website geldt dat als deze goed is ingericht de www.ernohannink.nl en ernohannink.nl naar hetzelfde adres gaan. Controleer dit eens in de browser, heel belangrijk. Lees ook Jouw website bestaat niet voor de bezoeker De meeste mensen typen wel www. voor jouw internetadres. Hoeft dus niet op je kaartje.

Steeds meer internetadressen worden gebruikt zonder www., scheelt typewerk in de browser en voorkomt foutmeldingen. Het gebeurt jou vast ook wel eens dat je ww. of wwww. gebruikt en een foutmelding krijgt. Jouw doelgroep dus ook en het kan een punt zijn waardoor ze afhaakt.

E-mailadres persoonlijk en professioneel
Een visitekaartje met je naam, is persoonlijk. Gebruik dan ook een persoonlijk e-mail adres. Een info@ e-mailadres wordt minder persoonlijk ervaren. Het kost echt niets meer om je eigen naam te gebruiken als e-mailadres. Bijvoorbeeld erno@ernohannink.nl in plaats van info@ernohannink.nl. Een voornaam vind ik ook nog persoonlijker dan alleen een achternaam.

Als je een website adres hebt met je bedrijfsnaam gebruik dan ook dat e-mailadres. Een e-mailadres waarin niet je domeinnaam zit is een gemiste kans. E-mailadressen van hotmail.nl, live.nl,yahoo.com, gmail.com zorgen er voor dat het vertrouwen in jou een klein deukje oploopt.

10 seconden boodschap
Een logo is mooi, het kenmerk van je bedrijf, maar hoeft niet over je gehele visitekaartje. Vaak zegt het logo de ontvanger van je kaartje niet precies wat je doet. Veel belangrijker is dat je de 10 seconden boodschap op je kaartje hebt staan.

Deze boodschap zegt wie je doelgroep is, wat hun probleem is, hoe je het oplost en wat dit betekent voor je klant. Als ze later je visitekaartje weer in de handen hebben weten ze nog precies welke pijn jij oplost.

Foto
Een foto zorgt er voor dat mensen nog weten wie je ook al weer was. Een beeld roept snel het juiste verhaal in je geheugen op van het gesprek of de ontmoeting. Zorg dat je lacht op de foto want dat zorgt er voor dat de ander hierdoor meer open naar jou wordt.

Wat staat er tenminste op
Een aantal punten mogen niet ontbreken op je visitekaartje als je wilt dat mensen meer vertrouwen in je krijgen. Het is de volgende stap voor een nieuwe klant.

  • Naam en/of logo van je bedrijf
  • 10-seconden boodschap
  • Adres – ook al zullen ze je niet bezoeken, een fysiek adres geeft meer vertrouwen
  • telefoonnummer
  • persoonlijke e-mailadres
  • website adres

Notities maken
Zelf maak ik ook notities op het kaartje van de andere persoon. Zo schrijf ik de datum op en bij welke gelegenheid we elkaar ontmoet hebben zodat ik dat altijd terug kan vinden. Als ik iets moet doen schrijf ik ook de actie op het kaartje op.

Het is handig hier rekening mee te houden. Is je visitekaartje beschrijfbaar en is er nog ruimte over iets op te schrijven.

Visitekaartjes delen

OK, dit is mijn visitekaartje.

Dit is in het Engels en mogelijk een drempel, voor Nederland ga dus andere visitekaartjes maken en bij presentaties zo neerleggen zodat mensen deze eenvoudig mee kunnen nemen.

Nu die van jou

Hoe ziet jouw visitekaartje er uit? Maak een foto of scan je visitekaartje en upload deze naar het prikbord van mijn Facebook pagina en deel de link hieronder in de reacties. In de Facebook pagina kun je jezelf ook taggen in je kaartje zodat mensen ook jouw profiel kunnen vinden. Let op: hiervoor moet je wel fan zijn van de pagina (klik op ‘Vind ik leuk’).
Je visitekaartje op een andere plek neerzetten en hieronder de link delen kan natuurlijk ook.

Waarom? Anderen kunnen leren van jouw visitekaartje. Waarom heb je er op staan wat er nu op staat? Wat wil je veranderen?

Stel je eens voor wie je visitekaartje allemaal krijgen te zien. Ruim 600 bezoekers op deze site iedere dag en bijna 600 volgers op de Facebook pagina fb.me/ErnoHanninkNL.

Ik zie ze graag en ben benieuwd wat ik kan verbeteren aan mijn kaartje.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 7Β boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

(20) reacties

Kees Romkes 29 juni 2011

Hi Erno, foto’s uploaden in dat album lukt nog niet?

Reply
Erno Hannink 29 juni 2011

Ben je al fan van de pagina? Om foto’s te kunnen uploaden moet je fan zijn.

Reply
Kees Romkes 29 juni 2011

@Erno: natuurlijk was ik al fan!

Reply
    Erno Hannink 29 juni 2011

    Ik zie nu dat het album is aangemaakt in mijn persoonlijke profiel. Hard aan het werk om dit op te lossen. En Facebook heeft een nieuwe uploader geintroduceerd. Plaats zo direct nieuwe link naar het juist album hieronder en in het artikel ook.

