Hoe haal je meer uit je bestaande klanten?

Door Erno Hannink | Keuzes

aug 14

Door aandacht te geven aan de (beste) klanten. Aandacht maakt alles beter. Persoonlijke aandacht is het nieuwe goud in de digitale online omgeving.

Bedrijven en organisaties bouwen aan online shops, online leeroplossingen, online platformen, online kennisbank met de focus op schaalvergroting en kostenbesparing. Alles kan sneller wanneer de klant het zelf doet.

Wanneer de klant een groot deel van het contact met het bedrijf zelf doet en de webshops en online leeromgevingen meer op elkaar gaan lijken vervaagt jouw rol voor de klant. Jouw product wordt eenvoudig inwisselbaar.

Maak het contact met de klant zo persoonlijk mogelijk. Geef veel aandacht, zeker aan je beste klanten. Ontwikkel regels voor je bedrijf wanneer jij persoonlijk contact hebt met klanten en wanneer andere medewerkers contact hebben, bijvoorbeeld op basis van omzet.

Het telefoonnummer van je bedrijf staat duidelijk op de website. Zodat ze op elk moment kunnen bellen met vragen. Dat lijkt minder effectief, maar voor bedrijven met 5 tot 25 medewerkers is het goed om je ergens op te onderscheiden. 

Onderscheiden op de prijs doen anderen al. Daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Wat als je bedrijf zich onderscheid in aandacht? Dat je klanten persoonlijk uitnodigt voor een gesprek of ontmoeting.

Wat als je iets extra’s doet voor de klant wanneer ze een eerste opdracht bij je plaatsen? Wat als je opvallende service levert tijdens en na de opdracht? Hoe denk je dat de klant daar op reageert?

  • Een handgeschreven bedankje bijvoorbeeld. 
  • Een bloemetje wanneer je iets hoort over een verjaardag van de partner. 
  • Een kaartje op een dag die voor de klant belangrijk is.
  • Vraag wanneer ze jarig zijn. Stuur een kaart of een klein kadootje.
  • Weet je dat ze iets sparen of van iets bijzonders houden? Let er op wanneer je onderweg bent en neem het mee.
  • Kom je nieuws tegen uit de wereld van je klant, stuur het altijd door. Er is een kans dat ze dit zelf nog niet gezien hebben. 

Niet alleen voor je klanten, ook het netwerk om je heen. Het lukt me niet om dit voor iedereen te doen maar wel voor mijn klanten, ondernemers die ik graag als klant wil en een deel van mijn netwerk.

Aandacht voor de de top 25 bijvoorbeeld van mensen waarmee je graag omgaat. Zo bezoek ik een deel van mijn netwerk een- tot tweemaal per jaar om te ontmoeten en bij te praten. Dit betekent dat ik iedere week maar één afspraak heb hiervoor. Dit past met gemak in mijn agenda.

Iedereen vindt aandacht fijn.

Dit heeft mijn aandacht de laatste twee jaar, de focus op de prognose en aantallen in de toekomst heb ik losgelaten. Er is vooral aandacht voor de klant van vandaag.

Het is beter voor mij om deze ene klant heel goed helpen en de beste ervaring geven, dan werken aan tien mogelijke nieuwe klanten.

Deze en nieuwe klant zorgt voor je omzet op dit moment, dat geeft je de ruimte om te investeren. Door de klant een bijzondere ervaring te geven komen ze terug en brengen ze vrienden mee. Deze ene klant gaat bij een goede ervaring met mij ook zorgen voor klanten van morgen.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno