Het grootse doel dat richting geeft voor groei in impact

Door Erno Hannink | Impact

mei 28

Daar stond ik dan, toch wat nerveus. Ik mocht een korte presentatie geven aan de andere deelnemers van de opleiding. Na afloop van mijn presentatie was de terugkoppeling duidelijk: ik heb nog wat te verbeteren als trainer. Terwijl ik helemaal geen trainer wil worden.

Het onderwerp dat ik had gekozen om over te vertellen was de BHAG. E=Een interessant onderwerp, en daarom vertel ik je er hieronder meer over. Daarna deel ik de terugkoppeling die ik kreeg met je, waarom ik de opleiding volg terwijl ik geen trainer wil worden en deze presentatie toch goed was voor mij.

Waarom is een BHAG belangrijk voor je bedrijf?

BHAG, wat is dat? BHAG staat voor Big Hairy Audacious Goal, otefwel het grote gedurfde dappere doel. Met een goed gekozen BHAG help je iedereen in en rondom je bedrijf aan richting. Het is een zin die direct duidelijk maakt waar we naartoe werken. Het geeft richting en houvast.

De BHAG is een doel dat ver weg ligt, 10 tot 30 jaar. Het is ook een doel dat op dit moment nog onhaalbaar lijkt. Maar stel je voor dat jullie het zouden kunnen halen… wat zouden jullie dan een verschil maken.

Het is een doel dat zo groot is dat je denkt dat het gaaf zou zijn als jullie het zouden halen en het tegelijkertijd enorm spannend is.

De BHAG is de ambitieuze heldere stip op de horizon maar is tegelijkertijd specifiek, zodat anderen het ook kunnen zien wanneer je het bereikt hebt en je daaraan kunnen houden.

Het is doel waar de komende 10 jaar iedereen in je team op kan aanhaken. Korter dan 10 jaar werkt niet, zegt Pieter van Osch, want dan haal je niet het beste uit je groeiteam.

Goede beslissingen nemen met je BHAG

Door het duidelijke, uitdagende en concrete doel helpt de BHAG de mensen in je bedrijf om zelf beslissingen te nemen, omdat ze iedere beslissing kunnen toetsen aan de BHAG. Hiervoor kunnen ze de eenvoudige vraag stellen:

Ondersteunt dit de BHAG of niet?

Voorbeelden van aansprekende BHAG’s

  • We will put a man on the moon and bring him back safely this decade (JFK)
  • Stormparaplu – dat kinderen op de kleuterschool een stormparaplu tekenen in 2029 (mooi voorbeeld van disruptie)
  • Malaria de wereld uit in 2030 (Gates Foundation)
  • 2025 teams geholpen in 2025 (scaleup impact)

Tip: Omzetdoelen werken niet voor je BHAG omdat ze niet inspirerend zijn voor jou en te team. Voor een bepaalde omzetgroei kom je je bed niet uit, zeker niet op de lange termijn.

Het is belangrijk dat je de BHAG blijft herhalen in je bedrijf en voor iedereen zichtbaar maakt. Het doel is dat iedereen aan dezelfde BHAG werkt.

Noot: de bedenker van de BHAG is Jim Collins en je leest er meer over in zijn boek From Good to Great.

De terugkoppeling

De eerste dag van de tweedaagse opleiding hadden we afgesproken dat ieder over een onderwerp de volgende dag een korte presentatie ging geven. Het was een aantal jaren geleden dat ik voor het laatst een presentatie had gedaan voor een groep en dat was te merken, voor mijzelf en voor de deelnemers. 

Dit waren drie tips die ik onder andere kreeg:

  • ik stond in een gesloten houding, doordat ik mijn handen in elkaar had;
  • ik vertelde niet direct waarom dit onderwerp belangrijk is voor de deelnemers. Verder in de presentatie kwam ik erop terug, maar ik maakte het niet goed af. (Dit heb ik in de tekst hierboven aangepast.)
  • ik was alleen aan het vertellen en vergat de groep erbij te betrekken door bijvoorbeeld vragen te stellen en meer mijn eigen ervaringen hierin mee te nemen, meer emotionele voorbeelden te geven die mensen raken. 

Tijdens de presentatie merkte ik ook dat ik in de voorbereiding de presentatie beter een paar keer hardop had kunnen oefenen om te voelen of de opbouw lekker liep. Wat ik ook miste was de ervaring van het bepalen van mijn eigen BHAG. Daardoor had ik geen persoonlijk voorbeeld van een BHAG, dat had het voor mij makkelijker gemaakt voor de overdracht.

Het mooie van het geven van zo’n presentatie is dat je veel meer leert over het onderwerp. Door het over te dragen aan anderen en door de voorbereiding kreeg ik meer inzicht in het onderwerp.

Geen trainer maar businesscoach

Misschien vraag je je af waarom ik deze opleiding volg als ik geen trainer wil worden. Het doel van deze opleiding voor mij is om me de taal eigen te maken en te leren waarmee de deelnemers te maken krijgen en waarom. Wanneer ondernemers met hun groeiteam meedoen aan het programma dan kan ik ze coachen op accountability. Dat is waar ik waarde ga toevoegen aan het programma. Het programma zelf ga ik niet presenteren. Hiervoor is het dus belangrijk dat ik de inhoud begrijp zodat we in de vorm en taal van het programma blijven.

Wil jij met impact opschalen met je bedrijf en wil je weten hoe je jullie BHAG bepaalt? Doe dan mee aan de masterclass Europees scaling up. Meer informatie vind je hier, masterclass Europees scaling up.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.