    Reply
Rogier 29 juni 2011

Leuk om te lezen, nooit zo over nagedacht.
Je schijrft: ruimte laten voor notities. Daar lijkt mij de achterkant een ideale plek voor, maar daar staat bij jou een foto. Waarom zet je er geen streepjes op (zoals een lijntjesblad in een schrift), dat nodigt mensen uit om er op te schrijven. Die foto van een boot voegt naar mijn idee niet zo veel toe. (Of is dat een symbool voor het feit dat je de Erno Hannink boot hebt gemist? πŸ˜‰ )

Reply
    Erno Hannink 29 juni 2011

    Goed idee Rogier. Dat is iets wat ik kan veranderen aan mijn volgende versie. Dank je wel.

    Reply
Yolanthe Smit 29 juni 2011

Hoi Erno,
Goed artikel over de business card culture in de USA. Zoals je weet gebruik ik altijd moo mini cards nu ook met de foto die vorig jaar juli in Zutphen gemaakt is. Ik zal hem scannen en opladen binnenkort.
Ik ben het alleen niet eens met je opmerking dat je perse een domeinnaam adres moet hebben. Ikzelf gebruik gmail. Nu steeds meer bedrijven overstappen naar google docs en gmail, is het juist een teken van vooruitstrevendheid. Early adopters weet je wel? Bovendien is het veel makkelijker te onthouden en te typen. Je eigen naam is je ‘brand’. Ik ben het overigens wel met je eens dat het gebruik van hotmail of zonnet etc wel imagoschade kan opleveren. gmail gebruiken is het handiger in het buitenland waar je bedrijfsnaam meestal niet herkenbaar is of werkt. Bij het intypen van gmail kan je moeilijk fouten maken. En als je het toch doet zie je meteen waar de fout zit.
Tot kijk,

Y.

Reply
    Erno Hannink 29 juni 2011

    Yolanthe dank je wel. Ik heb je kaartje hier nog liggen. Persoonlijk vind ik dan yolanthe@yolanthesmit.com meer spreken dan yolanthe.smit@gmail.com. Ook al gebruiken steeds meer bedrijven Google docs daar gebruiken ze ook steeds vaker hun eigen email adres voor.
    Vooruitstrevend is goed als het pas bij je doelgroep.

    Reply
    Rogier 29 juni 2011

    Ik zie eigenlijk niet veel verschil tussen hotmail en gmail. Het zijn allebei gratis aan te maken adressen. Het gebruik van de gmail-app staat niet gelijk aan het gebruik van een @gmail.com adres. Je kan ook je eigen domein gebruiken voor je email, maar wel gebruik maken van de gmail applicatie. Dat staat een stuk professioneler, maar dat is mijn mening.

    Reply
Kees Romkes 29 juni 2011

Erno, op je “prikbord” delen is geen probleem, maar naar dat specifieke album uploaden, dat kan dus niet. Denk eerlijk gezegd dat dat een beperking van FB zelf is…

Reply
    Erno Hannink 29 juni 2011

    OK, dan plaatsen we het toch gewoon op het prikbord van http://fb.me/ErnoHanninkNL ook goed.

    Reply
Erno Hannink 29 juni 2011

Nog 2 tips die ik op Twitter en Facebook kreeg:

  • Als je auteur bent zet je een afbeelding van je boek of de titel op je kaartje
  • Plaats een QR code waardoor de URL niet meer getypt hoeft te worden

Reply
    Rogier 29 juni 2011

    QR codes kan je doen afhankelijk van je doelgroep. Nog lang niet iedereen snapt wat een QR code is. Ander nadeel is dat je een camera nodig hebt om een QR code te lezen. Als iemand achter z’n normale computer zit (dus niet smartphone, waar QR veel toegankelijker voor is), dan kan het moelijk zijn om een QR code over te tikken in de browser πŸ˜‰

    Reply
Mathilda Klein 29 juni 2011

Zoals ik al twitterde: herkenbaar! Ruim 5 jaar freelancer zonder visitiekaartjes. Sinds kort wel, omdat het af en toe toch gemakkelijker is, om redenen die jij ook noemt. Op mijn kaartje staat alleen het meest noodzakelijke (past ook wel bij Minder Tekst). Zie http://www.mindertekst.nl/40-Visitekaartje.html.

Mijn vraag bij de foto’s op de achterkant van jouw kaartje is wat je daarmee wilt zeggen/uitstralen?

Reply
    Erno Hannink 29 juni 2011

    Mooi zeg Mathilda. Ja, past echt goed bij minderTekst.
    De foto’s vind ik gewoon mooi. De wereld in. Verder wil ik er niets mee zeggen.

    Reply
Marleen Hoenink 2 juli 2011

Leuk artikel! Het valt me alleen op dat je tipt om een adres op je kaartje te zetten, maar dat dat op je eigen kaartje niet het geval is? En als je Linkedin vermeld op een kaartje, is het dan ook een goed idee om te verwijzen naar je twitter account?

Reply
    Erno Hannink 3 juli 2011

    Je hebt gelijk Marleen, adres wil ik dus ook mijn kaartje.
    Twitter staat er op, @ernohannink πŸ™‚

    Reply
Carla Verweerden 22 februari 2016

Goede tips. Wat ik mis is de vermelding van facebook, LinkedIn en mogelijk Twitter. Daarmee maak je de contactmogelijkheden nog ruimer. Wat denk je daarover?

Reply
    Erno Hannink 3 maart 2016

    Focus. Als je een visitekaartje ontvangt kun je deze persoon snel en eenvoudig toevoegen op LinkedIn. Je kunt ze dan meestal ook snel vinden op Twitter en Facebook en daar volgen. Kies voor jezelf het belangrijkste online platform (1) waarop je met mensen wilt verbinden. Dan wordt dat de logische keuze voor de persoon die jouw kaartje ontvangt.

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: