Hard werken en niet alles af krijgen

hard werken
hard werken

Je werkt veel uren, je werkt hard, maar je houdt het gevoel dat je niet alles af krijgt. Sterker nog, de belangrijke punten voor de ontwikkeling van je bedrijf blijven steeds weer liggen.

Gelukkig ben je niet de enige die dit heeft. Ik zie dit gevoel terug bij de meeste klanten met wie ik werk. Deze ondernemers zijn gegroeid met hun bedrijf door hard mee te werken en met klanten te werken.

De volgende fase van het bedrijf, de rollercoasterfase met 10-25 medewerkers, vraagt andere dingen van jou als ondernemer. Voorheen zat de visie van je bedrijf in jouw hoofd en deelde je die met klanten en collega’s door er veel over te praten. 

Je bedrijf groeit en je bent steeds minder goed in staat om bij iedereen jouw visie voor de toekomst van het bedrijf helder te krijgen en ervoor te zorgen dat ze die visie vasthouden. 

Tot nu toe heb je vooral gewerkt met collega’s die dezelfde instelling hebben als jij: alles doen voor de klant. Wanneer jullie de klant goed helpen, komt alles goed. Je collega’s moeten net zo flexibel en ondernemend zijn als jij. Ze moeten een soort kopie zijn van jou.

Wanneer er iemand werd toegevoegd aan het team die niet flexibel was, paste ze niet in het team. Ze ging of vanzelf weg, of je nam binnen een jaar afscheid.

Wanneer je zo blijft doorgaan, groeien jij en je bedrijf niet door naar de volgende fase. Het is lastig om goede kwaliteit te leveren en meer klanten te helpen als jij geen betere keuzes maakt.

  • Keuzes over wie je wilt zijn of wilt worden met je bedrijf, de identiteit. 
  • Keuzes over wie de klant is die jij het beste helpt. 
  • Keuzes over welke beperkte oplossingen het beste passen bij deze klant.

Door de drukte van de dag en het aantal vragen dat op je afkomt neem je soms beslissingen die niet helemaal in lijn liggen met de klant of de beste oplossing. Je voegt bijvoorbeeld een product of dienst toe aan je aanbod door het bestaande product iets aan te passen. Je helpt een klant die net niet jouw doelklant is.

Beslissingen in de waan van de dag

Dit komt doordat je geen tijd neemt en ruimte maakt om te zorgen voor duidelijkheid met betrekking tot de essentiële zaken in je bedrijf. Door regelmatig een beetje naar links of naar rechts te gaan weten je collega’s niet waar ze aan toe zijn. Zoiets lijkt heel klein, maar heeft een groot effect.

Wanneer je wilt groeien met je bedrijf – en dan bedoel ik niet alleen qua omzet –, wil je de juiste plekken in het bedrijf bezet hebben met de juiste mensen. Hiervoor moet je duidelijk hebben waar jij voor staat en dat continu communiceren. Wat is je identiteit?

Om die identiteit te bereiken wil je duidelijkheid over wat de producten en diensten zijn waarmee je de meeste impact hebt. De dingen waarmee jullie de meeste waarde leveren en voor wie jullie deze waarde leveren.

Wanneer je dit inzicht eenmaal hebt, gebruik je dit om te bepalen wat je doelen zijn en hoe je deze kunt bereiken. In de acties om je doelen te bereiken maak je een onderscheid tussen de grotere acties (rocks) die jouw identiteit gaan uitbouwen en de acties die je dagelijks moet doen.

De kunst is nu om ruimte te maken voor de acties die jouw rocks ondersteunen. Deze acties wil je aan het begin van de dag afronden, voordat je begint met het werk voor je klanten of je team.

Maak je in de ochtend onvoldoende ruimte voor jouw belangrijkste doelen dan haal je je doelen niet. Hierdoor kijk je aan het einde van iedere week terug en vraag je je af: “Wat heb ik nu werkelijk gedaan deze week dat me dichter bij mijn doelen brengt? Veel te weinig.”

De afleiding op een dag heeft ervoor gezorgd dat de dag voorbij is gevlogen en dat je tijdens de dag het gevoel hebt dat je goed bezig bent. Jouw en mijn hersenen vinden het nu eenmaal fijn om kleine acties af te ronden. Dan kunnen we weer een vinkje zetten: afgerond.

De grotere acties en de doelen die wat verder weg liggen zijn niet gemakkelijk voor mijn brein. Met dit soort werk kan ik niet snel een vinkje zetten.

Hoe ik dit oplos?

Door het grote doel op te delen in kleine brokjes en het om te zetten in een proces. Door bijvoorbeeld dagelijks te schrijven deel ik mijn kennis. Door me te concentreren op onderwerpen rondom het nemen van betere beslissingen en businesscoaching en mijn artikelen persoonlijk te maken bouw ik aan mijn identiteit.

Door deze inzichten en artikelen te delen met klanten en mijn team maak ik ze bewust van mijn identiteit. Daarnaast geeft de vorm (artikelen) de gelegenheid om wat ik schrijf te delen en daarmee de impact te vergroten.

Ik neem regelmatig de ruimte om na te denken en te praten met anderen over hoe ik mijn identiteit en visie beter kan delen met de juiste mensen.

Deze ruimte kan ik alleen maar creëren door keuzes te maken. Keuzes over werkzaamheden die ik niet meer ga doen omdat ze onvoldoende bijdragen aan mijn rocks. Keuzes over het beperkte aantal diensten die ik wil aanbieden en keuzes met betrekking tot het type klanten dat ik wil helpen.

Voor alle onderdelen die ik wel wil doen moet ik de volgende stap zetten en nadenken over de wie-vraag. Wie kan dit doen? Wie kan dit beter dan ik?

Dit alles is nodig om ruimte te maken voor datgene waar ik het allerbeste in ben.

Dit werkt voor mij, misschien werkt het ook voor jou.

  • Welke taken en werkzaamheden dragen niet bij aan jouw doel en identiteit en met welke taken en werkzaamheden stop je dus?
  • Wie gaat taken van je overnemen? 
  • Met wie ga je samenwerken voor meer impact?

Je moet met zoveel mogelijk stoppen en zoveel mogelijk overdragen, zodat jij weer ruimte krijgt om datgene te doen waar jij het allerbeste in bent.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.