Het geluk van funnels

Door Erno Hannink | Keuzes

aug 26

Een funnel, of trechter, kun je als je goed kijkt op heel veel plekken zien. Het betekent dat je bezoekers, luisteraars, kijkers boven in de trechter krijgt die onder aan resulteren in verkoop. Een trechter is ook een auteur of muzikant die boven in de trechter allemaal werken publiceert en onder aan de trechter een prijs krijgt.

Kim Nelissen, @KimTikt, deelde de eerste resultaten van haar video’s op YouTube: 28.000 minuten kijktijd, 1425 abonnees, en $ 50 geschatte opbrengsten (mensen die klikten op een advertentie). Ze maakt voor moestuinliefhebbers met niet veel ruimte video’s. Dit is een funnel.

Veel websites hebben een e-mail waarop je je kunt abonneren. De gemiddelde e-maillijst heeft ongeveer 2.000 abonnees, het gemiddelde openpercentage ligt rond de 21%, het gemiddelde klikpercentage ligt op 2,6% en er volgen 10 verkopen uit. Dit is een funnel.

In deze video van Jack Conte (Pomplamoose en Patreon) vertelt hij over het effect van kiezen voor funnels op zijn werk:

Voor meer resultaat uit de funnel kun je de percentages verbeteren bij iedere laag in de funnel, je kunt de input verbeteren en je kunt de aantallen die de trechter ingaan vergroten.

Het lastige is alleen, zoals Jack uitlegt in de video, dat je een groot deel van het resultaat niet zelf in de hand hebt. Een album waar hij en zijn band zes maanden aan gewerkt hebben leverde minder dan 300 kopers op. Een video die ze in een dag hebben opgenomen leverde 9 miljoen views op.

Wanneer ik een artikel schrijf heb ik geen idee of dit artikel voor meer bezoekers gaat zorgen. Soms is het een artikel dat ik in een uur heb geschreven en een andere keer is het een artikel dat me enkele dagen heeft gekost.

Je kunt de kans op succes vergroten door heel bewust te schrijven over de onderwerpen waar mensen nu op zoeken in de zoekmachine. Je vergroot de kans dat meer zoekers bij jouw werk uitkomen, maar dan nog speelt geluk een rol. Eindig je bij de eerste zoekresultaten met jouw video of artikel of niet? Wordt het artikel gedeeld zodat het snel stijgt in de zoekresultaten?

Wat Jack uitlegt is dat je de kans op succes vergroot wanneer je de output vergroot. Wanneer je als auteur veel schrijft en veel boeken uitgeeft, neemt de kans toe dat een van de boeken een bestseller wordt. Wanneer je net als Jack veel muziek uitgeeft, neemt de kans toe dat de juiste mensen je ontdekken en er succesnummers en verkopen uit voortkomen.

Wanneer je net als ik veel artikelen schrijft dan neemt de kans toe dat mensen je vinden. Zo werd ik gisteren gebeld omdat een potentiële klant had gezocht op iemand die geen nieuws volgt. Daar had ik eerder een artikel over geschreven, dat deze potentiële klant vervolgens had gevonden in de zoekmachine, waarna ze besloten had me te bellen.

De funnel werkt.

Ik vind het fijn om te schrijven en delen, en ik heb geleerd hoe ik iedere dag een artikel kan schrijven en publiceren. De artikelen kunnen beter – met goed zoekwoordonderzoek kan ik betere resultaten krijgen uit de zoekmachine – en er kan meer aandacht naar de verspreiding van de artikelen, maar ik concentreer me liever op het delen van mijn inzichten.

Iedere dag een artikel schrijven en publiceren maakt dat ik vooruitga, mijzelf ontwikkel en mijn inzichten en visie deel, en ik heb er plezier in. Af en toe komt daar iets bijzonders uit.

Zo schreef Irving Berlin (Wikipedia) 15.000 liedjes. 1.500 van die liedjes werden gepubliceerd, en daaruit kwamen 25 nummer-1-noteringen, 12 nominaties en 4 grote prijzen.

Net als Irving Berlin besloot Jack Conte om meer te creëren voor de eerste stap in de funnel.

Maak meer en de rest is grotendeels geluk.

Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.