Wat is de grootste brand in je bedrijf?

Door Erno Hannink | Betere beslissingen

dec 16

De grootste brand in mijn bedrijf na de lockdown in maart was dat ik veel te weinig omzet had. Er waren gewoonweg te weinig klanten. Dat was niet bijzonder, want dat hadden meer ondernemers, maar na een paar maanden was er bij mij niet veel veranderd, terwijl ik hoorde van verschillende ondernemers dat het weer goed ging met de omzet en ze zelfs harder groeiden dan voor de coronacrisis.

Wanneer ik nu terugkijk, moet ik toegeven dat het vuur al onder de oppervlakte smeulde. Het ontbrak nog aan de zuurstof om dat vuur echt om te zetten in een grote brand. De aankondiging van de lockdown was de zuurstof die het vuur deed oplaaien. 

Van opklimmen naar een nieuw dal

In 2018 had ik mijn bedrijf een nieuwe draai gegeven: ik ging over op businesscoaching en offline gesprekken met klanten en contacten. Omdat ik me hier volledig op wilde focussen, had ik al het oude overboord gegooid. 

Dit betekende bijvoorbeeld dat ik alle online trainingen over LinkedIn en Facebook van mijn website verwijderde. De e-mailnieuwsbrief naar veel mensen zette ik om in een papieren boekje dat ik ieder kwartaal naar een kleine groep contacten stuurde. Hierdoor was 2018 een lastig jaar – zo’n omschakeling en het werven van nieuwe klanten voor een nieuwe dienst kost nu eenmaal tijd.

Het belangrijkste dat ik dat jaar heb gedaan om nieuwe klanten te krijgen was in gesprek gaan met de mensen in mijn netwerken. Ik heb een lijst gemaakt met 200 namen en contactgegevens. Na een paar dagen bellen had ik afspraken staan met 100 contacten binnen drie maanden. Uit deze gesprekken kwamen nieuwe namen, waarvan er een aantal later klant werden en een aantal al direct.

In 2019 kwamen er een paar klanten bij en heb ik vooral gewerkt met de klanten die ik had. Iedere maand businesscoaching en een of meer gesprekken met ondernemers. Bij een aantal klanten had ik ook gesprekken met een of twee mensen uit het managementteam. Het was een goed jaar qua werk en omzet.

Dat jaar ben ik doorgegaan met het schrijven over het onderwerp ‘betere beslissingen’ en met ieder kwartaal een nieuw boek uitbrengen. Af en toe stuurde ik een kaartje naar mijn contacten om met ze in verbinding te blijven. Wat ook bijna dagelijks op mijn actielijst voor de dag stond was bellen. Persoonlijk contact onderhouden met mijn netwerk. Een actie die ik regelmatig niet deed en doorschoof naar de volgende dag.

In november van 2019 kondigde een klant een voorlopige pauze aan in de coaching; er was even geen ruimte met de drukte van december en januari voor de boeg. Die klant is niet teruggekomen na die periode. In die maanden kwam er ook geen nieuwe klant. Dat waren de eerste tekenen dat het smeulde onder de oppervlakte.

In maart was daar de aankondiging van de lockdown en het grootste deel van de klanten zag zijn omzet verdampen en had een andere prioriteit dan coaching. Dit was de zuurstof bij het smeulende vuur, en dat veroorzaakte plotseling de grootste brand voor mij.

Het belangrijkste wat ik had kunnen doen was mensen bellen. Contact zoeken met ondernemers. Geïnteresseerd zijn in hoe het nu met ze ging. Ik had in deze gesprekken kunnen ontdekken hoe ik ze het beste had kunnen helpen in deze periode. Dat vond ik lastig, en het gebeurde dus veel te weinig. Ik was naar binnen gekeerd en op zoek naar hoe ik in die nieuwe situatie kon doen waar ik goed in ben. Ondernemers coachen op afstand, digitaal. Dat waar ik bewust afscheid van had genomen.

De grootste brand in mijn bedrijf was het tekort aan nieuwe klanten en omzet. Waar was ik mee bezig? Ik was me verder aan het verdiepen in het onderwerp ‘betere beslissingen’, ik was mijn gewoontes om mijn kennis te delen door aan het zetten, artikelen aan het schrijven, gesprekken voor de podcast aan het opnemen. Ik was bezig samenwerkingen te zoeken om zo samen met anderen meer klanten te bereiken. Dit kostte tijd, en dat terwijl de brand niet veel minder werd.

Triage

Bij klanten zie ik dat regelmatig terug: door de groei van het bedrijf brandt het op verschillende plekken. Terwijl ze aandacht moeten hebben voor de brand die het meest negatieve effect heeft op het doorgroeien in impact, zijn ze geobsedeerd door details die niet helpen bij het terugdringen van de grootste brand.

Door de grootste brand te lokaliseren en die zo snel mogelijk te doven krijg je snelheid in de groei van de impact van je bedrijf en kun je daar vervolgens al je energie en focus op gooien met je team. Eerst de grootste brand onder controle krijgen en dan pas kijken naar wat je nog meer kunt doen. 

In de zorg heet dit triage. Wanneer iemand binnenkomt bij de eerste hulp wordt er gezocht naar het grootste probleem dat haar in levensgevaar brengt. Het kan zijn dat de artsen ook andere problemen zien, maar eerst moet de verwonding worden opgelost die haar het leven kan kosten.

Wanneer ik de grote brand van te weinig nieuwe klanten niet oppak en bijvoorbeeld bezig blijf met het verbeteren van mijn website, kan het zijn dat mijn website goed functioneert, maar dat het bedrijf uiteindelijk afbrandt. 

Het voelt voor mij veel eenvoudiger om de hele dag druk te zijn met verbeteringen aan de website dan om de mensen in mijn netwerk persoonlijk te spreken en te ontdekken waarbij ik ze kan helpen.

Nieuwe vooruitzichten

Aan het einde van 2020 beginnen de samenwerkingen vruchten af te werpen. Er zijn nieuwe klanten bij gekomen en ik werk weer volledig online. Mijn opgedane kennis over het onderwerp ‘betere beslissingen voor ondernemers’ valt op bij anderen en ik mag daardoor de eerste presentaties geven over dit onderwerp. Langzaam maar zeker heb ik meer contact met de mensen in mijn netwerk. Steeds vaker zoeken ze ook contact met mij.

Wat is de grootste brand in jouw bedrijf op dit moment? Wat is het grootste probleem waardoor je niet verder groeit in impact? Kan ik je helpen om de focus te houden op jouw prioriteit iedere dag? Graag help ik je. Maak een week kennis met mijn dagelijkse hulp voor focus en accountability.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.