De geheime mix voor een viral hit

De geheime mix voor een viral hit
De geheime mix voor een viral hit

Ik ga je vertellen wat de geheime mix is voor een viral hit.

Hoezo geheim? zul je waarschijnlijk denken. John Scott maakte er immers een driedelige video serie over. Bekijk de video´s hier: That Time I Got In Trouble With The Government, The Quiz That Was Shared A Million Times en Why You Don’t Want To Go Viral.

De kern voor een virale hit bestaat uit twee dingen:

  1. Veel proberen
  2. Connecties maken

Veel proberen

Je moet enorm veel proberen. Je moet iedere keer weer iets nieuws maken, je ideeën aanscherpen, nieuwe ideeën testen en maken.

Je moet continu dingen maken en publiceren. Dat is de eerste stap naar een viral hit. Wanneer die komt? Geen idee. Soms gaat zoiets snel en soms duurt het jaren. Dat maakt niet zoveel uit. Als je telkens iets nieuws maakt en deelt, groeit het aantal mensen dat je volgt, langzaam maar zeker.

Soms is het idee waar je enorm veel tijd in hebt gestoken een succes, maar vaker niet. Meestal zijn de dingen waar je nauwelijks tijd in hebt gestoken niet echt een succes, maar soms juist wel.

Connecties maken

Het tweede waar je aan werkt tijdens al dat creëren is het maken van connecties met mensen. Connecties met andere makers, met experts, met mensen die al veel volgers hebben. De allerbelangrijkste mensen met wie je connecties maakt zijn zij die je nu al volgen, je fans.

Bedank mensen voor een like en reageer op reacties die je krijgt. Stuur ze af en toe een berichtje. Zo nodig ik iedereen die zich abonneert op mijn e-mails en die ik kan vinden op LinkedIn uit voor een connectie. Soms stuur ik ze een berichtje. Dit is het goede moment om een uitnodiging te sturen, want ze wordt in meer dan 90% van de gevallen geaccepteerd.

Zulke dingen zijn niet schaalbaar, maar zolang het aantal abonnees langzaam en gestaag toeneemt, besteed ik hier aandacht voor.

Komt er een viral hit, dan neemt het aantal volgers ineens toe. Daarna keert alles langzaam maar zeker terug naar het oude, naar de langzame en gestage groei. Tenminste, als je blijft creëren en delen.

De week na de viral hit ga je gewoon door met creëren, publiceren en connecties maken. Dat verhoogt de kans op een volgende viral hit.

Wachten op de viral hit

Als je mij al een tijdje volgt en me een beetje kent, weet je dat ik veel probeer en creëer. Zo schrijf en publiceer ik iedere werkdag een artikel en iedere week een podcastaflevering. 

Daarnaast maak ik regelmatig video’s en publiceer ik deze iedere week. Op dit moment doe ik dat even niet, omdat ik sinds mijn gesprek met de Videovakvrouw aan het onderzoeken ben hoe ik de inhoud van mijn video’s kan verbeteren.

Er zijn sinds de start van mijn bedrijf in 2006 verschillende periodes geweest waarin ik anders omging met connecties maken. Zo heb ik lange periodes gehad waarin ik iedere dag vooral in mijn kantoor online dingen zat te maken en te promoten, terwijl ik nauwelijks nieuwe connecties maakte.

Er waren ook momenten waarop ik vooral zo veel mogelijk nieuwe digitale connecties zocht, maar er daarna weinig aandacht aan schonk. In de eerste jaren na de start van mijn bedrijf en ook nu weer bouw ik meer aan fysieke ontmoetingen. In het begin ging ik veel naar evenementen en organiseerde ik ze ook zelf. Mijn eerste boek, Laat de klant naar jou komen, is vooral voortgekomen uit ontmoetingen in 2008 en 2009.

Daarna werd dit veel minder. In 2010 stapte ik uit de organisatie van twee netwerken die ik gestart was. Nadat ik me bezig had gehouden met een jaarprogramma in 2010 ging ik vooral intern bezig, met plannen maken en met het opzetten van online programma’s en online groepen. Ik zocht hoge omzetten en grote aantallen mensen zonder echte connecties te maken en de mensen aandacht te schenken. Daar had ik geen tijd voor. Dat is niet schaalbaar.

Sinds 2018 ben ik weer volop bezig met contacten aanhalen en gesprekken voeren. Het aantal mensen dat ik volg op Twitter en Instagram heb ik flink teruggebracht. Nu zie ik weer mooie gesprekken en kan ik eenvoudiger op mensen reageren.

De klanten schenk ik vooral persoonlijke aandacht, ik verkoop geen digitale producten meer. Alle coachingsgesprekken zijn persoonlijk en worden gevoerd bij mij in Doetinchem of bij de klant.

Voor de podcast maakte ik jaren alle opnames via Skype. Dit was makkelijk voor de gast én voor mij. Sinds 2018 maak ik alle podcastopnames tijdens een persoonlijke ontmoeting. Ik maak alleen een uitzondering wanneer de afstand te groot is (als mijn gesprekspartner bijvoorbeeld in de VS, Canada of Australië woont).

Dit kost veel meer tijd, maar het levert ook meer op. De gesprekken hebben meer diepgang en zijn doorgaans leuker. Er ontstaat een connectie met de ander. Regelmatig maak ik na de opname een nieuwe afspraak met een gast.

Het is niet zo dat ik op zoek ben naar een viral hit, ik heb vooral plezier in het maken, delen en voeren van de gesprekken. Ik leer altijd iets en wanneer één iemand iets leert van een artikel of aflevering die ik deel, ben ik al gelukkig.

Door 1000 dingen te maken hebben dan 1000 mensen iets geleerd. Je kunt dan niet spreken van een viral hit, maar het is wel mooi.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.