Geen managers nodig

Wat de bedrijven die Joost Minnaar en Pim de Morree hebben bezocht gemeen hebben is dat ze de hiërarchie hebben losgelaten.

Het blog en later het boek Corporate rebels dat ze schreven vertelt de verhalen van ondernemers en bedrijven die ze bezochten, om met eigen ogen te zien dat ondernemen anders kan. Het boek staat vol met voorbeelden van bedrijven waar medewerkers gelukkiger zijn, waar ze langer blijven en waar het bedrijf beter presteert.

De traditionele hiërarchie die ontstaan is tijdens de industriële revolutie was op dat moment logisch. De medewerkers waren niet of nauwelijks opgeleid en de opgeleide mensen ‘op het kantoor’ deden het werk om het productieproces heen. Dit werk werd als belangrijker gezien en werd steeds beter beloond. De managers hadden aanzien en zorgden ervoor dat de productie kon blijven draaien. De wereld is in de afgelopen vijftig jaar aanzienlijk veranderd. Zo zijn werknemers ook opgeleid, praktisch of theoretisch. 

De managers hebben vaak geen idee wat er op de werkvloer gebeurt, wie de klanten zijn en wat hun probleem is. De zogenaamde ‘IJsberg van onwetendheid’ houdt in dat de ideeën van de mensen die contact hebben met de klanten of die in de productie werken niet aankomen bij de top van het bedrijf. Volgens de studie van Yoshida in 1989 wist maar 9% van het middenmanagement en 4% van de top van het bedrijf van de problemen op de werkvloer.

Waarschijnlijk kloppen deze percentages niet voor jouw bedrijf omdat je dicht bij te team staat en contact hebt met de klant. Toch twijfel ik er niet aan dat de mensen in je team ideeën hebben over hoe het anders kan en dingen horen van klanten die jij niet te horen krijgt. 

De bedrijven in het boek Corporate rebels doen het ieder op hun eigen manier, maar vaak hebben ze een organisatie van vele kleine zelfsturende teams, dus teams van 5-25 mensen die alles zelf organiseren. Ze komen met nieuwe ideeën en voeren ze uit. Ze nemen nieuwe medewerkers aan en beoordelen elkaar. Ze ontvangen hiervoor informatie over hoe ze presteren en over de resultaten van het bedrijf.

De medewerkers in de teams hebben verschillende rollen, rouleren vaak en zitten regelmatig in meerdere teams. Zo doen ze verschillende ervaringen op en blijven leren. Jezelf blijven ontwikkelen is een van de elementen die je gelukkiger maken.

Wil je als micro- of klein bedrijf meer initiatief en verantwoordelijkheid uit je team halen? Begin dan met de volgende stappen:

  1. Zorg voor duidelijkheid over de visie/missie van het bedrijf, en zorg dat iedereen hetzelfde beeld voor ogen heeft.
  2. Zorg voor kleine flexibele teams die zelf beslissen wat ze doen.
  3. Zorg voor inzicht in de cijfers, weet hoe je presteert.
  4. Experimenteer. Ontdek wat het beste werkt voor jullie bedrijf. Fouten maken mag.

Het begint voor jou als ondernemer met continu je visie delen in plaats van telkens nieuwe ideeën over je team uit te storten. Laat je team(s) zelf uitvinden hoe ze het best kunnen bijdragen aan de visie en de gezamenlijke missie.

Heb je twee duidelijke producten, regio’s of soorten klanten? Splits je bedrijf dan op in twee teams. Geef de teams de informatie die ze nodig hebben en ondersteun ze alleen wanneer ze daarom vragen. Kijk hoe je ze met vragen verder kunt helpen in plaats van ze ideeën te geven.

Organiseer regelmatig een bijeenkomst waarin je telkens weer de visie en de resultaten deelt. Beantwoord alle vragen van de medewerkers openbaar. Hoe meer je geheim houdt, hoe meer mensen hun eigen waarheden gaan bedenken, en deze waarheden zijn vaak negatiever dan de praktijk.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.