Groei maakt je medewerkers het meest gelukkig

Door Erno Hannink | Keuzes

mrt 11
Groei-maakt-je-medewerkers-het-meest-gelukkig

Niet de groei van jouw bedrijf, maar de professionele en persoonlijke groei maakt je medewerkers gelukkiger.

Gisteren was ik bij een Viisi Insights over belonen en beoordelen met o.a. Kilian Wawoe. Voor dit evenement werd ik uitgenodigd door Tom van der Lubbe, mede-oprichter van Viisi. Dit artikel schrijf ik om wat ik geleerd heb te kunnen delen met mijn klanten en met jou.

Een van de belangrijke inzichten die ik de afgelopen maanden heb verworven (en Kilian bevestigde dit) is het belang van groei voor de mens. We worden gelukkig van groei. Ik heb het al meerdere keren aangehaald in artikelen zoals Wat ons gelukkig maakt.

Het belangrijkste wat je de mensen in je bedrijf kunt bieden is ontwikkeling. Je medewerkers de mogelijkheid geven om te groeien. Dan voelen ze zich verbonden met hun werk.

Professionele en persoonlijke groei is exact de reden dat ik de podcast met zoveel plezier publiceer. In ieder gesprek leer ik opnieuw van ondernemers en experts. Wat ik heb geleerd deel ik dan weer zodat anderen ervan kunnen leren. Wat ik leer in gesprekken met klanten en contacten en uit boeken deel ik door erover te schrijven. Door het schrijven ontwikkel ik mezelf. De gesprekken met klanten, het stellen van vragen, het leren van de klanten en dat weer delen, daarvan groei ik en dat deel ik weer. Geen wonder dat ik zo blij word van mijn werk.

Intrinsieke motivatie

Wanneer je betere medewerkers wilt aantrekken en wilt behouden, is meer belonen niet de oplossing. Een strategie die wel werkt volgens Kilian is talentmanagement. Het ontwikkelen van je mensen.

Hij gebruikt hiervoor het motivatiemodel van Daniel Pink (boek: Drive). Om de kwaliteit van je werk te verbeteren en meer tevreden medewerkers te krijgen, stimuleer je de intrinsieke motivatie. Deze bestaat uit drie onderdelen, die in balans moeten zijn:

  1. Competentie (groei)
  2. Autonomie (controle)
  3. Verbondenheid

Het beoordelingsgesprek dat je met de medewerkers hebt, voer je continu, niet een of twee keer per jaar. Tijdens deze gesprekken heb je het niet zozeer over de prestatie van de afgelopen periode, maar over wat ze de komende periode gaan bereiken.

Hierdoor voelen je collega’s zich gehoord (verbonden), werken ze aan de toekomst (groei) en bepalen ze zelf wat ze willen bereiken (autonomie).

Dit ondersteunt de intrinsieke motivatie van de mensen in je bedrijf. Het voordeel is dat je betere resultaten krijgt en dat het gedrag wordt voortgezet, ook wanneer jij er niet bent.

In een volgend artikel ga ik dieper in op beoordelen en belonen.

Aan het begin van zijn verhaal vroeg Kilian wat de belangrijkste vraag was die we graag beantwoord wilden hebben tijdens deze middag. Daar heb ik gelijk op gereageerd om te vragen of hij een gesprek met mij wil voor de podcast. Daar heeft hij positief op gereageerd, dus een podcastaflevering met Kilian Wawoe volgt.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.