De haters die je uit de grijze middenmoot houden

Heb jij haters? Mensen die openlijk negatieve opmerkingen over jou of jouw werk delen. Dan ben je goed bezig!

Wanneer je je aanmeld voor mijn wekelijkse gratis tips e-mails stel ik je 2 vragen. Niet iedereen beantwoord deze vragen, en een deel wel. Soms raken de antwoorden mij. Zo ook deze van een jonge vrouw, ik noem haar even Ashira (niet haar echte naam).

Mijn vragen voor de nieuwe abonnee zijn:
Wat is jouw expertise?
Waar worstel jij mee?

Ashira stuurde mij de volgende reactie op de tweede vraag:

“…Ik worstel soms met haters op Instagram, het doet soms echt pijn.”

De worsteling met haters snap ik. Ik zeg je vast, wees trots op je haters.

We willen natuurlijk het liefst door iedereen aardig gevonden worden.

We willen fans.

Haters Grijze Middenmott SentAsha

Ik herinner het me nog goed.
Die keer dat mijn site *te grazen* werd genomen door een bekende site en haar reaguurders, die al veel mensen het leven heeft zuur gemaakt. Nadat ik de eerste paar reacties had gelezen kon ik niet meer verder. De tranen stonden in mijn ogen.

Ik had mijn best gedaan op mijn site. Dit was voor mijn bedrijf naast mijn dagelijkse werk bij een werkgever. De site voor mijn bedrijf eadhome (Home Entertainment & Automation Design). Het was meer een hobby dan een bedrijf.

Het was wel mijn site, mijn bedrijf, mijn hobby. En hier werd dit alles de grond in geboord. De kleur, de stijl, de tekst, de foto’s, alles…

Tegelijkertijd weet ik dat het niet gaat om de negatieve reacties. Het gaat om de mensen die wel de juiste stappen zetten met jou. De mensen die blij zijn met de hulp die je biedt. Het gaat om de mensen die van je houden.

Sterker nog het gaat er om dat ik nog meer haters krijg, want dat betekent tegelijk dat ik meer mensen aan mij bind. Coaches, ondernemers, die wel graag tips en hulp van mij ontvangen.

Onderscheidend zijn betekent dat je mensen de ruimte geeft om fan van jou te worden.

Dit kan niet zonder haters.

Als je wilt dat iedereen je leuk/aardig vindt dan wordt je onderdeel van de grijze massa. Je valt niet meer op.

Wil je No.1 worden in jouw niche dan ga je voor de mensen die extreem van jou houden, de echte fans. Daarmee krijg je als vanzelf meer haters.

Wees uniek, anders dan de grijze massa. Val op in de wereld van de grijze muis door helemaal jezelf te zijn. Steek boven de grijze massa uit en het wordt eenvoudiger om meer fans aan te trekken. Bouw aan jouw nalatenschap (legacy).

Negeer zo veel mogelijk de haters.

Ze zijn er je weet het. Net als de spoken onder je bed. Wanneer je er niet naar kijkt lijkt het net of ze er niet zijn.
Soms kijk je toch stiekem en dan weet je direct weer waarom je ze negeert.

Wanneer je er niet op reageert, geef je ze niet de gelegenheid ten koste van jou een podium te bouwen voor zichzelf. Zij komen graag in de belangstelling ten koste van een ander.

Jij komt graag in beeld van jouw doelklant, onder de aandacht omdat je een ander met succes hebt geholpen. Focus daarop en geniet van de succesverhalen.

Tip: Schrijf de succesverhalen op, in een boekje voor jezelf, of op je website. In onze mastermind groep delen wij bijvoorbeeld de wins van de week met elkaar. Zo beleef je de successen nog een keer. Je haalt nog eens de speciale momenten van de week naar boven.

Worstel jij met haters?

Hoe ga jij om met haters? Heb je tips voor Alister deel ze hieronder in de reacties.

Credit foto: Sis. SentAsha KeyAma

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

3 reacties

  1. Hoi Erno, wat interessant dat je het juist over dit onderwerp hebt. Toen ik voor het eerst een haat-email kreeg schrok ik er best van. Mensen denken dat ze via email alles kunnen zeggen. Ik krijg ongeveer twee à driekeer per jaar zo’n mail. Ik beantwoord ze sowieso niet.
    Het zijn niet alleen haat-mails, maar ook mails van mensen die van alles van je vinden: je richt je niet op mij (ik heb een andere doelgroep en dat vinden ze not done) of ik ben te duur of ik heb dit of dat niet. Een keer schreef iemand “ja, daar zal je zeker niets mee verdienen dus doe je het niet). Dat soort mails waren vroeger pijnlijk, omdat ik vind dat ik alles voor mijn doelgroep doe wat er in mijn macht ligt. Nu ga ik er anders mee om en heb er dus geen last meer van.

    1. Herkenbaar de pijn in het begin Renata.
      Door duidelijkheid in je eigen focus voor jouw doelklant wordt het eenvoudiger om naast je neer te leggen.
      Jouw duidelijke stellingen, uitspraken en berichten oa op je Facebook pagina zorgen ervoor dat je boven de middenmoot uitsteekt. En dat is precies wat ik bedoel hier.

Reacties zijn gesloten.