Groeien, maar hoe?

De laatste maanden wordt het steeds duidelijker voor mij: als ik meer impact wil dan moet ik mijn bedrijf laten groeien. Op deze manier kan ik meer ondernemers helpen om te groeien in impact. Hoe ga ik dat doen?

Een goede vraag waar ik nog niet echt een antwoord op heb. Al jaren ervaar ik een worsteling met mezelf om mijn bedrijf te laten groeien. Dit heeft te maken met geld. Wanneer het bedrijf groeit dan groeit ook het inkomen van dat bedrijf, als ik het goed doe tenminste. Daar zit een soort rem op bij mij en die ik ga stap voor stap ontleden.

Een stap hierin is een andere vorm van eigenaarschap kiezen. Daar heb ik al met verschillende ondernemers over gesproken, zoals Quintus Willemsen, Melanie Rieback en Sebastian Klein. Zij hebben hun ervaringen gedeeld over wat het ze heeft opgeleverd om het eigenaarschap te verdelen en de winst anders te verdelen.

Aandacht voor mensen

In mijn eentje kan ik een beperkt aantal ondernemers helpen om te groeien in impact. Mijn tijd is eindig. Dit is de tweede rem. Door de dingen die ik wil doen, coachen met klanten en kennis opdoen en delen, via het blog, de boeken en de podcast, is er beperkte ruimte om aandacht te geven aan nieuwe klanten werven, en toch doe ik het.

Dit doe ik door sinds een aantal jaren bewust aandacht te geven aan mijn netwerk. Door steeds weer duidelijk te maken wat mijn focus is en waar ik goed in ben krijg ik potentiële klanten en opdrachten aangereikt. 

Wanneer Timan je zo introduceert bij een potentiële klant, dan heb je iets goeds gedaan:

“Erno helpt je, heel simpel gezegd, betere beslissingen te nemen zodat je je kunt richten op groei in plaats van de waan van de dag.”

Dank je wel Timan

Langzaam maar zeker, en steeds meer, merk ik dat mensen actief contact zoeken met mij. Volgens mij is dat direct gekoppeld aan de aandacht die ik geef aan mijn netwerk. Al vond ik het de afgelopen twaalf maanden lastig om te bellen, toch blijf ik in contact via kaarten en boekjes, met persoonlijke berichtjes.

De jaren voordat ik dit deed was ik vooral bezig met de grote aantallen, veel volgers en abonnees, en vergat ik aandacht te schenken aan de individuele mensen in het netwerk. Daardoor vergaten ze mij.

Wat beter kan

Langzaam maar zeker zit er vooruitgang in. Door anderen te vragen hoe zij de blokkades hebben verwijderd om te groeien op het moment dat ze de duidelijke visie hadden, kan ik leren hoe ik dit kan veranderen.

Gelukkig heb ik een netwerk van ondernemers om me heen die iets soortgelijks hebben gedaan, dus ga ik ze de komende tijd meer vragen stellen. Verder heb ik met de podcast een uitstekend middel om ondernemers hier vragen over te stellen. Dit heeft als voordeel dat anderen hier ook van kunnen leren.

Samenwerking met andere ondernemers biedt ook kansen om te groeien met mensen die deze stap al hebben gezet. Het inzicht dat ik de afgelopen maanden hierover gekregen heb is: alleen ga ik sneller, maar samen kom je verder. Samen met anderen kan ik meer ondernemers helpen om te groeien in impact. Hier heb ik de afgelopen maanden al een paar stappen in gezet en daar zul je zeker meer over horen de komende tijd.

Groeien om meer positieve impact te hebben is een mooi onderwerp voor mijn langetermijnbeslissingen.

Ervaar jij dat je zelf de rem bent op de groei van je bedrijf? Laat het me weten, ik hoor graag van je. Dat kan via de reacties hieronder, maar je kunt ook rechtstreeks contact met me zoeken.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.